• Calilli

Ont i nedre delen av magen

Jag hade så fruktansvärt ont i nedre delen av magen i två dagar så jag bestämde mig för att åka in till sjukhuset.
    Jag fick gå till gynaktuen. Det visade sig som tur att det inte var något fel på varken mig eller bebben, bara att livmodern håller på att växer.
    Det var jätte skönt att få veta + att jag fick göra ett vaginelt ultraljud så jag fick se lilla pricken.

• Svar på tråden Ont i nedre delen av magen
  • Belli

Jag har själv varit med om att det gör jätte ont i under magen.. men har alltid hoppas på att det inte är något farligt..
    är i början av graviditeten så är ganska ovan med hur allt ska kännas.. '

• E81

Jag har också fått åka in till gynakuten p g a smärtor i undre delen av magen. De gjorde vaginalt UL på mig med för att kolla så att det inte var utomkvedshavandesskap, vilket hon inte såg några tecken på. Däremot var det ingen på sjukhuset som sa att det kunde bero på att livmodern växte utan allt jag fick höra var att "Ja, vissa hr ont.". Att det förmodligen berodde på "växtvärk" fick jag veta av min brorsas tjej ett par dagar senare. Varför är de så dåliga på att informera på sjukhusen? Att vissa har ont hjälper ju inte mig när jag ligger där och är livrädd att något är fel.
    Mina magsmärtor blir dock värre för varje dag; de kommer oftare och kraftigare. Min sambo hämtade upp våran andra micro från källaren så nu har jag den brevid sängen och kan värma min vetekudde varje gång jag vaknar av det onda på nätterna. Ibland kan man inte låta bli att le mitt i allt elände!
    Hur är det för er? Har ni ont på dagarna också? Jag får åka hem tidigare från skolan eftersom jag oftast inte orkar hålla igång mer än några timmar. Börjar bli orolig att jag inte kommer kunna sköta mina studier och mitt extrajobb.
    Vi får hålla tummarna för att det går över!

Kram!

• Calilli

Hej E81
    Jag har mest ont på eftermiddagarna, men nu hade jag inte alls ont igår så jag hoppas att det har slutat att göra ont nu. Men läkaren sa att det var helt okej att ta alvendon, det kan inte skada barnet alls, så när jag har haft som mest ont tar jag två st sen går det över, jätte skönt!
    Men visst var det skönt att få veta att det inte var någon fara och att se den lilla saken där på skärmen?

Ta hand om dig
    Kram

• Leandra

Hej hej! Jag har haft ont och ibland jätteont de senaste veckorna, ( är i vecka 9) och det beror på "växtvärk". Det kan jag intyga, min mage har växt jättemycket sen det började! Kram

• E81

Hej Calilli!

Du verkar ha haft turen att stöta på en mycket sympatisk och omtänksam läkare, för min sa åt mig att jag måste sluta äta alvedon. Typ "Jag förstår att du har ont, men du får inte äta mer alvedon". Så det enda som har hjälpt mig har varit min vetekudde, men det är svårt att ta med sig den till skolan och till jobbet! Men sen läste jag att din läkare hade sagt att du fick äta alvedon, så idag åt jag två stycken vid 8-tiden innan jag åkte till skolan, och sen var jag smärtfri ända fram till 13, och då kom det inte alls lika kraftigt. Vad glad jag är att det här finns så att man kan få tips av andra! =)
    Alltså, saken är ju den att jag fick ju inget klart svar att det inte var någon fara med mig, utan läkaren bokade in en ny tid åt mig på gynakuten eftersom det var för tidigt för att kunna se något på UL (så jag har tyvärr inte sett "den lilla saken" än...). Det värsta var ju att när hon gör ultraljudet på mig så säger hon "jag kan inte se om det skulle kunna vara ett utomkvedshavandeskap, jag kan inte ens se att du är gravid" Fatta min skräck! För just då var min största rädsla fortfarande att mina grav.test hade visat fel (alla fyra). Jag blir så less på läkare som bara tar för givet att man ska vara lika neutral och saklig som dom. Inte kunde jag fatta med en gång att det hon menade var att jag med all säkerhet är gravid men att det var för tidigt för att se ett foster, och för att se om något var fel i äggstockarna.
    Men jag ska dit igen tisdagen den 1/11 och då hoppas jag kunna se något på ultraljudet eftersom jag då går in i vecka 9.

