• katjasruta

    Vittra förskola

    Jag funderar på att söka jobb på en Vittra förskola, men jag känner ingen som jag kan fråga hur saker fungerar. Är det tex större barngrupper på Vittra? Hur ser innemiljön ut, är det vanligt med ett stort rum eller flera mindre, glasväggar mm? Har man planeringstid endast kvällstid? Om du arbetar på en Vittra förskola, trivs du, varför eller varför inte? Just nu arbetar jag på en kommunal förskola men med en tydlig pedagogisk inriktning och med mycket kvällsmöten som tär på mitt privatliv. Jag vill jobba med engagerade pedagoger men vill samtidigt inte offra all min fritid på kvällsmöten.

  • Svar på tråden Vittra förskola
  • Foxy79

    Jag jobbar på Vittra men på en grundskola. Dock har vi förskola på min skola också så jag ska försöka att svara på några av frågorna.

    Barngrupperna är inte större än på mina barns förskola, tror ca 7 barn per pedagog.

    Innemiljön skiljer sig mellan olika förskolor beroende på om de är byggda av Vittra eller är en förskola, eller lokal, som Vittra tagit över av någon annan. Vår skola är nybyggd och har två minde rum på varje avdelning samt ett större gemensamt rum med kök, läshörna och olika pyssel. Många stora fönster och glasväggar både i ytter och innerväggar.

    Egen planeringstid är schemalagd på dagtid, oftast innan eller efter ditt ordinarie arbetspass, ex. 8-9 eller 14-15. Gemensam planering på kvällarna, tror att det är kvällsmöte ca var tredje vecka.

    Jag trivs väldigt bra men arbetar som sagt inte på förskolan. :)
    Hoppas du blev lite klokare!

  • katjasruta

    Tack så jättemycket för svaret Jag tänkte precis sätta mig ner och börja skriva min ansökan. Jag har läst så mycket jag kan om Vittras tankesätt, bilden är inte helt klar för mig än. Vad skönt att höra att du trivs!

    Jag arbetar just nu inom en kommunalförskola, det som jag egentligen vill ifrån är alla möten på kvällstid som vi har minst en gång i veckan och att få arbeta med kollegor med blandad ålder ,har fått för mig att det blir ett öppnare klimat och att jag blir mer stimulerad av det.

    Det som jag är lite tveksam till inom Vittra är dessa glasväggar, jag blir lätt stressad när jag kan se allt som pågår i alla rum och kan inte riktigt slappna av och koncentrera mig på det jag gör. Den Vittra förskolan som jag tänker söka till nyöppnas till hösten i Norrköping.

  • basio

    Jag arbetar på en nystartad Vittra förskola. Inom Vittra så gäller det 8 barn per pedagog när barnen är 2,5-6 år och är barnen 1-2,5 år är det 5,5 barn per pedagog. Där jag jobbar har vi 18 barn på småbarnsavdelningen på 4 pedagoger och på syskonavdelningen är de 14 barn på 2 pedagoger.

    Just nu "bor" vi i en paviljong då bygglov och annat inte är klart för den förskola som ska byggas. På vår småbarnsavdelning har vi två "glasrum" som vi har samlingar i och där barnen sover middag (suveränt att vi hela tiden kan se barnen när de sover!) och ett stort rum med kök och öppna lekytor. Den andra avdelningen har ett "glasrum", ett litet rum och sedan ett lite större rum där de har kök och lekyta.

    Vi har personalmöte var tredje vecka som det ser ut nu, tidigare har vi haft fler kvällsmöten men det berodde på utbildningar och annat. Vi har planeringstid dagtid. Inom Vittra har man också mer "barnfri tid" än vad jag tidigare haft när jag jobbat kommunalt. Jag som jobbar 75% har 2 timmar i veckan medan de som jobbar 100% har 4 timmar, men det krävs mer av dig som pedagog tex i form av att skriva i barnens Vittraböcker som kräver en hel del tid.

    Vi är även en blandad pedagoggrupp vilket jag tycker är jätteroligt och alla pedagogerna är mycket engagerade och tycker att det är roligt att arbeta och utvecklas.

  • katjasruta

    Underbart att få svar Du har svarat på flera av de saker som jag funderade över och det låter som något som skulle passa mig. Just nu jobbar jag där det ställs höga krav och krävs engagemang och det är vad jag vill ha, men jag är nyfiken på fler sätt att jobba och olika sätt att organisera för att kunna leva upp till kraven och samtidigt behålla engagemang. Jag har fler frågor men jag skickar ett litet meddelande till dig om det är ok?

  • katjasruta

    Underbart att få svar Du har svarat på flera av de saker som jag funderade över och det låter som något som skulle passa mig. Just nu jobbar jag där det ställs höga krav och krävs engagemang och det är vad jag vill ha, men jag är nyfiken på fler sätt att jobba och olika sätt att organisera för att kunna leva upp till kraven och samtidigt behålla engagemang. Jag har fler frågor men jag skickar ett litet meddelande till dig om det är ok?

  • Zelmilainen

    vi söker samma jobb då, haha...


