Mitt knäppa ex har fått jobb som psykoterapeut :-(
Usch. Jag vet att ni kommer tänka 'bara för att du inte gillar honom behöver han ju inte vara knäpp, eller dålig psykolog'. Men det beöver ni inte skriva - tro mig, de tankarna har jag redan gjort mig, och det är allvarligare än så.
Här är mitt dilemma: exet med psykiska problem (aspberger tror jag) har fått jobb som psykoterapeut och ska ta emot klienter i terapeutisk behandling, fast han inte förstår kroppsspråk. Min livsetik säger att man har ansvar för att förhindra att någon kommer till skada om man kan, som en eventuell klient som får fel behandling av mitt ex. Men vi ligger i vårdnadstvist, och jag kan omöjligt kontakta hans chef utan att det framstår som sabotage/förföljelse från min sida...
Lite bakgrund:
Mitt ex, som nyss blev färdig psykolog, ser vår son i övervakat umgänge i väntan på att vårdnads- och umgängessaken ska kunna avgöras i rätten. Övervakat efter min önskan/krav: För att pappan inte kan avläsa kroppsspråk och signaler, så att vår son blir utsatt för gränsöverskridande upplevelser och hämmad i sin språkliga utveckling. Och för att pappan är så fysiskt långsam (!!!) att han inte hinner med ett litet barn och att vår son därför heller inte är fysiskt säker hos honom.
Övervakarna var först skeptiska mot mig, men efter fyra fem gånger fick jag veta att de var helt eniga med mig. De har sagt rakt ut att de inte tror att pappan någonsin kommer att kunna ha pojken själv, att det är så fundamentala saker han inte kan, att jag inte behöver vara orolig för att det ska ske.
Tack och lov, att någon annan än jag kunde se det...!
För pappan är nämligen mycket verbal, försiktigt och lite passiv, men har ett mycket milt uttryk och och vänlig framtoning. Han verkar SYMPATISK. Töntig, och gammalgubbe-aktig, men mycket sympatisk.
En man får förtroende för. Inte EN av hans vänner har sett att han saknar vissa helt grundläggande egenskaper, och de stöttar honom och jag utmålas som galen rent ut sagt. Kanske har de inte sett det för att de inte sett honom med barn, kanske för att vi alla gillar och tycker att där ska vara plats för det 'lite udda', och att vi vuxna ju - oftast - kan säga ifrån när någon går över gränsen.
Men tänk en person i kris, som är hudlös och förvirrad... Jag tänker inte försöka mig på att ge exempler på hur han missförstår men han förstår verkligen bara BOKSTAVLIGEN det man säger. Han förstår inte suckar, röstläge, tvekan, blanka ögon, darrande mungipor, frenetisk aktivitet osv osv.
Vad kan jag göra?