Gud vad jag babblar!

Vad skönt att din magvärk börjar ge med sig, hoppas du mår bra i övrigt (jag fick min första "jag-vill-kräkas"-känsla idag när jag gick på Götgatan och någonting stank något helt förjävligt. Usch!)

Kram!

• Tozza

Hjär är en till med enorm magvärk, som sagt man antar ju att det är växtvärk, men det gör ju såå ont! Jag lever med min vetekudde dygnet runt. Och igår när jag trodde det släppt i magen så börja jag må illa och kräkas. Men man ska inte klaga....för skulle jag inte kännt någonting i lilla magen så hade jag nog varit orolig för det. :

• Shagwell

Ja det är ju inte lätt att veta när man är med om det för första gången!
    Det är som om man måste vara rejält påläst för att kunna fråga...
    Jag hade oxå växtvärk i livmodern, riktigt dj*kla ont gjorde det emellanåt, värre än mensvärk t o m! Som tur var gick det över kring v10-12, kunde fortfarande värka lite men inte alls som innan.

Lycka till!

• olfo0605

Hej... på sätt och vis är det "skönt" att höra att det beror på "växtvärk" för jag känner också magont. Jag har kännt det hela dagen idag och till slut ringde jag min BM och hon sa att det lät som livmodern höll på att växa och därför har jag ont... Skulle det fortsätta att göra ont på en sida bara eller öka i styrka själva smärtorna så skulle jag uppsöka sjukhus för akut gynundersökning.... hoppas att det inte bli värre i alla fall..................

• Calilli

Hej tjejer, visst är det skönt att kunna skriva här till varandra och få svar på saker så att man märker att det inte är något fel på en, bara för att man har ont och så.
    Hoppas att allas magont går över snart, min har avtagit helt nu, men jag ska nog inte säga för mycket, då kommer den säkert tillbaka.
    Lycka till
    Kram

• Realmilla

jag har sen V 12 kännt svag mensvärk till o från men dt ska tydligen vara helt normalt.

• ISSEN

Gud va skönt att man kan gå in hit och läsa lite om andra och deras "problem"
    Jag vart såå rädd idag när jag var på jobbet! Böjde mig ner och fick ont i magen,kändes nästan som magknip! lite läskigt faktiskt! Jag går snart in i V. 10

• My03

Jag får mina riktiga kramper på morgonen precis då jag vaknat (trots att jag har varit uppe på toaletten minst en gång under natten och legat vaken ca 2 timmar efter det). Det gör så grymt ont, men jag antar att det är normalt. Har ringt6 till gynakuten och de har också sagt att det kan vara livmodern som växer. Jag har även läst i en amerikanske bok att "cramping without bleeding is perfectly normal". Jag har snart gått 6 hela veckor (antar att jag kommer in i v 7 då?)

• Tozza

Det värsta magontet har gått över för mig nu (*peppar peppar*) men vetekudden har hjäpt när det varit som värst. Är i v9 idag

• Napsan

Har inte heller så mycket magont längre (v8). Men den värken/krampen/smärtan som jag hade alldeles i början (v 4 - 7) var sannerligen inget att leka med. Kallsvett, tårar, vrål och stön. Har aldrig upplevt en liknande smärta. Var oxå på VUL och fick reda på att det var lilla livmodern som töjer på sig. Håll ut lite till Calilli så ska du se att smärtan ger med sig åtminstone delvis.

• marieg83

Jag har inte haft supersmärtor utan det är mest som små nyp från insidan. Är nu i v 9+2. Var på vul igår och så hjärtat tickade. Otroligt skönt!

Att det gör lite ont är bergis ett tecken på att livmodern växer. För byxorna passar sämre för varje dag som går!

Svar på tråden Ont i nedre delen av magen