• Acke

Skor å kläder till en 10,5 månaders inför vintern...?

Tycker att det är så svårt att veta vad man behöver inför den kommande vintern. Det man VET är ju att han inte bara kommer att ligga i vagnen och snusa...

Han är som sagt 10,5 månad, kryper men kommer kanske att gå inom en, två ,tre eller fyra månader...

VAD har ni köpt i sko och klädväg och ung vilken storlek? Allt tar ju slut med en gång i affärerna så det känns ju som att man borde ha köpt nyss!

Vad det gäller skor skule jag vilja ha ett par kängor/skor som han kan ha nu så att han kan krypa omkring nu innan det blir jättekallt...å då kan man väl inte ha vinterstövlar redan? Men om man köper ett par hösskor nu i mitten av oktober kanske de blir för kalla inom en vecka eller två?Vi bor i Stockholm så man vet ju aldrig vad det blir för vinter här...Just nu har han inga skor alls utan vi kör med raggsockar...det fungerar ju i vagnen men då kan han ju inte sitta i sandlådan eller krypa ute.

Har en overall i bävernylon stl 80 som passar bra nu, lite rymlig. Men bör man redan nu hamstra med en overall till i stl 86? Vet ju inte hur mycket han verklogen kommer att vara ute i snön resp vagnen..?

Åh, jag tycker att det är jättesvårt och DYRT, man kan ju tyvärr inte löpa allt man vill utan måste prioritera...Hjälp! Någon med bra råd?!

undrar en förvirrad mamma

• Svar på tråden Skor å kläder till en 10,5 månaders inför vintern...?
  • Konvaljen

Jag jobbar i skoaffär och har sålt barnskor flera år. Ett tips är att satsa på ett par Gore-tex kängor till sin son. De kostar lite mer men de är helt vattentäta och andas så han inte blir svettig och därigenom fryser. Jag skulle köpa antingen ecco eller Viking, har bara bra erfarenheter av de märkena. Köp för stora kängor så han kan ha dem hela vintern, slår man ut det på antalet månader blir det inte så dyrt.
    Problemet är att kängor är ganska varma varför jag tycker du ska köpa några lite tunnare också. Köp för stora så att din son kan ha dem även i vår, då det ju är samma temperatur som nu.

• Bellan

Min son som är 11 månader har PO.P dubbeljacka och byxor. Han har strl 86 i jacka och 80 i byxor. Kommer även att köpa en overall som man kan variera sig med. Han har höstkängor från Kavat men kommer att behöva köpa vinterkängor också.

• Snossan

www.familjeliv.se/Forum-3-96/m4850789.html

Skulle sattsa på det. Finns jätte fina skor och kläder i en del av dom. Gäller bara att ha lite tur och komma på rätt dag.

Blocket!

Våran Pontus går inte heller, köpte gore-tex för kängor på nätet som är lite högre...tänkte att det blir bättre stöd. Funkar både på höst och vinter.
    Gick in på pub sko-city och fråga om hjälp att mäta fötterna så jag visste vad för storlek jag skulle jaga på nätet.

så här mycket växer en barnfot per år:

1-2 år ca 20 mm.
    2-3 år ca 15 mm.
    3-5 år ca 10 mm.

när du mäter en barnfot ska du lägga till så här mycket i växtmån:

10-15 mm för sandaler och tunnare skodon,
    15-20 mm för stövlar och kängor.

Tycker inte du ska köpa två, finns det andra som gör så köper du dom billigare på blocket sedan Är väl bara pop kläderna som tar slut och då mest jackorna..

Våran kille växte jätte fort men har stått still på st 86 nu ett bra tag...olika säkert.

• Micaela

Vi har köpt en reima-overall i stl 74 och ska även köpa en till overall och en vinterjacka i samma stl.
    Skor vet vi inte ännu men tror det blir ett par allvädersstövlar i alla fall och troligen ett par kängor också.
    Nova är 10 månader nu.

• Konvaljen

Snossan:

det är ganska svårt det där med hur mycket en barnfot växer. Jag skulle satsa mellan 20-25 mm på vinterskor, de är så pass dyra att man inte gärna vill att barnet växer ur dem. Barn som är så små protesterar inte heller alltid och kan ha gått ganska länge med för små skor innan det märks.

• Snossan

Xyra
    Visst är det svårt, men kan va bra att ha någon hum.. nu är det så oxå att st är ganska olika...därför bra att ha tassarna mätt så man kan köpa skor på nätet där dom skrivit ut inner måttet. Å visst kostar det..huva

• Stora

Vi köpte Polarn o pyrets set 3 i 1 fleccejacka med vindjacka utanpå och en overall.
    Skor skulle jag satsa på tex Kavats ofodrade och en varm socka i.
    Vi använde ett par skor/kängor från Pop hela vintern förra året till Ella. Visserligen var hon lite yngre mellan 6-10 månader under vintern.
    Nu är hon 1,5 och vi har kvar 3 i 1 stället o overallen och sen har vi en reima overall på lager. Nu har hon ofodrade Kavat och till vintern har jag köpt kavats pälsfodrade vinterkängor.
    kavat kan du betälla på nätet. Det gjorde jag jättesmidigt. (Vi mätte fötterna i skoaffären först.)

• Stora

Tänk på att om de kryper är det bra om skon sitter stadigt över foten så att foten inte kasar ur och de tär bra m overall som tål vatten och som har snoddar som håller kvar skon...

Svar på tråden Skor å kläder till en 10,5 månaders inför vintern...?