• MalinV

Kräkas av hög feber?

Min trettonmånaders har blivit sjuk(are) idag. Han har varit lite förkyld (snorig och hostig) några dagar. Märkte idag att han var lite hängig och kanske aningens varm, samt ingen vidare matlust.

Sen på eftermiddagen så kräktes han - riktig kaskadkräkning - men bara en gång (är väl en fyra, fem timmar sen nu). Då märkte jag också att han var riktigt varm, 39,3 grader visade tempen när jag tog den.

Min undran - brukar barn kunna kräkas när de snabbt får hög feber? För det känns inte som magsjuka. Det har han haft innan (då kräktes han många gånger) men aldrig hög feber, så jag känner mig som en nybörjare!

• Svar på tråden Kräkas av hög feber?
  • Dixie

ja, det har hänt att mina barn har kräkts av feber - och då har det just varit en kaskadkräkning och inget mer (oftast om de har fått välling en liten stund innan...)

• MalinV

Här var det påsktårta och bananmellis precis innan - kanske inte precis perfekt mat för en liten sjukling, men jag fattade ju inte riktigt hur dålig han var. Det gick så himla fort när febern kom.

• lokisse

om febern stiger snabt kan det hända att dom kräks.

hall koll pa febern och ge alvedon suppar sa att det inte stiger mer.

Difficile est saturam non scribere
  • Peztis

Ja, det är inte ovanligt att barn kräks om febern stiger snabbt.

• MalinV

Febern har inte gått upp mer, ligger kvar på dryga 39 grader. Och inga fler kräkningar heller. Ger nog Alvedon till natten, har tyvärr bara flytande, men det har gått ner de få gånger vi gett det. Vill bara avvakta några timmar efter kräkningarna först så att Alvedonen inte bara kommer upp igen.

Kanske ska införskaffa ett paket suppar också, bra att ha hemma kanske.

• lokisse

bara ett ps det kan hända att dom kräks när febern sjunker snabt med. bara sa att du inte blir rädd när du ger alvedon.

suppar är super bra särskilt i magsjuketider! och dom belastar inte magen alls pa samma sätt

Difficile est saturam non scribere
  • MalinV
    lokisse skrev 2010-04-03 21:05:51 följande:
    bara ett ps det kan hända att dom kräks när febern sjunker snabt med. bara sa att du inte blir rädd när du ger alvedon. suppar är super bra särskilt i magsjuketider! och dom belastar inte magen alls pa samma sätt
    Bra att veta!

Jisses vad jag känner mig som nybörjare ibland som förälder... Går och känner mig hur van som helst som mamma till en trettonmånaders sötnos - och så helt plötsligt är det dags för någon ny åkomma som jag inte alls vet hur jag ska hantera. Skönt att få lite erfarenheter från andra på FL då!
  • rubicon

Japp, min son kräks alltid vid hög feber, en eller ett par gånger bara. Tänk på att små barn ofta får riktigt hög feber utan att det är någon större fara, så att du inte blir rädd.

• sarah

Min äldsta kräks nästan alltid när hon har hög feber.

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • ango07

Vår son kräks nästan alltid när febern stiger rejält. Men oftast bara en gång...

• Tigerwoman

Ja det är vanligt, åt båda hållen. Både att de kräks av hög feber och att de får feber när de får magsjuka.

• Doodelidoo

Samma här. Båda barnen kräks när febern stiger och enligt min mamma så var jag och mina syskon likadana. Oftast blir det bara en spya dock.

• Busbellan

Samma med min dotter, hände senast i natt
    Jag visste inte ens att hon hade feber, men så kräkte hon ner sängen och jovisst, tempen låg på 40,6. För henne kommer det oftast när febern stiger fort

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Kräkas av hög feber?