• GrönaDruvan

Hur blir man barnmorska?

Jag vill skola om mig. Jag vill plugga till undersköterska, men helst av allt vill jag bli barnmorska.

Det har jag kommit på nu, nu när man är 31 år....
    Hur gör man och vad krävs om man vill bli barnmorska? 
    Jag gick barn o fritid i gymnasiet, och tyvärr har jag rätt usla betyg pga att jag sket i mina betyg då, vilket jag ångrar väldigt mycket.
    Har bara jobbat inom handels o restaurang innan....
    Så.. vad krävs?? någon som vet hur man blir barnmorska aldeles "från grunden"??
    Ska snart sova, så svarar jag inte på några inlägg ikväll så läser jag de imorgon!!!
  • Svar på tråden Hur blir man barnmorska?
  • kita

Ja,då är det nog dags att sätter igång,för i grunden så måste man vara ssk o sen ska man jobbat som det oxå.....:)

• tamate

kollade upp för jag var inne på det spåret med lite och vad jag såg så skulle man läsa till sjuksköterska, sedan jobba åtminstonde ett år (minns inte om det var mer) och sedan skulle man läsa med inriktning Bm ett år har jag för mig för att sedan praktisera på förlossningen tills man var färdig.

finns säkert någon som kan exakt men det var vad jag förstod av det hela =)
  • GrönaDruvan
    kita skrev 2010-04-04 22:11:32 följande:
    Ja,då är det nog dags att sätter igång,för i grunden så måste man vara ssk o sen ska man jobbat som det oxå.....:)
    Jo precis, men det jag undrar är ju hur.... ssk, är det sjuksköterska? 
    I min värld är ingenting omöjligt, så hur länge ska man jobbat som ssk? Är det 3 år för att bli det, eller mer?
  • Probably the best    in the

Troligen får du börja med att läsa upp lite betyg. Beroende på var du bor i Sverige kan det krävas ganska bra betyg för att komma in. Ett alternativ är också att göra högskoleprovet. Om du går in på www.studera.nu så kan du kolla de skolor du är intresserad av och se vilken behörighet som krävs.
    Ett sätt kan också vara att läsa till undersköterska först men troligen tar det längre tid. (för att få behörighet).

När du väl kommit in på sjuksköterskeprogrammet är det 3 år. Teori varvat med praktik. Du blir allmänsjuksköterska och du ska nog ha lite tur om du får chans att praktisera på gyn/förlossning/BB.

Därefter bör du jobba nåt/några år, jag är osäker på om det krävs för att komma in på barnmorskeutbildningen, det kan du också kolla på studera.nu Barnmorskeutbildningen är 1,5 år. Ung hälften praktik, hälften teori.

Så säg MINST 6 år innan du är klar BM från och med idag

• GrönaDruvan

6 år.. ja, det är länge... men det är klart, är man 40 år när man är klar så har man ju ändå rätt många år inom yrket ändå..

Kanske ska plugga till undersköterska istället då
    Detta tål att tänkas på...
  • Lottaa

Måste man inte vara usk för att plugga till ssk?
    Eller är det "likvärdig utbildning på det"?

Har också funderat på det där med barnmorska, och ännu mer nu när jag själv fått barn.
    Har kollat utbildningar, och först å främst hade jag behövt plugga upp betyg (är usk), sedan söka till ssk, sedan jobba, sedan bm.
    Jaaa.. för min del hade det nog tagit 7 år från nu.

Däremot hittade jag en utbildning till "barnusk".
    1 års utbildning.
    Ska söka detta istället då jag inte tror jag kommer klara ssk utbildning.

Alexander 100318 www.lottispotta.blogg.se
  • JA77
    Lottaa skrev 2010-04-05 09:45:19 följande:
    Måste man inte vara usk för att plugga till ssk?Eller är det "likvärdig utbildning på det"?Har också funderat på det där med barnmorska, och ännu mer nu när jag själv fått barn. Har kollat utbildningar, och först å främst hade jag behövt plugga upp betyg (är usk), sedan söka till ssk, sedan jobba, sedan bm. Jaaa.. för min del hade det nog tagit 7 år från nu. Däremot hittade jag en utbildning till "barnusk". 1 års utbildning. Ska söka detta istället då jag inte tror jag kommer klara ssk utbildning.
    NEJ, du behöver inte vara uska för att bli sjuksköterska! Varför är det så många som tror det?

TS, jag tycker inte att du ska söka till undersköterska (usk) endast för att det går fortare att få jobb/bli färdig! En undersköterska har helt andra uppgifter än en sjuksköterska. Tycker du att det är roligt att ta hand om patientens personliga hygien, servera mat/mata, utföra temp, puls och blodtryckstagning - javisst, bli uska! Det är svårt att få jobb på sjukhus som oerfaren.

Vill du hellre ha utvecklingsmöjligheter, syssla med läkemedel, rådgivning, bli kunnig i sjukdomar, vara arbetsledare - då ska du bli sjuksköterska.

Många av mina kursare på ssk-programmet gick där bara för att bli barnmorskor. Och hur många blev det sedan? Tror att det bara var TVÅ (och de jobbade flera år innan vidareutbildningen)! Sanningen är att många på utbildningen hittade andra roliga arbeten och vidareutbildningar, såg sin tjusning i sjuksköterskeyrket. Så TS, du kanske kommer på andra tankar längs vägen, så kasta inte dig in i en usk-utbildning för att vägen är lång!

Grundkrav till ssk-utbildningen är matte B, samhällskunskap A, Naturkunskap B/eller motsvarande ämnen på natur/omvårdnad. Det krävs också ett slutbetyg, d.v.s. 90 & godkänt på ditt gymnasieprogram. Har du hoppat av är det gymnasiet du ska läsa in bums!
Svar på tråden Hur blir man barnmorska?