• Mom2006

Miniform eller Semper magdroppar?

Vi började för två veckor sedan med miniform droppar till vår son eftersom han hade ont i magen och var enormt gasig och ont när han fes. Det är väldigt stor skillnad nu och det verkar fungera bra. Lite jobbigt bara att man ska komma ihåg att ta med dem överallt och lite bökigt att ge på natten... Men det fungerar... Känns som det går myckt droppar eftersom han äter mycket. Vi köpte en lite flaska i tisdags och den är snart slut..

Nu till min fråga;
    Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan miniform och sempers magdroppar? Är det samma verkan?
    Skulle man kunna övergå till sempers magdroppar nu istället?

• Svar på tråden Miniform eller Semper magdroppar?
  • La Lola

minifom (utan R!) tar sönder bubblor i magen.
    magdropparna ger en bättre tarmflora.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Finns ingen ledig signatur

Jag använde båda två till min dotter, fungerade bra.

• Linn

körde också med båda två till min son, fungerade kanon :)

• Redbit

En liten flaska minifom räcker ingenstans, kör på en stor direkt!
    Är du orolig för hållbarheten i rumstemperatur, så spara din lilla flaska och häll över litet i taget från den stora så kan du ha den lilla framme. Men de ska ju hålla en månad i rumstemperatur och så länge räcker knappt en stor flaska, här i alla fall.

Minifom hör till de saker som enligt en hel del barnmorskor med fördel överdoseras - upp till 30 droppar per mål är inget problem (kör jag på till min lille gasbomb). Jag kombinerar också med Sempers magdroppar på inrådan från BM - men om Minifom klarar biffen för er tycker jag inte ni verkar behöva något annat.

• brünnhilde

Minifom gjorde nada.
    Semper magdroppar är fantastiska. På sikt.

• Fam Grönlund

Jag provade sempers droppar för att jag tycket det verkade jobbigt att ta dom innan varje amning.
    Men tyvärr så hade min lille fortfarande ont, så vi bytte och det har blivit jätte bra.
    Kan tänka mig att det är olika från barn till barn

• Celoo

TS: Jag ger min kille både och, köper du den stora flaskan minifom på 100 ml? om inte så gör det..du sprar jättemycket pengar på det då 30 ml kostar ca 100 kr och 100 ml kostar 200.

• StarkMamma

Minifom fungerade bäst på min lille gosse.

Snart gör vi nummer 6!
  • La Lola
    Sunset 79 skrev 2010-04-05 11:20:59 följande:
    miniform är bäst
    Fast utan R då.
    Minifom.
  • Te79

Jag kör på Minifom och det funkar ganska bra, Vart köper man sempers droppar??

Cornelia 081028 Livia 100306
  • La Lola
    Te79 skrev 2010-04-05 11:44:16 följande:
    Jag kör på Minifom och det funkar ganska bra, Vart köper man sempers droppar??
    apoteket.
  • Mumin80

Som La Lola redan sa:

Minifom tar sönder bubblorna i magen, verkar när man ger det men inte långsiktigt.

Semperdroppar innehåller mjölksyrebakterier och hjälper barnet att få en bra tarmflora som gör det lättare att bryta ner maten. Semperdropparna tar längre tid innan dom börjar ge effekt men verkar också mera långsiktigt.

Semperdropparna ska bara tas en gång om dagen, minifom före varje måltid. Dom olika dropparna kan gärna kombineras.

• knyss

min son blev, som vi tror, sämre i magen av minifom. då till en början åt han både minifom före varje måltid (bröstmjölk) och 5 droppar sempers magdroppar per dag varje dag. efter ungefär en vecka slutade vi med minifom och fortsätter nu bara med magdropparna vilket funkar mycket bättre! han hade problem med att få ut gaser och bajs utan att det "knöt" sig o gjorde jätteont.

Svar på tråden Miniform eller Semper magdroppar?