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • bitte67

    Hej! Kul att du funderar på att söka jobb inom Vittra. Jag har jobbat på en Vittraförskola i lite drygt 6 år nu och trivs jättebra. Just nu jobbar jag i en grupp med 5-åringar. På Vittra har vi som sagt mer planeringstid, alla har lika mycket planeringstid oavsett utbildning. Och det ser lite olika ut hur det är upplagt beroende på vilken enhet man jobbar. Men vi har också större ansvar, vi skriver i barnens böcker varje vecka och vid varje läsårsslut skrivs ett omdöme för varje barn - om föräldrarna vill förstås. Där skriver vi vad som hänt under året, hur barnet har utvecklats, etc. Vi har iup-samtal (individuell utvecklingsplan) med föräldrarna i början på varje termin efter träningslägret (låter skumt jag vet, men dessa veckor observerar vi barnen och lär känna dem). Vi har möten på kvällstid, arbetslagsmöte var 3:e vecka och ett gemensamt skolmöte (vi har 1-16 år på skolan) ungefär 1 gång per månad. Sedan har vi uf-dagar, dvs planeringsdagar ca 5 st per år tror jag det är, då vi stänger förskolan.

    Vad gäller personaltäthet ser det olika ut hos oss. 1-2,5 åringarna är 15 st på 3 pedagoger (dvs 5 per pedagog). 2,5-5 åringarna är 21 på 3 pedagoger och 5 åringarna är 27 på 3 pedagoger.

    Lycka till!

  • Zelmilainen

    jag tycker det hela låter toppen, men med min tur får jag väl inte ens komma på intervju. hehe


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen

    blir verkligen mer och mer inspirerad av detta arbete och ser verkligen fram emot att få komma på en ev intervju och förhoppningsvis få en tjänst. tycker det är toppen att kunna se barnen genom tex glasväggar och att man har möjlighet att följa barnet upp i skolan än vad man kanske kan vid de vanliga kommunala förskolorna/skolorna...


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • katjasruta

    Zelmilainen: Lycka till, det kanske är din tur denna gång
    Jag tycker att Vittra låter som en rolig utmaning, har väl inget att förlora på att söka. Men det viktigaste av allt känns också som att hamna i ett arbetslag där vi alla trivs och vill prova nytt och stöttar och berömmer varandra. Tusen tack för alla svar, jag har läst så mycket negativt om Vittra så det känns skönt att få höra lite andra tankar. Det som jag dock har svårt för är när det är för mycket öppna ytor, framförallt i småbarnsgrupp. Men nya utmaningar är kul!!

  • Zelmilainen
    katjasruta skrev 2010-04-13 20:35:18 följande:
    Zelmilainen: Lycka till, det kanske är din tur denna gång Jag tycker att Vittra låter som en rolig utmaning, har väl inget att förlora på att söka. Men det viktigaste av allt känns också som att hamna i ett arbetslag där vi alla trivs och vill prova nytt och stöttar och berömmer varandra. Tusen tack för alla svar, jag har läst så mycket negativt om Vittra så det känns skönt att få höra lite andra tankar. Det som jag dock har svårt för är när det är för mycket öppna ytor, framförallt i småbarnsgrupp. Men nya utmaningar är kul!!
    det är helt klart en utmaning att arbeta så, jag hade helst mindre rum innan och kan till viss del fortfarande önska det även om man arbetat med ganska öppna ytor nu. har just nu en del glasväggar invändigt så vi kan se mellan rummen och det är himla smidigt att ha koll på barnen, vad de gör osv. jag känner också att det är oerhört viktigt att alla är öppna för nya ideer och den biten, känner att en del där jag arbetar nu kanske inte varit fullt så flexibla... så ibland kniper man tyst om ideer och det är trist. konstruktiv kritik är jätteviktigt. gör man nåt fel har man ju inte en chans att förändra nåt om inget säger något... *L* men att få höra positivt är oerhört viktigt med. jag gillar att man kan ha möjlighet att följa barnet upp i skolan, har bara tidigare positiva erfarenheter av det. lycka till du med!
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • hannak111

    Skulle inte rekommendera att arbeta för Vittra.  Sade just upp mig (tillsammans med 2 andra lärare) från en nystartad Vittra förskola.  De lovade 35 tim i barngrupp, 3 tim för planering, och 2 tim för möten.  Vi kunde inte ens ta lunchraster, och planeringtid var bara att glömma.  Jag var lovad 1 lärare/7barn för den åldersgrupp jag hade, men det var 9 barn (när jag ifrågasatte fick jag nu till svar att de inte har någon gräns på barngrupp storleken).  Lokalen var för liten.  Vi kunde inte alla vistas i den samtidigt, utan var tvugna att ha ett roterande schema så att halva gruppen fick vara utomhus.  Det var allmänt väldigt rörigt (en viss rörighet kan man ha förståelse för på en nystart, men detta var extremt, och pinsamt att bemöta föräldrarna).  Kan hända att det är bättre på andra Vittra skolor/förskolor, men tänk på att Vittra är ett vinstdrivande företag. Se till att besöka skolan först.  Prata med de som arbetar där, och att få arbetsvillkoren skriftligt i ditt kontrakt (barngrupp storlek, arbetstider etc)

Svar på tråden Vittra förskola