• CTMT

Ang. Nätdörr då man har katter!

http://www.fonsterforum.se/SidohangdnatdorrClasic.htm

Vi har en altan som vi vill kunna ha öppen på sommaren, och vi vill även att våra katter ska kunna sitta och lufta sig :) (2 innekatter, vi ska bygga inhägnad rastgård, men eftersom vi inte ens har anlagt en tomt än så kan vi inte bygga det detta året)

Vad tycker ni om konstruktionen ovan? Det är ju myggnät... är det tåligt för katter och kan man se ut genom det okej? Verkar ju som en smidig lösning...
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Svar på tråden Ang. Nätdörr då man har katter!
  • lennartsdotter

Själva ramen och det verkar ju bra men myggnät? Nej. Det är ingen sport för katterna att ta sig igenom det.

• MaNiMi

Ursäkta om jag hakar på lite i tråden, har en liknande fråga..
     vi tog hem en hittekatt i slutet av sommarn, då var den så liten och klen att den inte tog sig upp i fönsret och hade hon tagit sig upp hade hon inte kunnat tagit sig igenom nätet vi har..men det var då, nu är hon stor och skulle lätt ta sig igenom..
    så vad gör man nu i sommar? Vill ju gärna kunna öppna fönstren då och då..finns det nå särskilda saker för detta eller blir det att greja ihop nå galleraktigt själv?

• Xtra

Då jag är jourhem och behöver ha nya katter åtskilda i köket i början tills alla vant sig vid varann så använder jag mig utav en "nätdörr" som jag amatörmässigt fixat ihop själv av kompostgaller. Sätter ihop två galler med ståltråd och sedan spikar jag fast ena sidan av dörren i dörrkarmen (med spikar som öglor typ) och sätter fast hakar på andra sidan så jag kan öppna dörren och stänga den.

Har funkat kanonbra hos mig!

• VildVittra

När vi byggde vår nät dörr fanns det smårutigt vitt när på rulle på vår lokala bygghandel.
    Mycket mer hållbart än myggnät och väldigt praktiskt.

Mitt tips är att kolla bygghandeln och inte gå på myggnät alls.

Nicholas född 11 juli -05, bebis BF 13 april -10
  • Ludde68

Man kan ju sätta myggnätet på ena sidan av dörramen förslagsfis på den sidan som blir utåt set från rummet och på insidan fäster man ett finmaskigt hönsnät eller liknande. Då kan inte katterna klösa sönder nätet och mygg och flugor kan inte komma in i huset.

• tinis77

Jag satte en del av ett kompostgaller på insidan av våran nätdörr, då kan de se ut och få frisk luft men inte ha sönder nätet.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10*
  • MaNiMi
    Ludde68 skrev 2010-04-04 15:10:02 följande:
    Man kan ju sätta myggnätet på ena sidan av dörramen förslagsfis på den sidan som blir utåt set från rummet och på insidan fäster man ett finmaskigt hönsnät eller liknande. Då kan inte katterna klösa sönder nätet och mygg och flugor kan inte komma in i huset.
    Lät som ett bra alternativ till våra fönster också!
  • Kinya

Om myggnät funkar eller inte beror på hur dina katter är. Myggnätet håller inte för klösande tror jag och en katt som försöker klättra i det river sönder myggnätet. Iaf skulle min 6,5 kg hane gjort det ganska omgående. Men har du lugna stillsamma katter som varken klöser eller klättra eller försöker bryta sig ut så funkar det kanske. Du kan inte sätta på ett annat starkare nät på den nätdörren?

• M Hellin

Vi har gjort en träram med hönsnät, samt myggnät på den sida som är utåt. Den sitter inte fast mer än i en krok på ena sidan och på andra sidan kilar man in den mellan karmen och dörren om ni förstår hur jag menar. Hade en mer permanent och snyggare som satt med gångjärn när jag bodde i villa men det är inte möjligt i lägenhet.

• CTMT

Tack för alla förslag! Då skippar vi myggnät då jag inte alls litar på katterna i det läget ;) Sen har vi ett par av grannens katter som tyvärr går på vår tomt ofta, så då kan de likas gärna få för sig att haka sig fast och riva ner myggnätet.

Vi ska se om vi kommer på någon bra konstruktion!

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
Svar på tråden Ang. Nätdörr då man har katter!