• Anonym (Fattig)

Storhelg ob

Hej är det någon som vet om man får ob när man vabbar?
    Skulle ha jobbat Påsken med min dotter är sjuk =(
    Får jag ob då eller förlorar jag allt?
    Jobbar inom kommunal fast det spelar väl ingen roll.
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Storhelg ob
  • Anonym

Du förlorar väl allt.
    Du jobbar ju inte.

• Anonym (...)

Min sambo jobbar i butik och är han sjuk så går självklart ob bort. Det får du ju för att du jobbar obekväma tider så jobbar du inte får du ju inte något ob.

• Anonym (Fattig)

Nej jag får 80% av min lön från fk jag förlorar inte allt

Anonym skrev 2010-04-02 18:51:10 följande:
    Du förlorar väl allt. Du jobbar ju inte.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (...) skrev 2010-04-02 18:51:57 följande:Ok men om jag själv skulle vara sjuk så får jag 80% av min arbetsgivare,därför tänkte jag om man fick de från fk oxå
    Min sambo jobbar i butik och är han sjuk så går självklart ob bort. Det får du ju för att du jobbar obekväma tider så jobbar du inte får du ju inte något ob.
  • Anonym
    Anonym (Fattig) skrev 2010-04-02 18:53:28 följande:
    indirekt så är ju din ob medräknat i din årsinkomst som dom beräknar din Vab och sjukpenning på.
    Men du får ju självklart inget mer därutöver....
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Fattig) skrev 2010-04-02 18:54:26 följande:
    Alltså jag får 80% på obn oxå då
  • Anonym (e)

du får de du brukar få då du vabbar. Inget mer eller mindre. HAde du varit sjuk hade de ju blivit en karensdag men om du fortsat varit sjuk hade du ju fått 80% av OB timmarna med. Men detta gäller inte på vabb.

Då är de värda lika mycker oavsett dag.

• Anonym
    Anonym (Fattig) skrev 2010-04-02 18:53:28 följande:
    Jag menade att du förlorade all ob.

Ersättning för att du är hemma får du givetvis.
  • Anonym (Fattig)

ok tack vad bra det var det jag ville veta

Anonym (e) skrev 2010-04-02 18:57:54 följande:
    du får de du brukar få då du vabbar. Inget mer eller mindre. HAde du varit sjuk hade de ju blivit en karensdag men om du fortsat varit sjuk hade du ju fått 80% av OB timmarna med. Men detta gäller inte på vabb. Då är de värda lika mycker oavsett dag.
  • Anonym (Fattig)

tack för era svar

• JA77

Nej, du får inget OB. I så fall skulle ju folk kunna vara "sjuka" på "rätt" dag!

• Anonym (Nu)

Jag jobbar i en kommun i Stockholmsområdet. Jag får 80% av OBt om jag är sjuk (givetvis dras det en karensdag först, som vanligt).

• Anonym

Nu pratar vi inte sjukdom utan VAB vilket är en enorm skillnad.  Sjuklön de första 14 dagarna betalas ut av arbetsplatsen, VAB betalas ut från FK och givetvis så får man inte OB ersättningen när man tar ut VAB.

Svar på tråden Storhelg ob