• Sophan

Kastar sig bakåt

Jag har en dotter på ett år, och hon har för några veckor sedan börjat med en ful ovana - när hon inte får som hon vill kastar hon sig tvärt bakåt, vilket resulterar i en del bulor i huvudet. Oftast gör hon bara detta när vi är i närheten, alltså typ försöker lyfta upp henne eller trösta henne. Det är bara i samband med att hon inte får exakt som hon vill. Ofta när hon tycker att hon har ätit klart gör hon dessa kast också, sliter av sig haklappen med våld och kastar sig bakåt i matstolen (och slår i huvudet i stolens ryggstöd). Är det fler som känner igen detta beteende? Är det en period nu bara, eller är det så att jag har en väldigt envis, otålig och lite ilsken madame? Detta händer även när hon får på sig skor på fötterna :(

• Svar på tråden Kastar sig bakåt
  • Pyttismamman

Här finns en till! Dottern är nu 1,5 år men har gjort sådär ett bra tag nu. När hon inte får som hon vill kastar hon sig ner på rygg. Bla varje dag när det är dags att gå in för att äta lunch.... hennes kläder är alltid leriga på ryggen :) haha.
    jag tror det är en fas som går över snart!

• Sophan

Då finns det fler där ute som gör såna stunts...! Oerhört frustrerande bara, jag kan ju inte alltid vara där och förhindra att hon gör sig illa, och hon gör det mer om man petar på henne. Skumt beteende, kommer liksom av ingenting och allting... Oftare när hon är trött och hungrig, men inte enbart då. Låter man henne vara när hon får sina utbrott lugnar hon sig väldigt snabbt men jag fattar verkligen inte hur humöret kan svänga som det gör... men det ryms väl bara en känsla åt gången i den lilla, lilla kroppen =)

• ALO

Vår dotter är 11 månader och gör likadant. Fast oftast när hon är i famnen. Men det är alltid då hon inte får som hon vill! Jätte frustrerande, men vet inte vad man ska göra åt saken...:(

Ella 2009-04-21
  • Miss Maya

Min dotter som är 18 månader gör också så. Gör hon det så gör hon det. Hon är medveten om att det gör ont, för ofta när hon bara ska "trotsa" så ser hon samtidigt lite förskräckt ut, spänner nacken och försöker hålla upp huvudet i farten. Det ser ganska roligt ut.

Hon gör inte så bara hemma, utan även på dagis har jag hört.

• Miss Maya

Verkar vara en tjej-grej detta?

Äh jag tror det är en fas. De vill visa att de blir arga liksom. Eller frustrerade. Det är lite jobbigt att de kan göra sig illa av farten dock. Men jag tror det är otaliga barn innan våra som gjort på detta sätt och de lever nog än idag, de också.

• ulltott

Ingen tjejgrej :) min kille på snart 18 månader har gjort så lääänge.... Blir han arg eller irriterad över nåt så vill han gärna gråta tolkar jag det som... Han slänger sig bakåt och dunkar i huvudet och blir han inte riktigt så ledsen som han vill så lyfter han överkroppen och dunkar ner huvudet igen... stackarn, man undrar ju hur mycket de där små skallarna tål egentligen.

Det är lite svårt att veta hur man ska handkas med det för ibland är det så uppenbart provocerande och uträknat för att få min uppmärksamhet så om man då rusar över och tar upp och tröstar och gosar så är det ju uppenbarligen något som fungerar för honom.

Jag har lite lärt mig att höra på hans gråt om det verkligen är riktigt "ont" eller om jag bara kan säga typ "oj då, upp och hoppa." Klart det gör ont, men om det verkligen är nödvändigt att uppmärksamma det.

• Miss Maya
    ulltott skrev 2010-04-04 19:50:36 följande:
    Ingen tjejgrej :) min kille på snart 18 månader har gjort så lääänge.... Blir han arg eller irriterad över nåt så vill han gärna gråta tolkar jag det som... Han slänger sig bakåt och dunkar i huvudet och blir han inte riktigt så ledsen som han vill så lyfter han överkroppen och dunkar ner huvudet igen... stackarn, man undrar ju hur mycket de där små skallarna tål egentligen. Det är lite svårt att veta hur man ska handkas med det för ibland är det så uppenbart provocerande och uträknat för att få min uppmärksamhet så om man då rusar över och tar upp och tröstar och gosar så är det ju uppenbarligen något som fungerar för honom. Jag har lite lärt mig att höra på hans gråt om det verkligen är riktigt "ont" eller om jag bara kan säga typ "oj då, upp och hoppa." Klart det gör ont, men om det verkligen är nödvändigt att uppmärksamma det.
    Det var en beräknande en! Dottern har i alla fall inte fått för sig att slå i huvudet upprepade gånger. Men ibland är jag faktiskt så fräck så jag säger till henne: Ja men så går det om du gör så där.

Självklart förstår hon det inte när hon är 1 1/2. Eller innebörden av det. Men precis som du säger, springer man dit och ska trösta för att de gör så, är det ju något som de kan fastna i mer, kan jag tänka; "Aha, jag blir arg, smäller huvudet i golvet och så kommer mamma och tycker synd om mig! Och med lite tur kanske jag får som jag vill då!"

Negativ uppmärksamhet är ju också uppmärksamhet för dem. Och den där blir ju negativ på sitt sätt. Näe, jag tror helt enkelt de växer ur det. Jag har i alla fall sett ytterst få äldre barn som protesterar på detta sätt.
  • LinNea08

min pojk är 22 månader o har gjort så läääänge... jag brukar säga att "det hjälper inte att göra så, du fåååår inte (vad det nu är han vill ha, men inte får)" sen tröstar jag.

jag har hört att dethar med att göra att dom vet inte hur dom ska få ur sin frustration, därför gör dom så...

♥Max 080620♥
  • skuggspel

Så har min kille också gjort! Efter ett tag slutade han, nu kör han med slå i huvudet - medvetet- grejjen. Han slår riktigt hårt och gör sig så illa ibland. Ofta när han har gjort något lite tokigt eller ibland när han bara vill kramas! Försöker lära honom att gos och kramar kan han få hur mycket som helst utan att skada sig men det funkar inte.. Jag tänker att det kanske släpper när han börjar prata, han är 1 år+9 mån och pratar inte än.

• Pyttismamman

Skuggspel: Dottern slår också i huvudet med flit ibland, för att få uppmärksamhet. Detta trots att man står precis bredvid och faktiskt inte kan lyfta upp henne på sekunden tex om man häller av vattnet från den kokta potatisen eller så.
    Hon slår även med händerna i golvet och kommer så man ska blåsa och trösta...

• Nilliz2008

min dam på 15 månader gör likadant. man blir förskräckt varje gång. hoppas att detta betende går över snart, börjar bli less på att få ont i hakan min,

• WimZy

Jag blev livrädd första ggn min son gjorde så och då var han nästan ett år. Höll på att tappa honom! Sedan höll han på med det ett tag, kommer inte ihåg hur länge, men det är väl deras sätt att vissa missnöje eller ngt sånt.

Svar på tråden Kastar sig bakåt