Misstänker glutenallergi, hon är så mager...
Min tjej är snart 2,5 år och är jättesmal. Hittills har vi bara trott att hon var smal men ändå ok, jag och pappan var pinnsmala som barn. Men häromdagen var vi hos några vänner som har en dotter i samma ålder och som äter dåligt, hon ska utredas nu för hon inte följer sin viktkurva. Flickan slängde av sig alla kläderna och busade och då såg vi
att vår Johanna är mycket smalare... . Hon ser ut som ett undernärt barn för sjutton, stor mage, jättesmala armar och ben, liten rumpa. Hon äter ganska normalt, medan den andra flickan äter väldigt dåligt.
Dagen efter kallar dagis oss till samtal för att de är så oroliga att Johanna är så tunn och att hon inte orkar hänga med riktigt i deras aktiviteter. De har nämnt att hon varit hängig ibland men så är det ju ibland i förkylningstider och sånt. Hon har varit sjuk ganska mycket sen i vintras och sånt sätter ju spår. Hemma är hon precis som vanligt, men det verkar inte som om de tror oss när vi säger det. Dessutom äter hon dåligt på dagis och de verkar inte tro oss när vi säger att hon äter hemma.
Så nu har vi ringt BVC och ska dit på måndag. Jag har så dåligt samvete för att vi inte tagit tag i detta innan utan bara tänkt att hon nog snart äter upp sig. Vi har ju varit hos almänläkare ett par gånger i år pga infektioner och sånt och hon har inte reagerat. Men å andra sidan har hon inte sett Johanna naken heller...
Jag läste någonstans att glutenallergi gör att barnet får tunna armar och ben och stor mage samt att de inte ökar i vikt. Kan det vara detta månntro? Hon bajsar normalt och verkar inte ha ont i magen.
Jag ville bara skriva av mig, tack ni som läst!