• Butikslager

Högt blodtryck?

I onsdags när jag var hos BM hade mitt blodtryck gått upp en del. Hon sa att om jag under helgen fick huvudvärk, buksmärtor eller dimsyn skulle ringa förlossningen.

Självklart fick jag huvudvärk igår på dagen som har hållt i sig till idag. Ringde förlossningen och då det är 12 mil dit tyckte hon jag skulle åka in till akutmottagningen här för att ta urinprov samt blodtryck.

Sagt och gjort.

Urinprovet visade ingen äggvita i urinen, men blodtrycket var uppe i 145/95. Jag fick med mig de uppgifterna och ringde förlossningen igen.

Hon frågade vilken arm de tog blodtrycket på och jag sa vänster. Då sa hon att man alltid ska ta på höger arm på gravida. Så första frågan är varför höger arm?

Sen sa hon att vi skulle tillbaka igen efter att jag tagit en panodil och legat och vilat för att ta blodtrycket igen och denna gång såklart på höger arm.

Om blodtrycket är högt även på höger arm, vad kan de tänkas göra då?
    Någon som varit med om något liknande?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Högt blodtryck?
  • ida 07

Jag har inget bra svar att ge dej förutom att jag brottas lite med liknande problem....

Jag var hos läkaren i onsdags, hade då150/80 brukar ha ca 120/75-80. Jag har fått ny tid på onsdag. Hade inte heller äggvita i urinen. Jag har haft ont i huvudet i ca 7 dagar i rad nu. Jag äter slemlösande, tror jag kan ha ont i bihålerna. Det har dock inte hjälpt något än .

Vilken vecka är du i?
    Jag är i vecka 24.

fattar inte riktigt vad det ska spela för roll vilken arm de tar blodtrycket på? På mej har de iof alltid tagit på höger arm.....

• Butikslager

Var in till akuten igen. Blodtrycket var ännu högre nu..

167/98 och 157/91, denna gång på höger arm. Ska till förlossningen imorgon för nå tester och hon bad mig ta med BB-väskan.

Jag är i vecka 36+5 idag, så jag är ju nästan i mål..

Jag tycker du ska ringa till förlossningen och rådfråga, för det kan vara begynnande havandeskapsförgiftning och det kan tydligen gå fort när det väl sätter igång.

Fick jag illamående skulle jag ringa förlossningen och åka in. Mot huvudvärken skulle jag knapra panodil. Annars var det vila, vila, vila som gällde..

• Slaria

Jag är i vecka 37+2 och har havandeskapsförgiftning och det var ungefär sådär det började för mig. Mitt blodtryck steg kraftigt från att ha haft undertryck på 70 till 95, sen fick jag kraftig huvudvärk (speciellt vid liggande, tydligen vanligt vid för högt blodtryck) vilket gjorde att jag knappt kunde stå upp sen svällde jag upp som en gris och gick upp ca 3-4 kg på 2 dagar. Jag var då till förlossningen och de konstaterade äggvita, och därmed preeklampsi. Jag blev kort efter det inlagd i ca en vecka. På sjukhuset blev jag beordrad att vilavilavila, men tyvärr hjälpte inte det så jag fick även blodtryckssänkande mediciner som jag fortfarande äter. Dock har läkarna förvarnat mig om att jag troligtvis kommer bli igångsatt inom en snar framtid, tydligen är det väldigt vanligt vid preeklampsi.

Sen det om att ta blodtrycket på enbart höger arm, eftersom att jag gjorde kanske 20-30 blodtrycksmätningar per dag i en veckas tid så vet jag att de gör de bara på höger arm. Jag frågade en barnmorska om varför och hon svarade bara att det är mest tillförlitligt, varför har jag dock ingen aning om.

• systersandra

Brukligt är att man alltid tar blodtrycket i höger arm både på gravida och icke-gravida.
    Höger arm ligger längre från hjärtat än vad höger arm gör och därför ger mest tillförlitligt tryck.
    Trycket kan variera från arm till arm därför är det ju också bra att man alltid tar på samma arm,jag kar förstått att all sjukvårdpersonal inte vet att man bör ta blodtrycket i höger arm,därför blir det nog lite olika (tänkte på akuten där de tog i vänster arm på dig).Det är liksom ingen självklar regel,men barnmorskor vet oftast om det iallfall.

• LillaFlingan

hm min bm tar på olika armar beroende på hur jag sitter..
    när jag hade preeklampsi med 1a barnet så tog de även på olika armar under förlossningen med...

själv tar jag alltid på högerarmen hemmavid. :)(har en egen bt mätare)..

håller tummarna för dig ts att allt ska gå bra!!!!

Svar på tråden Högt blodtryck?