• minolia

Vill korta ner menscykeln

Jag har problem med att jag har mycket långa menscykler, mellan 40-50 dagar. Finns det några tips på hur man kortar ner den? Finns det fler som har det som jag?

• Svar på tråden Vill korta ner menscykeln
  • PåvägMotSyskon

ja va till gyn (haft 32 dagar o 1 på 46 pga uppskjuten äl) sluta amma 1nov.

å hon sa att ja kunde äta piller för att få in en regelbundhet. Men ja sa att vi planerar en till bebis, så de e ju inte på kartan o äta piller då. Men så sa hon att man kunde göra i 3månader. men den läkaren ja hade gillar ja dock inte, men de kanske är ett alternativ?

• minolia
    PåvägMotSyskon skrev 2010-04-05 17:59:47 följande:
    ja va till gyn (haft 32 dagar o 1 på 46 pga uppskjuten äl) sluta amma 1nov. å hon sa att ja kunde äta piller för att få in en regelbundhet. Men ja sa att vi planerar en till bebis, så de e ju inte på kartan o äta piller då. Men så sa hon att man kunde göra i 3månader. men den läkaren ja hade gillar ja dock inte, men de kanske är ett alternativ?
    Du vet inte vad det var för piller?
  • PåvägMotSyskon
    minolia skrev 2010-04-05 18:03:29 följande:
    Du vet inte vad det var för piller?
    tror det va vanliga p-piller.. eller mini-piller, men de kan du nog fråga nån bm/gyn om
  • minolia

Fast jag hade ju tänkt mig bli gravid.....så jag undrar om det finns något då?

• PåvägMotSyskon
    minolia skrev 2010-04-06 20:56:41 följande:
    Fast jag hade ju tänkt mig bli gravid.....så jag undrar om det finns något då?
    Min läkare sa så, o ja sa samma som dig att ja ville bli gravid, å ja, hon sa inget om nå piller då..

E din lång pga nånting ,eller har den alltud varit de?
  • minolia

Den har nog alltid varit det..minns knappt hur det var innan jag började med p-piller. Men sen jag slutade har det varit lååångt emellan.

• Familjen Rockström

jag hade också väldigt långa menscykler nu när vi försökte få syskon (mellan 35 till 50 dagar) jag använde angus castus och min mens cykel kortades ner till 29 dagar! blev gravid på första försöket med angus. innan det hade vi försökt bli gravida i 1 1/2 år. läs mer om det på www.bodystore.se jag rekomenderar det verkligen!! jag är helt säker på att det var de som gjorde mig gravid! lycka till

• minolia
    Familjen Rockström skrev 2010-04-06 21:09:47 följande:
    jag hade också väldigt långa menscykler nu när vi försökte få syskon (mellan 35 till 50 dagar) jag använde angus castus och min mens cykel kortades ner till 29 dagar! blev gravid på första försöket med angus. innan det hade vi försökt bli gravida i 1 1/2 år. läs mer om det på www.bodystore.se jag rekomenderar det verkligen!! jag är helt säker på att det var de som gjorde mig gravid! lycka till
    Det låter ju för otroligt för att vara sant.....men hur bra som helst om det lyckas. Får ta o spana in den sidan. Ska iväg o ta blodprover imorrn för o se om det finns nån antydan till pco som gör att mina cykler blir så långa.....får kanske invänta det beskedet men sen ska jag givetvis försöka.
    jag har hört talas om rosenrot och omega-3. Är det nån som har testat om dessa har nån effekt?
  • Familjen Rockström

det var min syster som bor i tyskland som rekomenderade det till mig. i tyskland så ger man ofrivligt barnlösa angus (innehåller munkpeppar, läs om det på google) innan annan behandling med kemisk medicinering typ pergo. 

vi är några här på familjeliv som använt det och det har kortat ner deras cyklar och blivit gravida. (sök här på familjeliv)

det är helt sjukt detta men jag är så otroligt tacksam och lycklig! jag kan även berätta att jag inte hade äl varje månad. vi skulle precis påbörja en ferilitetsutredning när jag bestämde mig för att testa.

jag har också hört att rosenrot och omega 3 ska hjälpa men inget utav det funkade på mig. jag testade det i 4 månader sedan gav jag upp.

• PåvägMotSyskon

angus, räcker den från mens till äl? hur många dagar.. för har man oregelbunden cykel, så e de svårt å veta när äl sker.

ja har olikal ängd pga amningen ja sluta i nov. en cykel på 32. 1 på 46 (äl sköts upp, äl testa då) stegra då på dag 31-33, äl flytn o tempen steg m.m

nu e de första gången de kom miniblodfläck på dag 15-18, uppehåll dag 19-20. sen blodblandad slem dag 21, sen dag 22-29 torkat blod på pappret, å lite på bindan. mer bruntröd nu på slutet. (8 dagar haft detta) å aldrig haft innan..

