• Mamma med två

Huskur för hosta!!

Hej på er!
    Undrar om ni har några bra huskurer för hostiga barn?
    Min son, som är autistisk, vägrar hostmedicin och halstabletter! Han har hostat hela natten och nu tänkte jag att ni kanske hade några bra tips på hur jag kan lindra hans eländiga hosta!
    Kramisar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 12:34
    Stora tack till alla som skrivit om hostande barn!
    Jag ska testa alla knep för att få ordning på hans hosta som har kommit och gått! (och kommit tillbaka)

Många tack kramar

• Svar på tråden Huskur för hosta!!
  • Julutzi

Ligga högt, öppet fönster och dricka vatten... 

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • April Mamma

Ljummen röd saft, sova på hög kudde alt höja upp sängen (huvudänden)

• EJai

mm ljummen röd saft skulle jag med skriva sen ligga i uppphöjtläge.

• E L I N

Vad gör ljummen röd saft för verkan? Är väl slembildande? :-S

• Underbaradotter

Ett doftkrus med vatten och Timjanolja i (sånt med värmeljus under). Fungerar utmärkt då dottern har hosta nattetid. Det tar ca 10 min från att vi tänt det tills hon antingen slutar hosta helt eller hostar mindre.

• Amorficlya

Här går vi ut på balkongen med sonen han har svår astma men de funkar när han e hostig. Röd ljummen saft håller jag också med om har en viss verkan.

Miranda 06 Nicolas 08 Melina 09
  • Annelitan

Varmt honungsvatten  rekomenderade barnläkaren oss.

Och jag har märkt att min flicka blir lite bättre i sin hosta efter hon har badat innan hon lägger sig med.

Hon har inflamerade luftrör efter en övre luftvägsinfektion och hostar jätte mycket på natten... lillgumman min, hoppas det går över snart.

• skogstomte

Undvik alla mjölkprodukter framför allt på kvällen om det är slemhosta han har, det gör stor skillnad på vår son med infektionsastma (=mycket slem). Om det blir långvarigt och han är lite äldre så han kan hosta upp slem och spotta ut så kan du be läkaren skriva ut alisylcystein (osäker på stavningen) men det är en slemlösande brustablett som sonen gillar starkt, smakar lite som apelsinsaft. Den måste man dock ge några timmar före läggdags för precis när slemmet lossnar hostar de värre än någonsin men sedan blir det bättre efter ett par timmar.

• tamate

fick veta av vår distrikta att man ska ha varmt vatten och dricka en halvmunfull då och då så släpper hostan.

• Veris

En halv ituskuren gul lök som ligger bredvid sängen! (Gammalt knep som funkar!)

Svar på tråden Huskur för hosta!!