• elitepearl

V.27 och ont över gamla snittärret

Min yngsta föddes med akutsnitt i v.33 för att dom misstänkte att mitt gamla snittärr höll på att brista, nu är jag gravid igen i v.27.

Har inte haft ont över ärret tidigare, men idag gör det ont, det bränner och värker. Blir orolig att det ska vara problem med ärret igen.

Det känns precis som innan sonen kom, fast inte lika starkt.

Borde jag åka ner så dom får kolla upp det eller kan jag lugnt avvakta?
    Jag har ingen telefon så jag kan inte ringa ner å prata med dom, vill ju inte åka i onödan, men gör ju heller det än att någonting går fel för att jag inte åkt..

Någon som har erfarenhet av att ha förtunnat ärr?

• Svar på tråden V.27 och ont över gamla snittärret
  • PennyJenny

Hej

Nu vill jag inte skrämmas men känner ändå att jag vill berätta. Mitt ärr gick upp under min graviditet och resulterade i en ruptur vid förlossningen med mkt tråkig utgång. Jag sa till läkarna flera ggr under graviditeten att jag har så ont över ärret. "Det är normalt, det är som det töjer sig" fick jag bara till svar. De hade fel, jag hade ett hål li livmodern både med färska och läkta kanter som alltså gick upp under värkarbetet - en livsfarlig komplikation för mamma och barn!

Jag tycker definitivt du ska försöka göra dig hörd i detta, allra helst med tanke på att du haft problem sist.

Lycka till!!

• elitepearl

Hej!
    Tack för dtt svar, beklagar verkligen hur det blev för dig och ditt barn.

Oron tog över för mig, eftersom jag vet hur det kan sluta om livmodern brister, så jag fick hjälp av en vän att åka in till förlossningen och dom la in mig på engång. Har precis kommit hem så det blev två nätter där inne.

Den här gången visade det sig vara min njure som är problemet, bebisen klämmer tydligen till flödet eller nåt, så jag får njursmärta, kan även vara en sten som är på väg. Mera vet jag inte.

Själv känner jag fortfarande en oro kring ärret, och jag ska träffa läkaren på MVC nu på torsdag och tänker ta upp det igen, jag skulle vilja att dom gjorde ett ultraljud för att kolla hur livmoderväggen ser ut, för det var så dom såg att den var förtunnad innan sonen föddes.

Det gör ont över ärret när bebisen rör på sig, och det minns jag ifrån sonen oxå, och jag är ju bara i v.27 nu, så hur blir det sen när jag gått längre och bebisen är större och starkare?

Ja, en massa frågor, skönt är det att vara hemma igen iaf.

Tack för att du skrev till mig!

• PennyJenny

Vad skönt att de la in dig och kollade upp ordentligt! Är själv gravid igen i v10 bara och undrar hur det kommer bli längre fram.

Så man kan alltså se en förtunnad livmodervägg på ulj? Till mig har de sagt att man inte kan se det, men det är ju kanon ifall det går.

Lycka till!!

• elitepearl

Det var iaf vad dom sa innan min son föddes, det var tydligen den förtunningen som dom såg på ultraljudet som gjorde att dom beslutade om det akuta snittet.

Jag ska på tillväxtultraljud nu den 12 april, så jag tänkte höra med läkaren innan om dom kan kolla efter hur det ser ut nu.

Jag blir ju lite tveksam varför dom säger olika, jag kanske missuppfattade det hela sist? Ja, jag vet inte men jag vet att dom sa att dom såg att livmodern var förtunnad över det gamla ärret då, så då borde man ju kunna se..

Lycka till med din graviditet! Kommer du att få gå på spec. Mvc? Vad har dom sagt om ditt gamla ärr? Vet du hur länge dom kommer att låta dig gå innan dom gör ett snitt?

Många frågor, hoppas att det är ok, det känns som att det är ganska ovanligt så det känns skönt att prata med någon som vet vad det handlar om.

• PennyJenny

Ja, jag kommer följas via spec-MVC under graviditeten. Dom har sagt att de snittar mig runt v36 ungefär för att inte riskera att jag hamnar i värkarbete. Kommer värkarna igång tidigare blir det snitt då - oavsett vecka Så det känns lite stressande!

Mitt gamla ärr kan de inte säga så mkt om förutom att det såklart är försvagat. Vad jag hoppas på nu är att bebisens moderkaka inte satt sig i ärret bara! Det får vi svar på lite längre fram.

• PennyJenny

Hej igen!

Glömde ju fråga dig, har du varit sjukskriven något i din nuvarande graviditet pga risken? Från vilken vecka?

• elitepearl

Hej igen!

Jag ska hålla tummarna att ni får bra besked om moderkakan.

Jag ska träffa läkaren imorn och tänkte höra efter hur dom tänker ang mitt snitt, när dom vill göra det. Jag räknar med v.38, får se vad dom säger.

Jag är inte sjukskriven alls, det var ju så att dom såg att det var förtunnat innan sonen föddes, och när dom snittade mig såg dom att det inte hade spruckit, så jag vet faktiskt inte hur dom tänker nu, annat än att det är uteslutet för mig att föda vaginalt.

Men jag ska som sagt var träffa läkaren imorn och jag har några frågor till henne. Jag känner oxå en stress över det hela och kan verkligen förstå om du gör det.

Hoppas att du har det bra idag och att du samtidigt kan njuta utav din graviditet.

• PennyJenny

Tack!

Tänk om man ändå vore så "långt" som du nu, vad härligt! Känns som en eeeeevighet innan man når v24, v28 och v30 som är mina stora mål.

Lycka till du med!

• elitepearl

Ler..
    Ja å jag tycker att det är en evighet tills allt är klart, så målen flyttas ju hela tiden :)

Läkaren tyckte inte att jag behöver oroa mig, allt ser bra ut just nu enligt henne, så det är bara att hålla tummarna.

Jag fick tiden för snittet redan nu, och det blir den 21 Juni, då är jag i v.38+1, så jag hoppas och önskar att jag får gå hela vägen dit.

Även om jag just nu är jäkligt trött på att ha ont och vara orolig. Men i slutet så är det ju värt det även om det känns tungt just nu, just idag.

Vilken vecka är du i?

Svar på tråden V.27 och ont över gamla snittärret