• Julies

Luktar aceton ur munnen vid sjukdom-varför?

När vår dotter blir sjuk luktar hon aceton ur munnen. Någon som vet varför? När hon är frisk luktar hon inte så...
    Kan det ha något att göra med att hon nästan inte äter alls när hon är sjuk?
    Erfarenheter?

• Svar på tråden Luktar aceton ur munnen vid sjukdom-varför?
  • April Mamma

Kan vara brist på vätska...det är inte bra att torka ut.

Dricker hon dåligt?

• Julies

Ja, det är svårt att få i henne tillräckligt. Hon har både magsjuka och hög feber nu så hon förlorar ju mkt... Kan det vara uttorkning menar du som gör att hon luktar så?

• Livs mamma

Om man inte får i sig tillräckligt med näring så kan man få en acetonliknande andedräkt. Min äldsta får ofta det när hon är sjuk. Jag tror att det har något med ketoner att göra. Dricker man bara och inte äter så blir det så. Går över när man är frisk och börjar att äta igen.
    Vuxna (tonåringar) med ätstörning (anorexi) luktar också så.

• jennyc

de jag vet om den sortens andedräkt är att de ofta är kopplat till diabetes eller att man är uttorkad...jag hade kollat upp det

• April Mamma
    Julies skrev 2010-04-04 18:14:17 följande:
    Ja, det är svårt att få i henne tillräckligt. Hon har både magsjuka och hög feber nu så hon förlorar ju mkt... Kan det vara uttorkning menar du som gör att hon luktar så?
    Ok..jobbigt.

Min yngsta son på 9 mån hade magsjuka med hög feber för 2 v sedan...och han är svår att få i vatten i vanliga fall...och ännu svårare när man var sjuk.
    Men vi fick använda en spruta som tar tex medicin med och då gick det lättare att spruta in vattnet/vätskeersättningen.

Kom i håg att ge vätskeersättning också....
  • Koloraturell

Uttorkning kan göra att det är så, men kolla upp att det inte är diabetes för att vara på den säkra sidan även om det inte låter så just nu. Barn med obehandlad diabetes är lömska, för ibland finns det nästan inga symptom alls!

• ullis83

Mina barn har luktat så båda två när dom är sjuka, jag hade inte varit orolig om jag var du

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • Stargirl

Det är ett tecken på att barnet är utorkat. Mer vätska behövs!!

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Jezamine

Så luktade vår tös när det visade sig att hon hade diabetes.

Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    Symtom

Typ 1-diabetes brukar utvecklas inom en månad, men små barn kan få allvarliga symtom inom ett dygn. Det är vanligt att man har haft en infektion i kroppen precis innan sjukdomen bryter ut.

Om man får typ 1-diabetes är det vanligt att man

behöver kissa ofta och mycket blir väldigt törstig är ovanligt trött mår illa har ont i magen luktar aceton ur munnen ser suddigt snabbt går ner i vikt.

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=38379

Avstängd tills vidare
  • 1977Maria Therese

Letar efter info om aceton nu och hittade denna tråd....Vår flicka luktar aceton ur munnen nu i kväll och hon är inte sjuk helvild och har haft många kissblöjor...

Hon har luktade det vid födseln och för ett årsen lämna vi in kissprov som inte visade socker....Äter hon för dåligt? Gud jag blir galen...Min pappa har diabetes och har stickor...

• pigglet

Våra barn luktar så när de är sjuka, båda magsjuka och feber. Faktiskt luktar de riktigt illa om de håller på att få tänder också...

• sleeping angel

Om man är uttorkad så tar andedräkten den formen, det är för att kroppen då börjar förbränna muskler då fett inte finns tillgängligt.

men 1977MariaTherese: du bör kanske kolla upp diabetes för det finns ju tecken på det....
    Men låt en läkare ställa diagnosen...bäst så inget tas ut i förskott.

• Julies

Tack för alla inlägg. Blir ju ganska orolig när jag får höra om diabetes... Usch det vill jag ju verkligen inte att hon ska ha. Hoppas att det är som ni andra skriver, att det bara handlar om att hon äter och dricker dåligt och att det kommer gå över. Har 18 mån kontroll nv, får väl ta upp det med doktorn då...

• Mamasnest

Om man inte får i sig ordentligt med näring börjar kroppen förbränna fett och muskler, det är då man börjar lukta aceton ur munnen.
    Om det endast sker när barnet är sjukt skulle jag alltså tro att det har med att barnet får i sig dåligt med näring. Om det är så hela tiden skulle jag misstänka diabetes.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
Svar på tråden Luktar aceton ur munnen vid sjukdom-varför?