• Ankissen

Sticka under nageln?!

Fy attan, igår när jag skulle städa barnens lekrum låg jag platt på mage och sträckte mig in under en gammal fotölj för att få tag i leksakerna som låg därunder. Det är en gammal fotölj med träribbor och sånt under och helt plötsligt kände jag en intensiv smärta i lillfingret. Värken är centrerad till kanten av nageln och det gör ont som om det gått in en sticka där. Fingret är idag varmt, rött och svullet och gör gräsligt ont. Vad kan man göra åt detta? Jag kan inte pilla, för jag ser inte var stickan är. Förmodligen är nageln ivägen... :(

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Svar på tråden Sticka under nageln?!
  • Pimpinellan

Har du alsolsprit hemma-eller klorhexidin? Dränk en tuss med det och gör ett omslag på fingret. Har du tur drar det ut stickan och om inte annat fördröjer du en infektion. Är den inte ute på tisdag måste du gå på V.c Min mamma fick operera ut en sticka till slut som vägrade komma ut. Har din sambo/make starka nerver och ni har ett förstoringsglas plus pincett kan han ju också försöka hitta den.

• Ankissen
    Pimpinellan skrev 2010-04-03 14:21:54 följande:
    Har du alsolsprit hemma-eller klorhexidin? Dränk en tuss med det och gör ett omslag på fingret. Har du tur drar det ut stickan och om inte annat fördröjer du en infektion. Är den inte ute på tisdag måste du gå på V.c Min mamma fick operera ut en sticka till slut som vägrade komma ut. Har din sambo/make starka nerver och ni har ett förstoringsglas plus pincett kan han ju också försöka hitta den.
    Oj, operera, tar de bort nageln då? Och kommer den tillbaka?
  • Pimpinellan
    Ankissen skrev 2010-04-03 16:32:45 följande:
    Oj, operera, tar de bort nageln då? Och kommer den tillbaka?
    Nu satt inte mammas sticka precis under nageln utan längre ner på fingret,men den gick inte få ut ändå. Läkaren skar upp och drog ut den och sen fick hon antibiotika. Är det så illa att inte ens en läkare kan pilla ut en sticka från under en nagel kan man utan problem ta bort hela nageln-den växer ut på ett halvår. Jga har tagit bort hela tånaglar och även de växer ut till slut.
  • Ankissen
    Pimpinellan skrev 2010-04-03 16:49:29 följande:
    Nu satt inte mammas sticka precis under nageln utan längre ner på fingret,men den gick inte få ut ändå. Läkaren skar upp och drog ut den och sen fick hon antibiotika. Är det så illa att inte ens en läkare kan pilla ut en sticka från under en nagel kan man utan problem ta bort hela nageln-den växer ut på ett halvår. Jga har tagit bort hela tånaglar och även de växer ut till slut.
    Gör det väldigt ont då när nageln är bortplockad? Precis efteråt och så alltså?
  • Pimpinellan
    Ankissen skrev 2010-04-03 21:32:05 följande:
    Gör det väldigt ont då när nageln är bortplockad? Precis efteråt och så alltså?
    Ja,jag skulle ljuga om jag sa att det inte gjorde det. Nog ännu värre med tånaglar i.o.f.s för man måste ju gå på fötterna och ha skor. Jag gick med sandaler mitt i vintern. Får du inte ut den alls? Ser du den ens?
  • Ankissen
    Pimpinellan skrev 2010-04-04 00:31:34 följande:
    Ja,jag skulle ljuga om jag sa att det inte gjorde det. Nog ännu värre med tånaglar i.o.f.s för man måste ju gå på fötterna och ha skor. Jag gick med sandaler mitt i vintern. Får du inte ut den alls? Ser du den ens?
    Näe, ser inget och anar den inte ens. Tycker dock att fingret känns liiiiiite bättre idag, det kanske finns en liten möjlighet att det inte är en sticka utan något annat som gick knas...
  • Pimpinellan
    Ankissen skrev 2010-04-05 13:25:04 följande:
    Näe, ser inget och anar den inte ens. Tycker dock att fingret känns liiiiiite bättre idag, det kanske finns en liten möjlighet att det inte är en sticka utan något annat som gick knas...
    Du får hålla ögonen på fingret och svullnar det,börjar göra ondare,blir rött så sök hjälp.
Svar på tråden Sticka under nageln?!