• väntar i Kina kön

hund som ätit choklad (akut råd)

Min dvärg pudel har fåt i sig 0.3 gram choklad ljus, livrädd att hon ska dö. Gick in i sovrumet och jag såg att det legade 2 godis papper på golvet.

Ni vet kanske vilken sort det är påsarna med påsk kycklingarna typ de som man ofta köper på julen tomma i mitten typ bara ett skal. Hunden åt ett ägg och en kyckling och de väger 0.3 när jag vägde 2 likadana. De lila/rosa ägget utan motiv samt den lite större där en kanin kommer ut. Jag tror de är köpta på öb eller rusta.

Vi bor 15 mil från vetrinären annars hade jag åkt akut. Hon väger 5 kg, syns ingenting ännu.

Vad tror ni? Måste jag åka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-02 23:24
    30 gram ska det vara

• Svar på tråden hund som ätit choklad (akut råd)
  • SunnyBunny

Ring vet. och fråga! De kan räkna ut det bättre!

• skogstok

Jag tror att det är värre med mörkchoklad. Det är tydligen kakao som de har problem med och de brukar inte vara så mycket kakao i den ljusa chokladen. Tror inte att det är något problem, men finns det ingen veterinär som du kan ringa och rådfråga bara?

• SandraP81

Tror inte alls det är någon fara! Ljus choklad innehåller inte alls mkt av det giftet som är farliga för hundar och två såna små ägg är inte alls mycket.

Om allmäntillståndet blir påverkat så att hon börjar kräkas, vingla, dreggla etc så måste du självklart kontakta veterinär. Men som sagt jag tror inte det är någon fara!

Du kan ju alltid ringa jourhavande veterinär hos Agria eller liknande om du vill ha ett mer pålitligt svar.

• MaNiMi

ah, såg att du precis fått sidan!
    Hoppas det ordnar sig med hunden!

• Stinis Olsson

Jag antar att du inte skojar...? Du märker väl på henne om hon är dålig antar jag... 
    Hur som helst så ska ju inte hundar äta choklad men jag tror det skulle till större mängder för att det skulle hända något. Mina svärföräldrars cocker har ätit choklad under hela uppväxten (de vägrar fatta att det inte är bra för henne) och hon lever och mår bra. Dock överviktig

We have normality... lillanochlivet.blogspot.com/
  • väntar i Kina kön

Är så nervös har nyss fått avliva hennes kompis så jag är helt förstörd och det ska vara 30 gram

• väntar i Kina kön
    Baronessan skrev 2010-04-02 23:19:06 följande:
    Mörk choklad innehåller c:a 5-15 mg teobromin /g choklad.Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad.Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.Hämtat från: www.giftinformation.se/article.asp?CategoryID...
    Jag är så  orolig så jag kan inte ens räkna detta stor helt still
    Hon väger ca 5 kg ocg hon har ätit 30 gr ljus choklad. Finns det någon snäll person son kan räkna ut detta till mig?
Svar på tråden hund som ätit choklad (akut råd)