• LsH

Tillfälligt laktosintolerant efter magsjuka, hur ska man gå vidare då magen blivit bättre?

Behöver lite tips!

Sonen blev aldrig bra i magen efter sin magsjuka och BVC tipsade då om att vi skulle utesluta mjölk helt, samt även vissa frukter som kan vara lösande. Magen blev bra direkt, och nu har han ätit helt mjölkfritt i två veckor. Jag undrar nu hur går vi vidare? Kan vi börja introducera mjölk igen? I vilken form? Och hur snabbt?

Ska ringa BVC på tisdag och höra, men jag är bara ute efter någon som varit med om samma sak och hur ni har gjort?

• Svar på tråden Tillfälligt laktosintolerant efter magsjuka, hur ska man gå vidare då magen blivit bättre?
  • minimou

Min flicka blev helt uppsvälld om magen och åt typ ingenting efter magsjukan. Genom att utesdluta alla mjölkprodukter under 2 veckor försvann det. Under tiden fick hon dricka en massa proviva och äta mjölksyrade grönsaker för att återfå bra bakterier i magen. Efter de två veckorna började vi ge smör, sen grädde och sist mjölk ganska snabbt.

• Katarina76

Det är inte ovanligt att bli tillfälligt laktosintolerant efter sjukdom. Testa ge mindre mängder mjölkprodukter i samband med måltid - inte enbart mjölk alltså. Probiotika kan också vara bra för att hjälpa magen att bli återställd, typ Sempers magdroppar, proviva, Valios låglaktosyoghurt med bra bakterier mm.

• norgesessan

Hænde med ena sonen med, han har dock en svag mjølkallergi somvi inte behøver gøra nåt med...Inte innnan iallafall.

Nær han blev bra i magen testade vi førsiktigt, kommer inte ihåg vad vi børjade med, men tog det førsiktigt..Det blev helt bra. Fast det tog lång tid...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • LsH

Tack för tipsen,

Hur är det med gröt och vällingpulver? Innehåller det mycket mjölk/laktos? Han har fått mjölkfritt nu, och undrar om det kan var okej att börja med den vanliga vällingen och gröten?

• Katarina76

Välling har ofta skummjölkspulver som första ingrediens, så det innehåller mycket mjölksocker.

• Tonx

Men hej du kära kusin. Lilleman haft magsjuka?
    Tjejerna har också reagerat sådär, jag har sparsamt introducerat "det vanliga" på menyn under några dagar och det har gått bra, mjölk, fil, ost, creme fraische i maten. Vällingen och gröten har väl varit värst, Nova slutade helt med välling efter en rejäl magsjuka när hon var liten sen började hon igen när Gry föddes. Hon kräktes upp den hela tiden efteråt.

Gör med vällingen som när man byter mellan sorterna, blanda lite av det nya med det gamla och vänj stegvis. I det här fallet ta lite av den vanliga vällingen i den mjölkfria och se hur magen reagerar

• LsH
    Tonx skrev 2010-04-04 21:17:29 följande:
    Men hej du kära kusin. Lilleman haft magsjuka? Tjejerna har också reagerat sådär, jag har sparsamt introducerat "det vanliga" på menyn under några dagar och det har gått bra, mjölk, fil, ost, creme fraische i maten. Vällingen och gröten har väl varit värst, Nova slutade helt med välling efter en rejäl magsjuka när hon var liten sen började hon igen när Gry föddes. Hon kräktes upp den hela tiden efteråt. Gör med vällingen som när man byter mellan sorterna, blanda lite av det nya med det gamla och vänj stegvis. I det här fallet ta lite av den vanliga vällingen i den mjölkfria och se hur magen reagerar
    Nämen hej på dej Ja, han var rätt risig för nästan en månad sen och magen verkar ha återhämtat sig först nu. Hade velat börja med gröt igen, lite typiskt att alla mjölkfria grötar är slut hos leverantörerna just nu, men jag hittade någon jätteäcklig mjölkfrigröt, den kanske man kan blanda med lite godare gröt och hoppas på att det funkar
Svar på tråden Tillfälligt laktosintolerant efter magsjuka, hur ska man gå vidare då magen blivit bättre?