en glad skrev 2010-04-04 00:50:02 följande:
"andra barn verkligen pratar om detta tidigt, inklusive mig själv."Men att andra barn (och du) pratar tidigt om detta behöver inte betyda att de förstår innebörden på ett djupare plan om "att ha legat i en annan mammas mage" - den insikten kommer långt senare ....kanske kan du för gen del minnas skillnaden på att veta (att du inte hade legat i din mammas mage) resp förstå (vad det betyder att ha legat i en annan mammas mage dvs det finns en annan "mamma" ngn stans!??) - Barn pratar om mycket som de inte förstår - en del mer, andra mindre! Ibland, bara för att det träffar oss i hjärtat(?), så tror nog vi vuxna att barn förstår mer än de har förmåga att göra! och ibland kan det tom vara så att barnet pratar mer för de läser en reaktion i oss - vi blir ledsna, oroade eller arga dvs det blir en reaktion som gör att barnet känner sig lite extra uppmärksammat (vilket kan vara "trevligt") ....
Ja, det ligger mycket i det du säger, verkligen. Nej, jag kan inte säga att jag då när jag pratade vid 3 års ålder om att jag kom med flygplan när jag pekade på grannens stora bebismage och sade att jag har inte legat i min mammas mage verkligen förstod innebörden av vad det verkligen handlade om. Och det tror jag inte någon av de barnen jag pratat om som också pratar om att de inte legat i sin mammas mage heller gör, de är alldeles för små och de ska väl heller inte förstå allt heller eftersom det i många fall krävs en hel del förklaringar och en medvetenhet om att det finns människor som inte har tak över huvudet och mat på bordet och att man kan vara fattig. Det kommer ju längre fram när man börjar se över sin egen familj och situationer.
Pulkåkarn : Ja, jag funderar som du där också. Intressanta frågor!
Helle 68: Jag är rätt säker på att min son som var 1 år när vi fick honom inte har några minnen kvar som han minns och absolut inte sätta ord på eftersom han inte kunde prata då och inte är särskilt verbal kring sådana saker ännu heller men däremot så kan det ju finnas känslor som han kan få som separationsångesten osv från det som varit tidigare. Det kan jag känna nu när jag fått ett biobarn och ser hur utvecklingen för hennes del är, hur hon knytit an till oss, sina föräldrar direkt vid födseln och jag tänker nu att guuud vad starkt det bandet är, och självklart går tankarna till vår son som skildes från sin mamma direkt efter födseln och sedan tagits om hand av sjukvårdspersonal och barnhemspersonal under sitt första levnadsår. Innan har jag uttryckt att det är ju inte mycket med en bebis som äter sover och bajsar men det ÄR mycket man missar och det har jag funderat mycket på nu. Jag tänker också mycket på mina egna "besvär" jag haft med separationsångest och panik och jag har innan sagt att det inte har med att jag är adopterad att göra men jag börjar tro mer och mer att det visst till en del har med det att göra. Det är intressant detta! Man lär så länge man lever

Men det handlar väl mest om i vårt fall som har både adopterat och fått biobarn att inte pressa på för mycket om olikheten hur de kom till oss för det kan ju snarare ge budskapet till sonen att vi tycker att det faktiskt är viktigt att poängtera skillnaden och det vill vi inte. Det gäller att hitta en balans helt enkelt