• Tesso84

Renovera tvättstuga i kallkällare

Ska köpa hus och tvättstugan är katastrof! Verkligen!

Vill såklart ha en fräsch och fin tvättsuga men hur ska man gå tillväga? Just nu är det bara betong på väggar och golv. Tvättho och nya arbetsbänkar måste bytas. Skulle vilja ha kakel på väggarna och kanske klinker på golvet....undrar om det är svindyrt med sånt!?

Eftersom det är en kallkällare så behöver vi ha in nån fläkt som man kan slå på då tvätten är hängd och ska torka, finns det nåt sånt?

Vill gärna ha så mycket tips och synpunkter som möjligt då både jag och min man är ett par "rookies" inom detta

Tack! //

• Svar på tråden Renovera tvättstuga i kallkällare
  • M2003

Det är inte så mysigt att ha tvättstugan i en kall och fuktig källare, för för det första går det inte så väl åt maskinerna och för det andra kommer de nytvättade kläderna att lukta "källare". Dränera runt grunden - gräv runt källaren ända ner till grunden,  lägg tvättad singel och geotextilduk. Dra ner värme antingen el eller rör. Lägg platonmatta i källaren och se till att ni har en bra ventilation. På det kan ni sedan lägga klinkers. Sätt kakel när väggarna är dränerade och risken för fukt har minskat. Sedan är det bara att bygga upp den nya tvättstugan.
    Kolla med en byggare vad som är bäst också, men instämmer att en råkällare skulle jag inte heller vilja ha som tvättstuga! Hua!

• vivianne

Kan ingenting om renovering, dränering och annat men en kompis till mig älskade i alla fall sin avfuktare de hade i tvättstugan i källaren. Hon sa att tvätten torkade på två timmar! Så avfuktare är ett tips.

www.byggahus.se har ett forum liknande det här men om renovering och husbygge. Där kanske du kan hitta mer info.

• Pappa G

Kakel och klinker är bra material i en källare då det ger möjlighet för ev. tillskjutade fukt utifrån att komma genom. Har man problem med mycket tillskjutade fukt så bör man se över dräneringen, precis som M2003 är inne på.

Ventilation är viktigt, och en avfuktare är suverän på att torka tvätt under perioder då luften är mer fuktig.

Kostnaden är svår att bedöma utan mer fakta.

Svar på tråden Renovera tvättstuga i kallkällare