• Anonym (kli)

Kliar och svider i underlivet

Någon som vet vad det kan vara? Och vad man måste göra för att få det att sluta?
    Det är alldeles vid slidöppningen, känns som en ring runt omkring där som är irriterad. Efter sex igår höll jag på att inte kunna somna för att det kliade och sved så mycket! Nån som haft som jag?

• Svar på tråden Kliar och svider i underlivet
  • Kräftan74

Det finns vagitorer på apoteket som heter pevaryl.

• Anonym (kli)

Vagitorer? Är det såna man måste stoppa upp? Hur lång tid tar det innan det försvinner? Och måste man undersöka först om det verkligen är svamp? Många frågor! Tack för svar!

• Lizza

har du grumliga flytningar oxå el? nä behöver inte undersöka först finns pevaryl samt kräm att smörja sig med

• Anonym (kli)

Nej, nästan inga flytningar alls. Kanske inte är svamp tänker jag. Har bara känt av det lite i några dagar och så igår då..

• Kräftan74

Det finns ett kombinationspaket pevaryl, det innehåller 3 vagitorer som du för upp i underlivet till natten + en salva som du smörjer in ända tills 2 dagar efter symtomen försvunnit.

• MosterMaggi

tycker faktiskt visst att du ska kolla upp vad det är! Det är inte säkert svamp, och då ska du inte mixtra med läkemedel mot det i onödan! Och är det svamp så är det bra att få det konstaterat, så du kan känna igen det bergsäkert nästa gång.

Det finns läkare som inte alls är glada åt att kvinnor på egen hand mixtrar som galna med receptfria svampläkemedel, det tros vara ett av flera skäl till varför så många unga tjejer drabbas av vestibulit.

• Anonym (kli)

MosterMaggi: ska man ringa till sin barnmorska då eller vart vänder man sig? Det ligger nog något i det du säger.

• Anonym (Ett tips!)

När jag hade en fruktansvärd klåda, och det låter som att det är liknande som du har. Jag köpte läkemedel mot svamp eftersom jag trodde att det var det. Men läste då på instruktinerna att man inte skall använda medlet om man inte är säker på att man har svamp.

Det stod även att unga kvinnor kan drabbas av klåda i underlivet i bland, och att det bara är en obalans.

Så jag testade med att doppa en tampong i fil/yogurt, och sedan (ursäkta uttrycket) stoppade jag upp den. Detta gjorde jag upprepade gånger i några dagar. Sedan blev det bättre och bättre tills det sedan försvann.
    Du kan ju testa det före. Eller gå till en gynekolog på en gång om du vill veta.

• Kantarellen

Låter som om du kanske var lite för torr, och du därför blev irriterad i slemhinnan? Eller kanske att ni använde ett glidmedel som irriterade? Tycker inte heller att det låter riktigt som svamp.

Hoppas du snart känner dig bättre!

• Gillis

Kan rekomendera Apotekets Intim serie. Finns som tvål och kräm som man kan smörja in om underlivet känns lite irriterat.

• Kantarellen

Finns en bra serie på hälsokosten med, innehåller tee tree oil som är lite lugnande och dämpar klådan, skönt när man har besvär, men jag håller med, apotekets serie är bra!

• Anonym (svampen)

Man ska INTE stoppa upp en tampong när man e irreterad i underlivet.
    Jag har som dig klåda o det svider men jag har flytningar oxå .
    Jag använder pevaryl nu o det börjar ge sig .
    Men du ska ju inte gå dras me d utan i så fall sök till gyn .
    Lycka till o hoppas din klåda snart försvinner..

• Anonym (Ett tips!)

Alltså, mammas kompis är gynekolog, och det var hon som sade det... Bara man blötte tamponben mycket med fil, så att den blev stor och inte kunde suga åt sig av annat. Jag blev iaf bra av det. Och jag hade lidit till och från i två år...

Fast jag är ju ingen expert, men det var så jag gjorde iaf.

• MosterMaggi

Tampong funkar inte för mig heller, däremot Lactal Gel. Det är en gel som finns på apoteket i "portionstuber". De innehåller mjölksyrebakterier, samma slag som filmjölken ni andra prövat. Det är min gynekolog som rekommenderat det.

• Anonym

Hur ofta kan man få svamp som tjej?

• MosterMaggi

alldeles för ofta och o och om igen om man har otur.

Svar på tråden Kliar och svider i underlivet