• Annarella

hur var andra förlossningen?

Har helt plötsligt blivit jätte rädd för att föda, inte så bra för jag är beräknad om 11 dagar... Detta är mitt andra barn och det som skrämmer mig är smärtan. Den här gången vet jag ju hur ont det gör... Hur har eran andra förlossning varit? Mer smärtsam? tagit kortare tid? har ni kunnat hanterat smärtan bättre?

• Svar på tråden hur var andra förlossningen?
  • Tigertofflan

Jag var nog ännu säkrare inför andra förlossningen, nu visste jag ju hur saker och ting skulle gå till!!

Det gick fortare för mig!!
    Hann vara på förlossningen 1 timma och 55 minuter innan han var ute! Och lätt som en plätt var det! Mer koll på saker och ting, första gången var jag inte så jättehaj på att krysta, andra gången gick det galant!

-Oroa dig inte, din kropp vet vad den ska göra, och nu vet även du vad du ska göra!!!

• Annarella

Tack för stöttande ord! Hur lång tid tog din första förlossning? Var du hemma länge med värkar innan du åkte in? Jag har så svårt för att slappna av när jag har ont. Hoppas jag får en lika smidig andra förlossning som du

• Tigertofflan

Första förlossningen var jag inne ca 5 timmar innan han var ute.

17 timmar från första värk med ettan,
    Lite längre med 2:an, men ändå lättare, snabbare på nåt sätt. Att det tog längre tid och att ajg inte riktigt vet hur länge, var att han kom 14 dagar tidigt. Fattade ju inte att jag skulle föda barn liksom ;) Så då kollade man ju inte klockan alls :D

Visst är det svårt att slappna av när man har ont, men för mig är det lättare att slappna av hemma än nån annan stans!!

Hoppas det går smidigt för dig!!

• Undska

Ettan för mej tog 21 timmar från första värk , hade krystvärkar i ca 50 min innan hon va ute ...

Andra barnet tog 8 timmar från första värk , och han kom på två krystvärkar {#lang_emotions_surprised} lite snabbt kanske , men andra förlossning va klart bättre , kunde hantera värkarna på ett helt annat sätt eftersom man visste vad som skulle hända

• SIN74

Andra, mindre än halva tiden. 8h repektive 3h. Smidigare och lättare andra gången då jag hade mer kontroll över läget. När jag kände att jag ville ha smärtstillande var jag redan öppen fullt:) så då var det bara att krysta och så var det färdigt.
    Lycka till med andra nu.

• malinkat

Min andra gick fortare och kändes lättare. Jag valde faktiskt bort EDA eftersom erfarenheter från förlossning ett inte var positiv..... hade TENS och lite lustgas. Visst fasen gjorde det ont till sist, men jag kände att jag var med, jag VÅGADE jobba MED kroppen, i motsats till med ettan när jag tror att jag liksom försökte förhala det hela  Jag kände i slutfasen vart hon var, att nu skulle hon komma ut om jag krystade tillräckligt hårt etc. 

Att föda är fantastiskt!!! Jag gillar inte heller smärta, och vill absolut inte försköna det hela, men jag tycker så. Den kraft man hittar hos sig själv, att tänka att man är gjort för det här, och vad resultatet blir. Det tillsammans med andningsteknik och stöd från BM och make... ja det gör att man fixar det! Lycka till!
  • Hallonmos

Från den stund att förlossningen var aktivt igång så tog det ungefär lika lång tid för båda mina.Med stora tjejen så fick jag första värken ca 4 timmar innan hon föddes, och föddes gjorde hon ca 45 min efter ankomst till förlossningen.Fanns ingen tid för bedövning, vara bara att tuta och köra.Jag vet att de försökte bedöva med någon spruta och någon sprej, men det sved nog mer än det hjälpte.
    Andra gången tog det ca 2 och en halvtimme, men då började det med 17 timmar pinvärkar då jag bara öppnade mig litegrann, sen stannade det av och jag åkte hem.Väl hemma hann jag typ sätta mig ner med en kopp the, och sedan var det bara att åka upp igen.Den gången fick jag lustgas hela vägen igenom, men jag tyckte inte jag märkte någon skillnad.Lillen var lite tidig så jag kände knappt huvudet.Han ploppade ut på 3st krystvärkar.
    Andra gången var ändå mer skrämmande på andra sätt, men det finns det en egen tråd om.

• Annarella

Det låter ju som andra förlossningen i regel är lättare och snabbare än första, skönt att höra Känns alltid  bra att få höra om andras erfarenheter så tusen tack för era svar

• Good Life

Ja, tack för att de uppmuntrande orden om att det är låttare andra gången.
    Jag har en stor bebis i magen och börjar känna lite panik.
    Första tog 19 h från första värk och jag tålde inte bedövningen så denna gången får det bli utan lustgas och ryggbedövning...hoppas nr1 har banat vägen för den lite större 2:an

• Maj80

Usch blir också nervös nu!
    Första förlossningen tog 4h 15 min från första lilla känsla t att han var ute o då inkl 45 min krystande. Är rädd att den andra ska gå för snabbt - verkar som alla har snabbare andra förlossning!?

