hyra ut rum till kompis? måste det skattas?
Jag och min sambo har ett rum i huset som inte används.
Vi har en kompis med 2 pojkar som har lite tight just nu, som hade behövt spara lite pengar. Just nu bor hon i en lägenhet i stan, där hon betalar ca 6000 kr i månaden, och pojkarna delar rum. Hon själv sover på soffan oftast.
Eftersom hon bara har pojkarna varannan vecka, och varanna vecka "bor" hos sin kille, Har vi snackat lite om att hjälpas åt.
Hennes vinst blir billigare boende, barnen slipper damma i en lägenhet och får komma ut i lantluften, umgås med djur, lätttillgänglig barnvakt mm
Vår vinst blir att jag får sällskap när sambon jobbar natt. Det avlastar vår ekonomi ett tag, eftersom vi haft stora utgifter med huset, och vi behöver inte skaffa hundvakt de dagar våra arbeten krockar.
Vi har pratat om att sätta upp 6 månader till att börja med för att se hur det går, och hon betalar ca 3000 i månaden för att täcka deras del i form av vatten, el, och andra kringkostnader.
Hennes säng ställs antingen nere i datorrummet, eller i hallen utanför barnens rum.
Nu undrar jag en del praktiskt
MÅSTE vi skriva hyreskontrakt?
Måste man skatta för den delen en inneboende vän betalar oss?
Kan det bli problem med sambolagen, att hon i något märkligt avseende kan ha "rätt" till huset?
Hyreskontrakt rent juridiskt, för min och sambons del kvittar det. Det är en nära vän till oss och har hon svårt en månad så bryr vi oss inte värst mkt om det, om hon inte har "råd" en månad.