• RosaNapp

Mängdrabatt Elgiganten, SIBA eller liknande?

Ja, vad tror ni? Eller är det rentav någon som fått det?

Jag måste köpa en hel del nytt snart och det vore ju bra för mig om jag kunde få lite rabatt på allt.
    Får väl sätta mig och ringa runt, men frågar efter lite erfarenheter här först

Kommer ju betala allt kontant så det kan väl vara ett plus?

• Svar på tråden Mängdrabatt Elgiganten, SIBA eller liknande?
  • bakeacake

De är svårt på de där kedjorna.. vi gick runt till varenda när vi skulle köpa nya vitvaror.. slutade med att vi handlade hos en lokal vitvarubutik istället där vi fick 15000 i rabatt... alltså fick vi diskmaskinen gratis....

• RosaNapp
    bakeacake skrev 2010-04-04 00:03:30 följande:
    De är svårt på de där kedjorna.. vi gick runt till varenda när vi skulle köpa nya vitvaror.. slutade med att vi handlade hos en lokal vitvarubutik istället där vi fick 15000 i rabatt... alltså fick vi diskmaskinen gratis....
    Ok, så då ska man kolla där istället.

Jo, jag tänkte att dom har väl sitt fasta pris dom går på sas. 15k är inte fy skam.
    Tack för tipset.
  • Mamma 04 och 06

Det går att pruta på Elgiganten. Vi sa tydligt vad vi ville köpa för maskiner och frågade sedan vilket pris de kunde ge oss. Oftast får man samma % rabatt som de ger i rabatt för andra maskiner som de skickar ut i reklamblad. Jag tror att det rörde sig om ca 15-25%.

Det är nog bättre att gå till butiken än att ringa dit. Sedan är det lurigt att jämföra priser. Samma maskin heter olika sak bara för att alla butiker ska kunna säga att de har lägsta pris...

Gå och kolla maskinerna och åk sedan runt till ytterligare ett par butiker för att jämföra priser.

• sommar2001

Det är klart att du får ett paketpris vid köp av nytt kök. Sen beror det på vad du tittar på för produkter. Vissa kunde kommer in med annonsblad och tror att de ska få en ytterligare rabatt på de redan sänkta varorna.
    Elgiganten har lite paketpriser på hemsidan men bäst är om du går till en butik så du kan få pris på de varor du vill ha.

• Mummy

Det är mycket svårare att få rabatt hos en stor kedja än hos en lokal firma. Tex SIBA osv har direktiv uppifrån, medan den ensamma företagaren bestämmer själv

• sommar2001
    Mummy skrev 2010-04-05 15:57:35 följande:
    Det är mycket svårare att få rabatt hos en stor kedja än hos en lokal firma. Tex SIBA osv har direktiv uppifrån, medan den ensamma företagaren bestämmer själv
    Det stämmer inte. Jobbar på en av de stora kedjorna och vi har ett direktiv, ta alla affärer.
    Sen är det upp oss att ge kunden rätt pris. Kan antingen vara det lägsta priset på en offert eller att vi offerterar samma pris men med bättre produkter.
  • fia87

Jobbar med att sälja vitvaror och där jag jobbar får man ett paketpris om man köper ett helt kök tex.

Att de små affärerna kan ge mer rabatt beror ofta på att de har mycket dyrare priser från början..

• bubele

Elgiganten är inga problem. Jag fick 5000 i rabatt (men då köpte jag tvättmaskin, diskmaskin och hemmabio samtidigt). En annan gång lämnade jag tillbaka ett trådlöst tangentbord och bytte till ett annat med mus som skulle kostat 1000 kr men då jag tyckte det var väldigt dyrt (för att ha till en treåring som skall spela på Bolibompawebben) fick jag det för 795. Det var i två olika butiker och jag tänker på att det säger en del om vilka marginaler de har på sina priser....

• RosaNapp

Tack för ännu fler svar. Nu gäller det inte ett helt kök (som någon trodde) utan ihopplock av andra grejer, ändock rätt så stor summa i slutändan.

• sommar2001
    RosaNapp skrev 2010-04-05 22:00:31 följande:
    Tack för ännu fler svar. Nu gäller det inte ett helt kök (som någon trodde) utan ihopplock av andra grejer, ändock rätt så stor summa i slutändan.
    Det spelar egentligen ingen roll om det är ett kök eller andra varor köper du flertalet produkter så får du ett paketpris i den mån som det går att göra ett bättre pris.
    Ett tips är att du kollar i butik på varor du är intresserad av. Går hem och kollar av prisläge mot internet och återkommer till butiken. Glöm bara inte att en hel del internetbutiker har frakter som tillkommer i kassan. Sen kan du lätt se om det är någon produkt som är lite dyr eller om priset verkar ok mot internet.
    Läste nog att det var kök av ren automatik =)
  • Mamma 04 och 06
    fajga skrev 2010-04-05 21:43:17 följande:
    Elgiganten är inga problem. Jag fick 5000 i rabatt (men då köpte jag tvättmaskin, diskmaskin och hemmabio samtidigt). En annan gång lämnade jag tillbaka ett trådlöst tangentbord och bytte till ett annat med mus som skulle kostat 1000 kr men då jag tyckte det var väldigt dyrt (för att ha till en treåring som skall spela på Bolibompawebben) fick jag det för 795. Det var i två olika butiker och jag tänker på att det säger en del om vilka marginaler de har på sina priser....
    Fast jag har hört att marginalerna är rätt tajta i elektronikbranchen...?
  • bubele
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-09 01:47:02 följande:
    Fast jag har hört att marginalerna är rätt tajta i elektronikbranchen...?
    tja, i så fall är det ju konstigt att man kan sänka priserna med 20 procent på stående fot...gissar att säljaren ifråga ändå fick lön (och ev provision, vet ej hur det funkar där)
  • Leone i Västerås

Jag har "prutat" på ElGiganten, Siba, Onoff och Expert. Självklart ska du be om  bättre pris om du ska köpa mycket.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Bakeapple

Jag har fått rabatt på Elgiganten både när vi köpte nya vitvaror och när vi köpte nya datorer med alla tillbehör, så det är klart att det går.

Svar på tråden Mängdrabatt Elgiganten, SIBA eller liknande?