Hinner man in? Som ni förstår hann jag inte med någon bedövning av något slag på första (men det tyckte jag fungerade bra).

• Annarella

men ni som haft snabba förlossningar, kommer värkarna hela tiden då utan någon vilopaus emellan? Blir smärtan mer kompakt?

• elinnnnn

min första förlossning tog lång tid. vi åkte in vid 6 på morgonen men bebisen kom inte ut förräns 6 på kvällen. efter att jag tagit epiduralen så stannade värkarna av och dem satte dropp. det var jättejobbigt första gången nog mest för att jag var så trött och för att det stannade av.

andra gången bestämde jag mig för att stanna hemma så länge som möjligt. jag ringde till förlossningen när det började bli jobbigt med värkarna. dem tipsade mig då om att ta 2 panodil och sätta mig i duschen. det gjorde jag. i två timmar haha. sen var det brått. tog nog en timme innan jag fått på mig kläderna. värkarna kom hela tiden. väl inne på förlossningen så sa jag att jag ville ha lustgast DIREKT! dem kollade hur öppen jag var och japp 9 cm redan! jag fick lustgas och 20 minuter efter att jag kommit dit föddes mitt barn.

tredje förlossningen gjorde jag likadant som vid 2e. ringde förlossningen, förvarnade och tog panodil och satte mig i duschen. satt inte så länge den gången eftersom jag var rädd för att föda på vägen. satt kanske en timme. väl inne på förlossningen, samma scenario som innan: lustgas tack! dem kollade hur öppen jag var och japp 8-9 cm likadant som med nr.2. 30 minuter senare var barn nr3 också ute :)

Lycka till! det kommer gå jättebra! Kram

Vår älskade bebis har BF 100809
  • Annarella

Hjälper panodilen nåt mot smärtan? Jag gjorde helt tvärtom vid min första förlossning. Vattnet gick och jag fick en liten värk, då åkte jag in Hade inte öppnat mig nåt men livmoderhalsen var helt utplånad och mjuk eller vad det heter. Tyckte det var riktigt jobbigt innan jag var öppen 3cm, sen fick jag EDA och det var som att komma till paradiset... men ska nog vara hemma så länge som möjligt den här gången. Är sant att man kan slappna av mer hemma, men jag hoppas hinna med EDA den här gången också.

• elinnnnn
    Annarella skrev 2010-04-04 18:07:52 följande:
    Hjälper panodilen nåt mot smärtan? Jag gjorde helt tvärtom vid min första förlossning. Vattnet gick och jag fick en liten värk, då åkte jag in Hade inte öppnat mig nåt men livmoderhalsen var helt utplånad och mjuk eller vad det heter. Tyckte det var riktigt jobbigt innan jag var öppen 3cm, sen fick jag EDA och det var som att komma till paradiset... men ska nog vara hemma så länge som möjligt den här gången. Är sant att man kan slappna av mer hemma, men jag hoppas hinna med EDA den här gången också.
    för mig hjälpte panodilen faktiskt. och den varma duschstrålen mot magen hjälpte ännu mer.
    vid alla mina 3 förlossningar har inte vattnet gått av sig självt utan det har fått fixats manuellt inne på BB och då har krystvärkarna satts igång direkt.
    Vår älskade bebis har BF 100809
  • lillabebben
    Annarella skrev 2010-04-04 17:06:32 följande:
    men ni som haft snabba förlossningar, kommer värkarna hela tiden då utan någon vilopaus emellan? Blir smärtan mer kompakt?
    Jag hade en snabb första förlossning och ja, för mig kom värkarna hela tiden utan vilopaus. Skitjobbigt och jag känner att det gick alldeles för fort. Har inget att jämföra med men smärtan var ju konstant så jag skulle tro att det är skillnad mot om värkarna kommer mindre tätt. Väntar andra nu och är jättenervös att det ska gå för fort men det verkar ju ändå som att andra gången går smidigare för de flesta.
  • Spartacus

min första förlossning var kort och intensiv, men bra

jag har nu redan gått i flera dagar med värkar och långdragen startsträcka så den här andra förlossningen verkar tyvärr inte lika smidig!

• honeybee78

För mig gick andra förlossningen fortare och var mindre smärtsam. Dessutom återhämtade jag mig betydligt snabbare efter andra förlossningen.

Första förlossningen (38+1): igångsatt pga vattenavgång. 4,5 timmar tog det från första värken. Fick lustgas och blev sydd med 6 stygn.

Andra fölossningen (38+6): Mycket svaga och oregelbundna värkar startade vid 2-tiden och vår dotter föddes ca 05:40 i bilen utanför sjukhuset... Fick  ont först vid 5-tiden och därför hann vi inte in till sjukhuset i tid.

~: Fred maj 2007 :~ ~: Bebis mars 2010 :~
Svar på tråden hur var andra förlossningen?