• fisalisa

    Missar hon något?

    Hej!
    Jag har 4 barn i åldrarna 8, 6, 2 & 2 mån. När dotter nr3 föddes började ja ha de andra barnen rätt mycket hemma..ett par dgr i veckan var de på dagis 3 tim.

    När 3:an blivit 1½ år fick hon plats på systers dagis och de började gå heltid när ja jobbade 80%. De hann bara gå så ca 3 mån innan ja blev havandeskapsledig med fjärde barnet..sen dess har de vart hemma med mig, nu 4 mån.

    Jag hör så många åsikter om att de missar så mycket viktig pedagogik genom att inte gå sina 3 tim på dagis men ja har svårt att se vad dagispersonalen kan ge mina barn som ite jag kan?!
    D´s avd är 1-3 års avd med 23 barn på 3 personal, E´s avd är 3-5 års avd med lika många barn på 3 vuxna.

    Jag har stöd från personalen att ha dom hemma men inte från andra mammor jag träffar ute och berättar om min livssituation.

    E (6 åringen) längtar inte efter dagis och säger att hon trivs hemma med oss, vi träffar kompisar till henne flera ggr i veckan och tar oss ut och leker minst 2 ggr om dagen.

    D (2 åringen) träffar oxå jämnåriga kompisar flera ggr i veckan men har ju inte ännu börjar leka med sina vänner utan mest brevid.

    Missar de något viktigt när ja håller dem hemma?

    Jag tycker de e så skönt att bara ha storebrors skola att passa och att vara tillsammans me tjejjerna denna korta tiden jag e föräldraledig.
    Dessutom tror ja vi slipper en del infektioner, både D som har inf. astma och min nyfödda.

    Men ja vill ju inte förstöra någon viktig pedagogusk utv.

  • Svar på tråden Missar hon något?
  • Förskolepedagogen

    Hej!

    Grattis till dina fyra barn, och en liten nykomling dessutom!

    Jag tycker att du ska sluta att vara orolig och istället lyssna på dig själv och dina barn. Du verkar vara aktiv med dina barn, de träffar kompisar och får öva sig på de sociala kompetenser och förmågor som är viktiga för varje barn att slussas in i. Om de gör det på en förskola eller hemma med sina syskon och föräldrar samt kompisar är du den bästa att avgöra! 

    På frågan om dina barn missar något viktigt går inte att svara på. Det finns bra förskolor och det finns mindre bra förskolor och lärande sker ju både på egen hand och i samspel med andra. Det viktigaste tror jag är att stimulera barnen på olika sätt. Känns det bra för dig kommer det också kännas bra för barnen.

    Mvh
    Inger

Svar på tråden Missar hon något?