Har en småbarns mamma större rätt till ledighet ni vid påsk t ex?
Det står mellan två, som ska få ledigt nu över påsk.
Det står mellan två, som ska få ledigt nu över påsk.
Den som inte hade ledigt i påsk senast .
Detta är en sak det var mycket tjafs om när jag jobbade i butik. Vissa av mina kolleger tyckte de hade större rätt till ledighet på julafton och vissa veckor på semester.
Jag har också en familj, även om den inte ser likadan ut, en familj som jag värdesätter att vara med på högtider och semester. Jag värdesätter mina lediga dagar och anser inte att jag ska kommai andra hand bara för att jag är ensamstående.
Så nej, jag tycker inte man har större rätt till ledighet för att man har barn. Man får turas, om, oavsett!
Om inte jag VÄLJER att låta personen få första tjing, men det är en helt annan sak. Det kan jag välja att göra för vem som helst.
Den som inte var ledig senast.
Och den som inte blir ledig i år ska då bli det nästa år. And so on.
Självklart har inte en småbarnsförälder företräde där.
Givetvis har inte en småbarnsförälder företräde till ledighet vid högtider. De får turas om. Finns det verkligen de som tror att de skulle ha företräde för att de har barn? Då är man knappt mogen för att vara ute i arbetslivet anser jag.
Den som sökte först tycker jag! Så fungerar det på mitt jobb. Har man bett om ledighet i tid så kan arbetsgivaren få in en vikarie eller någon timanställd iaf. Fast nu jobbar jag ju på fabrik så det är inte så svårt för flera att vara lediga på samma dag ;)
En rutinerad småbarnsförälder tar ut föräldraledigt vid högtider.