• Kicki0407

Laga mat i lergryta!

Fick en lergryta i födelsedagspresent härom dan!
    Har länge velat ha en men de har aldrig blivit av att jag köpt en själv!
    Idag har jag provat å tillaga Fransyska + potatis,morötter,champinjoner, lök å vitlök. nu ikväll slängde jag i några fläskkotletter å vitlöksklyftor å guuuuuuud va gott de blev! nån som har några mumsiga tips?

• Svar på tråden Laga mat i lergryta!
  • Trollet Ludenben

Kycklingryta

1 hel fryst tinad el färsk kyckling. Alternativt 4 filéer eller 4 kycklingklubbor
    1 hackad gul lök
    2 dl höns el. grönsaksbuljong
    2 dl vitt matlagningsvin el. vitt vin
    1 liten burk champinjoner eller motsvarande mängd färska
    1 burk krossade/passerade tomater
    Salt, peppar, örtkryddor

Kan läggas till tex paprika, vitlök, zucchini eller annat liknande man tycker är gott.

Stycka kycklingen, dra bort skinn och släng den med allt annat i lergrytan. Låt stå ca 1,5 timme i ugn efter den uppnått temperatur på 200 grader. Tycker det blir godast med kycklingklubbor, de är mörast Enkel att göra, den sköter sig själv i ugnen.

Älskade ungar
  • Kicki0407
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-03 20:55:10 följande:
    Kycklingryta1 hel fryst tinad el färsk kyckling. Alternativt 4 filéer eller 4 kycklingklubbor1 hackad gul lök2 dl höns el. grönsaksbuljong2 dl vitt matlagningsvin el. vitt vin1 liten burk champinjoner eller motsvarande mängd färska1 burk krossade/passerade tomaterSalt, peppar, örtkryddorKan läggas till tex paprika, vitlök, zucchini eller annat liknande man tycker är gott.Stycka kycklingen, dra bort skinn och släng den med allt annat i lergrytan. Låt stå ca 1,5 timme i ugn efter den uppnått temperatur på 200 grader. Tycker det blir godast med kycklingklubbor, de är mörast Enkel att göra, den sköter sig själv i ugnen.
    Lät mumsigt! =) Kan man ha potatis i me tro? eller passar de bättre me ris eller nåt till?
  • Trollet Ludenben
    Kicki0407 skrev 2010-04-03 23:05:07 följande:
    Lät mumsigt! =) Kan man ha potatis i me tro? eller passar de bättre me ris eller nåt till?
    vi brukar ha ris till men man kan med största säkerhet lägga potatis där i om man hellre känner för det.
    Älskade ungar
  • bakeacake

jag brukar ta kycklingklubbor.. skära potatis i 1 cm tjocka skivor lägga i botten tillsammans med lök och lite morötter, lägga kycklingen ovanpå, krydda den lite. på med lite vätska och sen in i ugnen i ca 45-50 min.. :)

Svar på tråden Laga mat i lergryta!