• Adelisa

Leverpastej - farligt?

Alltså, jag har bara haft savg koll på vad man bör undvika såsom vissa ostar och insjöfisk!

Har inte tagit det till mig liksom. Och nu tog dem ju upp just det på Kalla Fakta.. Att man inte skulle vara så orolig för det var ju en sån minimal chans..

Men jag såg inte hela..

Och kom precis över en tråd där TS lagt ut länken till Livsmedelverkets lista... Och i hennes inlägg stod det ngt om leverpastej..

Jag gick ju in och kollade och det stod följande:

"Vanlig förpackad leverpastej kan ätas i normal omfattning. Undvik lösviktspastejer och patéer, de kan innehålla skadliga bakterier."

Vad händer med mig nu då, har ätit ICA´s egna lösviktspastej hela gravidieten nu! Gräddpastej heter den..

Kommer jag bli sjuk nu då? Eller är min bebis skadad av detta?

Kan ju inte hjälpa att man blir orolig...

• Svar på tråden Leverpastej - farligt?
  • Änglatuss

vanlig leverpastej, bredbar har jag oxå uppfattat som okey att äta
    åt de senast imorse *mums*

• Änglatuss

står att man kan äta de på en broschyr jag fick av min BM!

• Adelisa

ja, fast som det står ovan.. Det är inte bra med lösvikt...

Jag köper ju alltid det lösvikt... Den är mkt godare..

De ligger förpackade i plast liksom, men det är ju som de gör på ICA.. *snyft*

• Änglatuss

lösviktspastej har jag oxå ätit

• Adelisa

Alltså är det ngn som vet?

eller som kan lugna en..

• Adelisa

jag tänker inte äta det ngt mera

fall mi fall

tänk om min bebis tagit skada?

• missteddy

det står att man ska vara förskitig så jag tror det går under någon gång i månaden då eller har jag fel. jag har inte tänkt på den förs jag såg denna tråden jag har äte leverpastej i bit hela min gravitet och barnet verka må bra

• Nyfiken gul

det är ju inte pastejen som sådan som ger baktierier...

utan det handlar ju om hanteringen av den... vilka knivar man skär med i butikerna, hur rena skärbrädorna är osv....

det är därför man ska undvika lösvikts-mat under tiden man är gravid,,,, samma regler gäller ju för allt man köper över disk i lösvikt... man ska vara lite uppmärksam helt enkelt...

• Adelisa

nyfiken gul

okay, det är ju från ICA. De är ju renliga...

känns lite bättre. Men tänk om jag har skadat min bebis?

Alltås vad händer när han får i sig bakterierna eller för mkt A-vitamin som det står att det finns så mkt av ???

• Svinto78

Fråga din bm om du är sådär orolig!

• zazla

Ja det är ju pga av A-vitamin som man inte ska äta lever men jag tror inte att det är någon skillnad på A-vitaminnivån i vanligt leverpastej och leverpastej i lösvikt. Så den oron kan du lägga åt sidan tror jag iallafall.
    Vet faktiskt inte VAD det är som kan hända om man äter för mycket A-vitamin.

Angående bakterierna vet jag tyvärr inte. Fråga lata kocken johanna eller läs i hennes presentation så kanske det klarnar.

• himlahesten

Så här har jag förstått det hela: De bakterier som kan vara farliga för gravida kvinnor heter "listeriabakterier" och det kan inte ge några fosterskador, däremot har vissa studier visat att det ger en ökad risk för missfall. Jag är själv i vecka 28 och har dagligen ätit salami eller skinka (som också det rent tekniskt skulle kunna innehålla denna bakterie) jag känner mig helt lugn och trygg. Jag tror inte att du böhöver vara orolig eftersom inget har ju hänt dig nu - eller hur!

• Adelisa

himlahesten

nä, det tror vi inte.. Men komme rinte att äta mer leverpastej ändå..
    tack

• Ella79

Jag tror att oron och hetsjakten över listor på vad man ska äta och inte ska äta skadar barnet mer än om man bara tar det lugnt. Allt handlar väl ändå om sunt förnuft. Står det att man ska undvika gädda innebär det ju inte att man dör om man någongång under graviditeten ätit det. Jag tror att man kan äta allt men inte varje dag. Många av er där ute måste lugna ner er lite och använda er av sunt förnuft!!!

• doktorC

Det är pga av bakterier (Listeria) man inte ska äta lösviktspastej, men Adelis, risken är minimal, så slappna av. Undvik i fortsättningen om det får dej att känna dej bättre.

Risken att bli smittad med Listeria är väl relativt liten, hur liten vet jag inte. Den finns, därför ska man undvika vissa grejer (se SLVs lista). Men råkar man göra fel är det ingen katastrof heller, ok förmodligen är allt OK. Värre om du hade ätit fransk ost gjord på opastöriserad mjölk varje dag tror jag.

Jag undviker allt sånt, men om jag skulle äta något av misstag skulle jag inte tycka att det var anledning till oro.

Svar på tråden Leverpastej - farligt?