• Mumin

Misstänker glutenallergi, hon är så mager...

Min tjej är snart 2,5 år och är jättesmal. Hittills har vi bara trott att hon var smal men ändå ok, jag och pappan var pinnsmala som barn. Men häromdagen var vi hos några vänner som har en dotter i samma ålder och som äter dåligt, hon ska utredas nu för hon inte följer sin viktkurva. Flickan slängde av sig alla kläderna och busade och då såg vi
    att vår Johanna är mycket smalare... . Hon ser ut som ett undernärt barn för sjutton, stor mage, jättesmala armar och ben, liten rumpa. Hon äter ganska normalt, medan den andra flickan äter väldigt dåligt.

Dagen efter kallar dagis oss till samtal för att de är så oroliga att Johanna är så tunn och att hon inte orkar hänga med riktigt i deras aktiviteter. De har nämnt att hon varit hängig ibland men så är det ju ibland i förkylningstider och sånt. Hon har varit sjuk ganska mycket sen i vintras och sånt sätter ju spår. Hemma är hon precis som vanligt, men det verkar inte som om de tror oss när vi säger det. Dessutom äter hon dåligt på dagis och de verkar inte tro oss när vi säger att hon äter hemma.

Så nu har vi ringt BVC och ska dit på måndag. Jag har så dåligt samvete för att vi inte tagit tag i detta innan utan bara tänkt att hon nog snart äter upp sig. Vi har ju varit hos almänläkare ett par gånger i år pga infektioner och sånt och hon har inte reagerat. Men å andra sidan har hon inte sett Johanna naken heller...

Jag läste någonstans att glutenallergi gör att barnet får tunna armar och ben och stor mage samt att de inte ökar i vikt. Kan det vara detta månntro? Hon bajsar normalt och verkar inte ha ont i magen.

Jag ville bara skriva av mig, tack ni som läst!

• Svar på tråden Misstänker glutenallergi, hon är så mager...
  • Eja

de erfarenheter jag har av att glutenallergi är att de ofta ger magkramper och diarreér....det är det enda jag vet om, hoppas att allt löser sig för er! kram

• Pallas

Underutvecklad stjärtmuskulatur är också ett symptom på glutenallergi. Är hon ofta gnällig? Hur sover hon?

Bra att ni ska kolla upp det, men måste ni gå genom BVC för remiss? Om ni blir bortviftade där (alldeles för vanligt, tyvärr) så vänd er direkt till barnklinik för utredning. Och vad ni gör så uteslut inte gluten ur kostan innan ni gjort utredningen, då kan resultatet bli felaktigt.

• Mumin

Hon är faktiskt ganska gnällig i perioder, sover ok. Till BVC går vi nog mest för att kolla hur mycket hon väger. Vi tänkte nog att vi går till en barnläkare själva sen.

• Pallas

Låter bra det! De brukar först kolla med ett blodprov för att få indikation på om man ska gå vidare med tarmbiopsi. Hoppas ni snabbt får utreda vad det kan bero på och jag hoppas såklart att er lilla tjej är frisk som en nötkärna, men det är alltid bra att utesluta fysiologiska orsaker till den oro man känner.

Lycka till!

• Mumin

Tar en sån utredning lång tid? Jag känner mig hemskt som inte slagit larm tidigare... vill ha besked nu .

• Pallas

Känn dig inte hemsk! Utredningen i sig tar inte så lång tid, bara du får en läkartid. Ett blodprov får man snabbt svar på och om det sedan beslutas om tarmbiopsi så är det bara den man behöver vänta på (antar att det är olika i olika landsting). Direkt efter att biopsin gjorts kan man utesluta gluten ur kosten, vad jag förstått.

Läs mer på celiaki.se, där kan du hitta bra information. Förstår att du är orolig men det är inte ditt fel. Du har ju sett det nu och agerar och det är ju kanoners!

• ahhhaa

Glutenallergi kan visa sej endast genom dålig viktuppgång. De behöver inte ha ont eller må dåligt på något sätt....

Min lillkille har genomgått en massa prover pga dålig viktuppgång..

