• Justess

Dulcolax vid graviditet; någon som testat?

Skulle verkligen behöva testa Dulcolax (eller liknande), men på alla sådana preparat står det:

"Det saknas moderna studier på gravida kvinnor. Lång erfarenhet har inte visat någon skadlig eller oönskad effekt under graviditet. Vid graviditet eller amning skall dock Dulcolax, liksom alla läkemedel, endast tas på medicinskt inrådan. Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel."

Jag har rådfrågat min barnmorska, men får inga egentliga svar. Likaså när jag rådfrågat apotekspersonal.

Någon som tagit preparatet vid graviditet? Biverkningar eller andra oönskade effekter?

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Svar på tråden Dulcolax vid graviditet; någon som testat?
  • Smultronhjärtat

Inolaxol vet jag att mina gravida kompisar har tagit, det finns att köpa reseptfritt på apoteket.

• Justess

Inolaxol funkar inte. Dulcolax är också receptfritt, men verkar på ett annat sätt än inolaxol.

• Justess
    Stark Längtan83 skrev 2010-04-05 16:02:15 följande:
    Laktulos eller Microlax fick jag som svar av min bm:)
    Laktulos och liknande preparat funkar inte särskilt bra. Microlax är ju bara mot stopp i ändtarmen, inte resten av "apparaten".

Jag vill veta om det är någon som testat Dulcolax, Movicol eller annat tarmretande preparat. Har redan testat preparat som lactulos (stimulerar naturliga tarmrörelser) och inolaxol (bulkmedel som bl.a. ökar volymen i tarmen). De mildare preparaten har endast marginell effekt.
  • Mizzen

När jag var riktigt ordentligt förstoppad fick jag först köra med Microlax för att se om det var stopp i slutet av ändtarmen. Proppen satt dock högre upp och jag blev då rekommenderad Dulcolax. För mig har den fungerat jättebra och den har jag blivit ordinerad av både BM samt ett flertal läkare. Något som också har fått riktig ordentlig fart på min mage är faktiskt kiwi. Det är ordentligt laxerande och jag har helt enkelt tagit runt 10 kiwis och ätit på en gång, vilket har hjälpt för att få igång magen.

Svar på tråden Dulcolax vid graviditet; någon som testat?