hur mycket kan man klippa ner syrenbuskar??
Jag har några syrenbuskar i trädgården som jag vill klippa ner, så dom inte e sååå himla höga..
hur mcket kan man klippa ner dom utan att ta livet av dom<?
o en fråga till..
Kan man flytta dom???
Jag har några syrenbuskar i trädgården som jag vill klippa ner, så dom inte e sååå himla höga..
hur mcket kan man klippa ner dom utan att ta livet av dom<?
o en fråga till..
Kan man flytta dom???
Du kan vara ganska hänsynslös när du klipper ner syren, de brukar kunna komma tillbaka. Men att flytta, det beror nog på hur mycket av rotsystemet som du kan få upp. Syrener brukar ha ett ganska grovt rotsystem, men om du får med en rejäl rotklump och sedan vattnar kanske en gärna två växtsessonger på det nya planteringsstället så borde det gå.
En lite relaterad fråga från mig. Mina syrener är som träd. De är jättehöga och jag skulle vilja ha dom buskigare. Kan jag såga ner de grova stammarna utan att det skadar resten? Andra tips om hur man får dom buskigare?
Bäst blir att klippa ner syrener till 10-20 cm över backen, dom grenar sig där man har kapat. Vill man inte missa blomningen några år så kapar man en tredjedel av stammarna varje år.
kan klippa ner dem rejält. lättare att flytta på mindre syrener så man får en ordentlig rot med
Du kan klippa ner dem helt och hållet. Jag har för mig att om man gör det precis efter de ha blommat, blommar de året efter också. Men jag kan inte garantera det. Vi skövlade bort allt ett år och röttera var så väl etaberade att bladen på det som kom upp var lika stora som mina handflator inkl fingrar och allt.
Lycka till.
AnnaKanna.
Vi har en gigantisk, minst 6 m hög, gammal syrenhäck. En trädgårdsmästare (vår granne!) har berättat att helst ska man årligen, efter blomningen, glesa ur buskarna och ska då beskära så långt ner som möjligt.
Om man, som vi, vill föryngra hela häcken (även om det kommer att ta några år) ska man såga ner "huvudstammen" så det blir ca 10 cm kvar och sedan täcka den med kompost. Då kommer nya skott underifrån. Allt enligt grannen.
Flytta syren har jag hört ska vara svårt - man måste ta med mycket jord och sedan dröjer det ända upp till 4-5 år innan de vill växa och blomma igen. Men det beror antagligen på hur gamla plantorna är också, våra har stått på samma plats i 80 år så de vill nog stå kvar.
Om stammarna är ca 3-4 cm diameter? Då blir det ju stubbar liksom? Skall jag prova att såga ner dom och täcka med kompost? Ruttnar dom inte då?
Jag har 2 riktigt stora syrenbuskar vid infarten till min parkering. De skadades vintern 2012 - 13 efter för mycket tung snö och jag var bortrest, så jag var inte där att skaka bort all snö,,, många grenar bröts av. Jag beslöt mig för att "föryngra" båda buskarna, klippa rakt av. Detta trots att bara ena busken skadats, för jag ville att båda skulle vara lika stora. Dels också för att det var svårt att såga enstaka stammar, då busken var så tät. Så jag sågade rakt av, långt ner. Resultatet blev en massa rotskott överallt,,,, jättejobbigt att gräva upp eller klippa ner alla dessa små skott. Jag har försökt ge bort skott mot att vänner får gräva själva och det har funkat en liten bit, men jag har fortfarande samma problem. Jag får klippa ner en massa rotskott nu. Det ser ut som om det håller på att bli ett snår,,,, mycket tråkigt! Jag vet tyvärr inte ett bra och garanterat sätt att klippa ner. En relativt ny syrenhäck som jag har på en annan plats har jag föryngrat litet varje år, genom att klippa ner de äldsta stammarna långt ner och behållit de yngre. Det funkar bra, men så är det ju en häck och man kommer åt stammarna lättare där.
Jag ville bli av med min syrenbuske för 4 år sedan. Kapade allt jäms med backen, men senast idag hittade jag rotskott.
Har planterat en syrenhäck föt några år sen. Nu har den blivit hög, men är ganska gles. Kan man klippa ner den nu i oktober? Kan man klippa ner den helt? Hur lång tid tar det innan det blir häck. Det är inte så grova grenar ganska späda.
Syren ska gallras/föryngras för att hålla sig fin. Ta de skruttigaste/äldsta grenarna ca 10 cm över jorden. Låt de späda nya få ljus.
Skulle ta ca 1/3 av det totala beståndet.
Sök information på tex. odla.nu eller annan seriös sida :)
Att tänka på är att blomning sker på 3-års veden alltså grenar som är 3 år gamla.
Att beskära 1/3 är en bra tumregel för att alltid ha blommande syren.
www.aimfast.se
Har gamla syrener mycket spretiga kan vi såga ner dem till ca 2 DM