• Lilla Linnéa

Mumin, min dotter fyller 3 år i december och är liksom din dotter också smal. Precis som du skriver, smala ben och armar och stor mage.
    Hon äter normalt men har under en lång tid gått upp dåligt i vikt. Vi har talat med BVC ang. detta men de viftar bort problemet.
    Jag har också tänkt tanken att det skulle kunna vara glutenallergi. Ska på BVC på torsdag och då ska jag ta upp detta igen.

Vi är i precis samma situation! Berätta gärna hur det går för er!

• Lilla Linnéa

Hittade detta på en internetsida.

Glutenintolerans (Celiaki)
    En person som lider av glutenintolerans, celiaki, tål inte gluten. Det är ett äggviteämne som finns i vete, korn och råg.

Gluten orsakar inflammation och skadar slemhinnan i tarmen vilket gör att kroppen inte kan ta upp näringen i maten på ett normalt sätt.

Glutenintolerans är till en viss del en ärftlig sjukdom. En av tio som är nära släkt med en person som har sjukdomen drabbas. Glutenintolerans är dubbelt så vanligt hos kvinnor som hos män.

Symtom
    Hur känslig man är för gluten varierar mellan olika personer. Även symtomen varierar mycket, och detta gör att sjukdomen är svår att upptäcka.

Hos barn visar sig tecken på glutenintolerans när de börjar äta mat som innehåller vete, råg eller korn. Vanliga symtom är dålig vikt- och längdutveckling och att barnet får mag- och tarmsymtom som diarré eller förstoppning. Många barn får också humörförändringar och blir griniga, irriterade och trötta.

Barn under två år med oupptäckt glutenintolerans kan se undernärda ut och får stor buk. Många äldre barn har normal vikt men är kortvuxna. Blodbrist och försenad pubertet är vanliga symtom hos tonåringar med obehandlad glutenintolerans.

De vanligaste besvären hos vuxna med obehandlad glutenintolerans är:

trötthet
    diarré och andra mag-tarmbesvär
    viktminskning
    värk i skelettet
    blåsor i munnen
    blåsor på huden
    problem med att få barn.
    Undersökningar
    Det finns inga besvär som är typiska bara för glutenintolerans. Läkaren måste därför ta blodprover för att se om det finns antikroppar i blodet som tyder på glutenintolerans. Man tar också blodprover för att upptäcka näringsbrist, till exempel järnbrist.

När blodproverna har tolkats kan läkaren besluta om det är nödvändigt att ta ett vävnadsprov från tarmen (tunntarmsbiopsi) för att se om tarmen är skadad eller inte.

Behandling
    Behandlingen består i att hålla en glutenfri kost, men du ska vänta till utredningen är genomförd. Många som har besvär som liknar dem vid glutenintolerans men som faktiskt tål gluten, mår tillfälligt bättre av glutenfri kost, medan de som verkligen har sjukdomen försenar möjligheten att ställa diagnos och att få behandling.

Hur bra kostbehandlingen fungerar beror mycket på den information du får från början. Den informationen bör du få av en dietist.

Hos de flesta vuxna fungerar tarmen normalt igen inom några månader. Det visar att diagnosen är riktig och att kostbehandlingen fungerar bra. Glutenintolerans är en livslång sjukdom och därför måste den glutenfria kosten hållas livet ut.

Kontakta vården
    Om du misstänker glutenintolerans ska du kontakta din husläkarmottagning/vårdcentral. Om läkaren, efter att ha tagit blodprov på dig, fortfarande misstänker glutenintolerans kan du få en remiss till sjukhus för att genomgå en tunntarmsbiopsi.

Om biopsin bekräftar att du är glutenintolerant får du träffa en dietist.

• Mumin

Som tur är har vi världens bästa husläkare som vi går till parallellt med BVC. När vi har vägt henne imorgon kommer läkaren att skriva remiss, oavsett vad BVC säger. Hon vill gärna skriva remissen själv så den verkligen kommer iväg.

"Barn under två år med oupptäckt glutenintolerans kan se undernärda ut och får stor buk."

Usch, ja! Johanna äter ganska bra men ser ändå ut som ett skelett med skinn på och stor mage.

Tack för alla era svar, jag hör av mig!

Svar på tråden Misstänker glutenallergi, hon är så mager...