• Anonym (fattiglapp)

Skit med pengar! Tips på matsedel som är BILLIG.

På grund av olika omständigheter ligger vi inte så bra till ekonomiskt denna månad. Väntar på pengar på fsk, har fått inhandla nya vårkläder t barnen etc. Pga att jag varit föräldraledig nästan 3 år i rad har vi inte hunnit bygga upp så mkt till buffert heller men nu har jag börjat jobba igen så saker och ting löser sig. problemet är just denna månad. Vi har 2000 kr kvar och det ska räcka till mat & blöjor fram tills barnbidraget. Kan nån hjälpa mig att göra en matsedel som är Billig fram tills den 20:e. Vi har bara tillgång till Maxi här. Hjälp!

• Svar på tråden Skit med pengar! Tips på matsedel som är BILLIG.
  • Anonym

Finns lite olika saker att göra:

pasta med färdigsmaksatt krossad tomat, typ basilika behövs inget mer i ev. hackad lök och svartpeppar servera ev. med riven ost

potatisklyftor + lök  i ugnen med korv el. färdiga köttbullar, billigare än att göra själv

soppa med pasta + knäckesmörgås

pasta med pesto

fisk med äggsås och potatis

bulgur med kyckling - koka bulgur med lök blanda i kycklingbitar och kryddor samt olivolja -drygt och jättegott....

korvstroganoff - små korvbitar + mycket sås räcker till många och länge

grötmiddag + smörgås och grönsaker, duger utmärkt när man ätit mycket till lunch

hinner inte skriva mer nu men tittar kanske in i morgon med fler tips med kanske lite mer smak och kryddor i...

skriv gärna hur många ni är och vilken typ av mat ni föredrar så blir det lättare

• älvanpurjo

något vi gör lite då och då är oxsvanssoppa tar 2 dar att göra kostar 100kr och du får ca 10portioner för de pengarna... vi gör och fryser in funkar utmärkt att tina och värma.

• Anonym
    Anonym (fattiglapp) skrev 2010-04-05 16:28:10 följande:
    På grund av olika omständigheter ligger vi inte så bra till ekonomiskt denna månad. Väntar på pengar på fsk, har fått inhandla nya vårkläder t barnen etc. Pga att jag varit föräldraledig nästan 3 år i rad har vi inte hunnit bygga upp så mkt till buffert heller men nu har jag börjat jobba igen så saker och ting löser sig. problemet är just denna månad. Vi har 2000 kr kvar och det ska räcka till mat & blöjor fram tills barnbidraget. Kan nån hjälpa mig att göra en matsedel som är Billig fram tills den 20:e. Vi har bara tillgång till Maxi här. Hjälp!
    "bara" 2000kr de e ju JÄTTE mycke   hoppas ni fixar det
    en annan har 0kr till BB och ensam med 4 barn lite smått panik men tom jag e rätt lugn :P
  • Anonym (fattiglapp)

Vi är två vuxna och två barn (2 och 3.5 år gamla)

• Anonym (fattiglapp)
    Anonym skrev 2010-04-05 16:56:40 följande:
    "bara" 2000kr de e ju JÄTTE mycke   hoppas ni fixar det en annan har 0kr till BB och ensam med 4 barn lite smått panik men tom jag e rätt lugn :P
    Ja allt e ju relativt. Men vi är vana att ha betydligt mer så..
  • Berit82

Soppor är superbilligt! Ärtsoppa (ev utan fläsk), kålsoppa, potatis- & purjosoppa, soppa med rotfrukter och köttfärs. Falukorv är billigt och kan varieras, köttfärssås, chili con carne med hemmakokta bönor (eller linser för den late), kycklingbitar med rotfrukter eller potatismos.

• VirrAnna

Om du har ICA kort och får tidningen Buffé så har de ofta Billiga veckan i den tidningen. Där kostar ingredienserna under 400kr för 5 måltider för 4 personer. Kanske kan vara nåt?

Annars är det ju smart att titta på vad det är säsong på och vad olika sffärer har extra pris på och göra matsedeln efter det.

Skulle tro att potatis och rotfrukter är rätt billigt just nu. På Ica:s hemsida finns ett recept på tjockpannkaka med rotfrukter i, jätte gott med lingon till. Av potatis kan man göra tex rårakor.

Soppor har någon tipsat om och det är jätte bra. Med en macka till blir det mättande. Baka brödet själv så blir det MYCKET billigare. Rysk rödbetssoppa är ett gott, nyttigt och billigt alternativ. Man kan ha lite bacon till för att få extra protein.

Lycka till. Jag tror ni lätt grejar det. Hela vår matbudget är på 2500kr/månad, men vi beöver inte köpa blöjor och är två vuxna bara....

• VirrAnna

Glömde att tipsa om min favvosoppa: Nikkalukta soppa (är osäker på stavningen) Det är iaf vitkål och köttfärssoppa. Om man tar mer kål och purjo än köttfärs blir den billigare också.

Svar på tråden Skit med pengar! Tips på matsedel som är BILLIG.