• Glitter Hjärta

Babyskydd i mitten?

Hej! Är det någon där ute på Familjeliv som vet om man kan spänna fast babyskydd i mitten av baksätet på bilar med två-punkts-bälten i mitten (sånt bälte som bara går över midjan) och hur man isf spänner fast det? Jag menar bebisens första bilbarnstol BABYSKYDD med handtag som man kan bära med sig och som då inte sitter fastspänt hela tiden, som nästkommande bilbarnstolar gör. Babyskyddet är bäst på så sätt att man kan bära med sig det och ha det på olika platser i bilen. Men frågan är om man kan spänna fast det med ett två-punkts-bälte eller om det bara är avsett för tre-punkts-bälte. Min son på 2,5 år sitter i en stor Akta Graco-stol i baksätets sidoplats bakom passagerar-sätet och jag har för mig att det står i bruksanvisningen att man kan spänna fast den även med två-punkts-bälten. Nu ska vi nämligen ha tvillingar och vi funderar på den bästa placeringen i bilen av alla tre barnen, den enklaste lösningen...? Mvh G H

• Svar på tråden Babyskydd i mitten?
  • Jempa L

Ja, om du har en bas till bältet så går åtminstone Brio Primo att använda med mitten/midjebältet. Men du kan aldrig spänna fast ett babyskydd utan bas med enbart midjebälte. Då behövs "bröstbandet" som stöd runt själva babyskyddet.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Glitter Hjärta

Okej, men vad är det för bas då? Vi tänkte hyra babyskydden på BB och de kommer nog inte från Brio så frågan är om det går att spänna fast just dem i mitten på baksätet. Ja, just det, bröstbandet behövs som stöd runt själva babyskyddet, men man kanske måste sätta dit ett trepunkts-bälte där bak då, eller? Det är ju nånting som fattas då om man bara spänner fast babyskyddet med midjebältet.

• Sandra83

De flesta babyskydd som går att köpa i butik går att köpa med bas. Priset brukar ligga mellan 1200kr och uppåt. Det är nog billigare och lättare att köpa en stol med bas än att sätta in ett helt nytt bälte i bilen.

Stolarna och baserna brukar gå att hitta billigt på nätet typ blocket.se.
    De som man hyr brukar i regel inte ha någon bas.

Rekomenderar förövrigt att använda med bas i mitten då det kommer var trångt och krångligt att sätta fast annars (om ni inte har en stor van eller liknande...)

• cicci85

Om du inte har bas måste du ha trepunktsbälte.
     Har du bas till babyskyddet så kan det gå att spänna fast med ett fast tvåpunktsbälte, men kolla instruktionen för säkerhets skull. Annars kanske storebrors stol kan sitta i mitten, fast det är nog enklast att ha ett babyskydd med bas i mitten, så behöver du bara klicka dit det, inte hålla på att spänna.

Ska ni ha alla bilbarnstolar i baksätet?

Svar på tråden Babyskydd i mitten?