• Anonym (Modifast-metoden)

Är det någon som har kört Modifast-metoden?

Jag skulle behöva gå ner några kg nu efter att jag ammat färdigt mitt barn och har tänkte köra modifast-metoden som innebär att man lever på pulvret modifast i två veckor, sedan stegvis övergår till att byta ut en måltid den tredje veckan och de följande 3 veckorna ersätta endast två måltider per dag med pulver.

Nu är min fråga, är det någon som har kört denna metoden förut och har den fått er att gå ner mycket i vikt? Sedan undrar jag, vet ni möjligtvis hur ofta man kan köra samma metod igen om man gör några veckors uppehåll? Jag vet att man inte ska köra med pulver för länge just för att man sabbar sina tarmar och kan få leva med diarré resten av livet (hört av någon ryktesvis att det kan gå så illa om man tror att man kan leva på sådant en längre tid). Men hur ofta kan man köra sådana metoder ändå, eftersom jag känner att jag har en del vikt att gå ner och jag tror inte att jag lyckas att gå ner allt på bara 6 veckor! Jag vet att jag kan ersätta åtminstone en måltid om dagen med pulvret även efter att kuren är över, men det räcker inte riktigt till, tror jag. Ska självklart också leva med ändrade matvanor för att kunna behålla min nya vikt efter att kuren är över, för man kan ju inte återgå till sina gamla vanor om man ska fortsätta gå ner i vikt.

Någon/några med erfarenheter? Berätta gärna!

• Svar på tråden Är det någon som har kört Modifast-metoden?
  • Anonym (Ja)

Jag åt Modifast i 3 månader och då på läkares inrådan och med överseende av dietist och sköterska. Att det skulle kunna leda till diarréer och förstörelse av tarmarna låter bara som skrämselpropaganda. Under tiden jag åt mitt pulver fick jag hela tiden försvara metoden. Alla anser att det är bluff och båg och att man snart går upp sina kilon igen och att det bara är en snabb genväg och yadayadayada. Men detta är vad överviktsläkare rekommenderar som en kickstart. Bara för att komma igång och få en snabb viktminskning. Sedan är det SJÄLVKLART en livsstilsförändring som är det som ger bestående förändringar. Jag gick ner 15 kg på 12 veckor med pulver och nu äter jag vanligt igen men räknar kalorier istället.

Under min pulverperiod åt jag endast det, ENDAST. 4 påsar varje dag. Utöver det fick jag dricka vatten och lite buljong om jag blev sugen på något salt. Lightläsk fick jag dricka lite också. Men ingenting annat.

Modifast fungerar jättebra att ersätta mål med. Men man kan räkna med att det är jobbigt i början. Det är nog svårare att ersätta vissa mål än att leva på det fullständigt som jag gjorde. Det är lättare att avstå helt från mat faktiskt.. konstigt nog.

Men hur som helst så tycker jag att Modifast är bra som en snabb start, sedan är det som sagt det andra som ger bestående resultat, dvs kostförändring och motion.

Lycka till!

• Anonym (Modifast-metoden)

Tack för ditt svar, Anonym (Ja). Det var det jag ville ha bekräftat lite, att det är OKEJ att köra modifast-pulveret i tre månader om man har en lite kraftigare övervikt. För jag tror inte det räcker med endast en sex-veckors kur och sedan en livsstilsförändring som ska hålla kroppsvikten i schack.

Jag är själv bara 157 cm lång och väger 90 kg just nu. Har dock kraftig benstomme, så min normalvikt bör ligga på runt 58-60 kg. Med andra ord har jag ca 30 kg övervikt.

Jag har en del frågor som jag skulle vilja ställa till dig, om det är ok. Självklart är en livstillsförändring det enda ultimata. Man bör ändra sin livsstil helt och leva med den resten av sitt liv. Det är något jag har tänkt göra också, en gång för alla eftersom denna övervikten gör mig riktigt deprimerad.

Självklart bör en kur på tre månader bara vara en kickstart för snabb viktminskning, men är det en kur man kan gå på igen efter avslutad kur med någon tids mellanrum? Vet du om man kan göra det och hur lång tid som bör gå däremellan i så fall? Har du själv gjort det eller tänkt göra det igen någon gång? Hur länge sedan var det du sist gick på din kur som höll i 13 veckor?

Jag träffade en diabetessköterska i samband med ett ärende med min mamma och det var nämligen hon som rekommenderade mig att prova modifast. Hon sa dock aldrig hur länge jag ska testa eller något liknande och min mamma har ett ärende där igen i mitten av maj. Jag kan alltid besöka henne på egen hand också, men jag tänkte att jag skulle prova pulvret på egen hand nästa vecka då jag får varorna hem (utan att vara under uppsikt av diestist eller sköterska under tiden till en början) tills jag träffar henne igen. Kommer då att ha gått på pulvret i ca 5 veckor. Min fråga här är: vad kan en dietist/sköterska göra för dig under tiden som hon håller koll på dig? Det är ju ändå något man själv måste göra genom hela proccessen. Det enda dom kan säga är: gör inte det här för du är inte så överviktig som du tror, eller något liknande, om det är någon som har en felaktig självbild och tror att de behöver pulverbanta i tre månader.

Jag förstår det här med att det är lättare att avstå helt från mat än att ersätta den med något annat en till två gånger om dagen. Men det är inget som har funkat för dig, att ersätta någon måltid då och då? Du föredrar att bara räkna kcalorier och motionera istället? Är det orealistiskt att tro att man kan ersätta några måltider då och då, eller är det något man tröttnar på helt efter en 13 veckors kur?

Jättebra tips du gav på att dricka vatten med buljong och att dricka lightläsk när salt och sötsug uppstår. Skall också använda mig av dessa. Är det okej att äta frukt under denna tiden, typ plommon eller något liknande, förstör det den katabola processen om man ändrar lite i kcaloriintaget/per dag? Fast du sa att man bör ENDAST hålla sig till fyra påsar per dag. Jag vill så hemskt gärna också gå ner ca 15 kg på 13 veckor som du lyckades med, vilken underbar dröm det vore! Har du gått upp några av dina kg direkt efter kuren eller lyckades du hålla tillbaka kilona med livsstillsförändringen?

Det var allt jag kunde komma på att fråga för denna gången. Kanske kommer på fler frågor senare. Vore tacksam om du kunde svara på mina frågor. Det är intressant att ta del av andras erfarenheter. Jag har själv varit VÄLDIGT skeptisk till pulverbantning och har aldrig kunnat tänka mig att använda mig av en sådan metod en längre tid då jag också har tänkt att viktminskningen antagligen blir svår att behålla då det antagligen är mest vätska som försvinner från kroppen i första hand. Men jag tror numera att bara man inte hetsäter efter en sådan kur så kan man nog behålla viktminsknigen ändå. Det är definitivt värt att testa och sedan kan man dra sina slutsatser av sina egna erfarenheter istället! Det var bra att du stod på dig och inte lyssnade på vad andra tyckte och tänkte. Man vet ju inte vad man pratar om så vida inte man själv gått igenom det.

Svar på tråden Är det någon som har kört Modifast-metoden?