• VildaBusan

Blue Village Atlantica Caldera Beach och Blue Village Atlantica Creta Paradise

Vi ska åka utomlands i höst med våran 2 åring. Vi har verkligen fastnat för fritidsresors Blue Village, har varit både till Cypern och Turkiet. Nu funderar vi på att åka till Grekland. Är det någon som varit till Blue Village Atlantica Creta Paradise eller Blue Village Atlantica Caldera Beach på Kreta som kan ge lite tips om hotellen? Ligger de nära varandra? Hur långt är det till havet? Måste man korsa en massa vägar eller ligger havet precis vid hotellet? Är tacksam för alla synpunkter om något av hotellen.

• Svar på tråden Blue Village Atlantica Caldera Beach och Blue Village Atlantica Creta Paradise
  • 64ulla

Jag har bara sett stället utifrån och visst ser det helt ok ut. Det ligger på"rätt" sida av vägen och prmenadavstånd in till Platanias - affärsstråk. TYvärr, vad jag har hört, ligger vinden på rätt mycket så det är ofta röd flagg på badstranden. det är klapperstenar i strandkanten. Själv har jag bott på Caldera Village 3 år på raken. Dottern har varit 2,3,4 år o det har fungerat kanon.

• VildaBusan

Tack för svaret! Vi tittade på flygbilderna på hotellet på fritidsresors hemsida och såg lite vägar här och var och blev lite osäkra eftersom man inte vet vart man hamnar på hotellet heller så vi bestämde oss istället för att åka till Turkiets Blue Village Pascha Bay istället. =)

• Ådi09

Har en resa bokad till Blue village Atlantica Creta paradise i juli(olympus delen) och skulle gärna vilja höra mer från någon som varit där! Stranden verkar ju inte allt för bra, men går det att bada där med en 3-åring?! Hur är maten(har AI)? Hur långt är det och hur barnvänlig är promenaden in till Platanias? Hur är poolen vid Olympus? Hoppas någon kan svara, tack! Glad

• VildaBusan

Vi bodde ju på caldera beach, olympus. Bodde mitt emot dit ni ska. Vi åkte 15 augusti och vi badade inte i havet eftersom sonen, 3 år, inte ville. Det blir djupt på en gång och de 3 sista dagarna var det kanonhöga våger. Maten är helt okej, har inte så stor koll på det där med allergi då ingen är allergisk i vår familj. Det finns trottoar att gå in till platanias, vi åkte buss in, det gick jättebra, var ganska långt att gå men vi gick hem.
    Ett tips, ta bussen till platanias och bada i havet där, jättelånggrunt och fin sandstrand. Sonen älskade när vi åkte dit! Poolen, de som bodde på creta paradise badade i poolen vid caldera beach så det är bara att variera :) fråga gärna mer om du har funderingar!

• Ådi09

Första gången för oss på den här typen av hotell(och på Kreta!) så det ska bli spännande, ska bli skönt att bara kunna slappa och veta att sonen (förhoppningsvis) kommer att tycka det är kul med Bamseklubben, showerna, poolerna och att få plocka mat själv från buffén.
    Går bussen till Platanias och Chania nära hotellet? Har du några utflykter att rekommendera, vi tänkte hyra bil någon/några dagar? Hur långt ar det från olympus delen ner till huvudpoolerna och restaurangerna, känner man att det är "samma" hotell eller blir man lite isolerad? Vi valde ju den delen för att komma bort från det mesta av "ståhejet" men vill ju inte vara "off" heller!?

• VildaBusan

Vi har ju varit till flera hotell och kan verkligen rekommendera fritidsresors blir village :)

Det är ca 100m till busshållsplatsen så det är inte långt.

Vi åkte inte på några utflykter eftersom vi åkte med en annan familj, våra barn var ganska nöjda med att vara vid poolen. Däremot var vi ju till havet vid platanias och det rekommenderar vi!

Man känner att man är på samma hotell men det är en bit att gå. Vi var vid stora poolen på förmiddan och tyckte att det var ganska skönt att gå till olympus delen på eftermiddan där det var lite lugnare. Helt "off" är ni inte, vi upplevde det bara som positivt att kunna dra sig undan.

Däremot, det vet ni säkert redan att creta paradise har mer utländska turister och det är inte Fritidsresor som underhåller, därför kom många som bodde där till poolen på caldera eftersom Bamse kommer och hänger runt poolen i bland.

Vi åker till Seven seas i turkiet, side i år och hoppas vi kommer trivas lika bra där :)

• Ådi09

Tack för alla tips! Bamse kommer "vi" vilja träffa, så kommer nog få gå till Caldera ofta Flört
    Hoppas ni får det bra i Side, har hört mycket gott om det!

• Anne69

Ni kommer att få en jättefin resa! Mitt tips är att ni bokar middag på Caldera Beach flera kvällar för att hinna med åtminstone barnshowen. Det ligger verkligen vägg i vägg så det är inte alls långt att gå. Middag på Creta Paradise är lugnare och också trevligt, men där finns ingen show. Pricka in Bamse-showerna på Caldera och ta de kvällar de har "lokal underhållning" på Creta Paradise.

Stranden är riktigt bra, tyckte vi. Poolerna är bra på båda ställen men allra bäst på Caldera beach.  Snacksen och lunchen är bra att variera, men vi gillade den på Creta Paradise bäst. Där fanns också bästa glassen, åtminstone i höstas.

Vid receptionsbyggnaden på Caldera Beach finns en taxistation. Där finns bilar med barnstol/sittkudde och de har fasta priser. En dagsutflylt till Chania rekommenderas varmt! Missa inte hästksjuts i hamnen! Från receptionen går också ett litet tåg. Vår 3-åring orkade med en 2-timmars tur genom oliv- och apelsinlundar, det var trevligt. Annars gör man nog inte så mkt med så litet barn.......    

• Ådi09

Skönt att höra att någon tycker stranden i Gerani är bra! Vi är mer för strand än pool, men jag har fått för mig att stranden inte är något vidare(har nog läst det någonstans) och känt mig besviken över det, men nu blir jag glad! Bra tips också, tack Solig

• Anne69

Förresten, kom på en sak till.....ta INTE med barnvagn utan låna en på hotellet. Om ni inte har förbokat så fixar de det på plats, de har helt ok Brio-sittvagnar. Det räcker jättebra om man inte har jättesmå barn.

Svar på tråden Blue Village Atlantica Caldera Beach och Blue Village Atlantica Creta Paradise