• AnnaVM

Sempers välling från 2 år till yngre?

Vi försöker hitta en välling som vår dotter på 17 månader inte ratar, vilket verkar ursvårt.

Tänkte prova Sempers fullkornsvälling med frukt och yoghurt, men den är från 2 år. Är det någon som vet varför? Är näringsbalansen avpassad, eller är det för att den är för svårsmält för en yngre?

Vore jättetacksam för lite guidning!

• Svar på tråden Sempers välling från 2 år till yngre?
  • AnnaVM
    Faile skrev 2010-04-04 12:44:46 följande:
    Varför vill ni ha välling? Det är ju inget man måste ge, mest bekvämt bara för oss föräldrar
    Mmm, det är just bekvämligheten vi är ute efter. Har precis slutat nattamma, och skulle vilja ha något hon kan få "halvt i sömnen" under en övergångsperiod. Annars har hon alltid ätit gröt glatt, men det känns som lite mycket meck klockan fem {#lang_emotions_undecided}.
  • Fru Höstlöv

Sempers banan och plommon från 1½år, ratar hon den eller?

• Fru Höstlöv

Den från 2år är med extra D-vitamin eftersom man har slutat med D-droppar då, men näringsmässigt vet jag int hur skillnaden är.

• AnnaVM
    Fru Höstlöv skrev 2010-04-04 12:52:43 följande:
    Sempers banan och plommon från 1½år, ratar hon den eller?
    Mmm, tyvärr. Men att den är D-vitaminberikad låter ju inte så dumt, vi är urdåliga på att komma ihåg att ge dem {#lang_emotions_embarassed}. Kanske ska ge hälften av rekommenderad mängd droppar sen då, om det nu skulle vara så att hon gillar den.
  • Fru Höstlöv

D-vitamin, är inte det en av de vitaminer man inte kan äta för mycket av, eftersom kroppen kissar ut överskottet? Jag har för mig det, men värt att googla, för då kan ni ge dropparna och vällingen. (om den passar mindre barnmagar näringsmässigt)

Min pojke utreddes för mjölkallergi och då redde vi hans ersättning med maizenamjöl som välling på kvällen för att han skulle stå sig över natten. Har ni någon ersättning som hon äter är ju det ett tips, eller späda ut gröten?

När vi tog bort nattmålet gav vi lite vatten istället, kan vara bra som övergång. (tog fem dagar ungefär och sen var inte flaskan instressant längre) Det kanske inte är vällingen som det är "fel" på utan hon såklart föredrar dej och närheten? {#lang_emotions_smile} Barn i den åldern ska klara sig en hel natt utan mat så det kanske går? Värt att testa iaf och lättare att ha vatten nära sängen än att springa och fixa en flaska mitt i natten?

Bara lite tips och förslag, ni känner ju vad som är bäst själv såklart.
    Hoppas det fixar sig vad ni än bestämmer er för. Ska hålla tummar och tår.

• AnnaVM

Tusen tack för tips och stöd! Vi får prova oss fram helt enkelt. Ska absolut googla om D-vitaminen, det låter ju lovande.

Svar på tråden Sempers välling från 2 år till yngre?