äl testet ser ut å bli starkare. KAN äl ske snart trotts att jag har såhär lite blodbrunt kvar? jag är i dag 29 i min gamla cykel å 8 i min "nya"

stegra sist dag 31-33

• minolia

Jag var o tog diverse blodprover idag för att kolla hormonnivåerna o dyl. From nästa månads cykel ska jag ta blodprover vissa dagar så jag får nog avvakta att testa agnus så jag inte sabbar någonting....

• Vattenliljan

Det där agnus låter ju jättebra! Jag vill inte bli gravid än (jo jag vill, men inte pojkvännen :P), men har oroat mig lite eftersom jag normalt bara får mens 1-3 ggr/år när jag inte har p-medel. Det där kanske kan hjälpa lite i alla fall, när vi väl börjar med avelsförsöket. :P Tack för tipset!

• Juliii86
    Familjen Rockström skrev 2010-04-06 21:09:47 följande:
    Vad roligt att angus castus hjälpte till på traven Jag har också en lång menscykel på 45-75 dagar och det är inte alls roligt när man planerar en bebis. Hur länge använde du angus castus innan du blev gravid?
  • Marzenie o dziecko

ska försöka...när bör man börja ta det?
    min mens tog slut i lördags.

• Familjen Rockström
    Juliii86 skrev 2010-04-07 23:59:09 följande:
    Vad roligt att angus castus hjälpte till på traven Jag har också en lång menscykel på 45-75 dagar och det är inte alls roligt när man planerar en bebis. Hur länge använde du angus castus innan du blev gravid?
    jag blev gravid på första försöket med angus. igår fick jag höra att en kompis blivit gravid första försket hon med. dom hade försökt i 2 år med ivf som inte lyckats med mera. sen i väntan på att försöka igen så testade hon detta (pergo funkade inte på henne) snacka om att han ÄR så himmlans lycklig. jag med för hennes skull

hon hade ialf frågat sin ferilitetsläkare om angus men han hade sakt att det är bara hokuspokus med naturläkemedel och att det inte funkar. konstigt att man är så emot naturläkemedel som är biologiskt. bättre för kroppen än något kemiskt :/ hon blev ialf gravid och läkaren hade sakt att det var ett mirakel och att hon hade väldig tur! men han påpekade att det INTE var angus. Linda som hon heter är helt övertygad om att det var de som hjälpte henne!

jag önskar att fler som försöker skaffa barn och som försökt länge skulle veta om att angus finns och att det funkar för många! inte alls så många som vet.
    Marzenie o dziecko skrev 2010-04-08 00:37:32 följande:
    ska försöka...när bör man börja ta det?min mens tog slut i lördags.
    jag började dricka det (är droppar) samma dag som mensen började. jag drack max dosen. ca 20 droppar 3 gånger om dagen fram till äl. det är viktigt att man vet att man har äl och testar med tester för man ska inte äta angus fall man är gravid.

önskar er all lycka! berätta sedan hur det har gått..
  • Juliii86

Familjen Rockström:

Wow, vad roligt att hon blev gravid efter att hon har tagit agnus castus. Jag vet inte riktigt ifall jag vågar köpa den eftersom det stod att man kan få huvudvärk och ökad menstruell blödning kan förekomma. Undrar om detta kommer påverka mig {#lang_emotions_undecided}

Jag är lite sugen på att testa den men ändå inte.. vet inte riktigt vad jag ska göra. Om jag nu ska köpa den så får jag vänta tills jag har fått pengar för som det ser ut just nu så har jag inte råd. Det var svårt det här Jag vill ju bli gravid

Men en fråga till er som kanske vet om det här.. Om man har en lång menscykel har man då två gånger ägglossning eller har man bara en gång? För jag tyckte det var riktigt skumt när jag testade med ÄL tester från cb digitala och då fick jag en glad gubbe sen fick jag igen 2 veckor efter det. Jag kan säga att jag är inte gravid för det är jag helt hundra på.

• minolia
    Juliii86 skrev 2010-04-09 00:40:17 följande:
    Familjen Rockström: Wow, vad roligt att hon blev gravid efter att hon har tagit agnus castus. Jag vet inte riktigt ifall jag vågar köpa den eftersom det stod att man kan få huvudvärk och ökad menstruell blödning kan förekomma. Undrar om detta kommer påverka mig Jag är lite sugen på att testa den men ändå inte.. vet inte riktigt vad jag ska göra. Om jag nu ska köpa den så får jag vänta tills jag har fått pengar för som det ser ut just nu så har jag inte råd. Det var svårt det här Jag vill ju bli gravid Men en fråga till er som kanske vet om det här.. Om man har en lång menscykel har man då två gånger ägglossning eller har man bara en gång? För jag tyckte det var riktigt skumt när jag testade med ÄL tester från cb digitala och då fick jag en glad gubbe sen fick jag igen 2 veckor efter det. Jag kan säga att jag är inte gravid för det är jag helt hundra på.
    Alla är vi olika...en del kan släppa flera ägg under en o samma cykel...andra hoppar det över för... Men äl-testerna visar bara stegringen av hormonet men det betyder inte att det faktiskt släpps ett ägg....
    Jag har ca 40-50 dagars cykler men jag har bara en stegring....
  • Juliii86
    minolia skrev 2010-04-09 19:37:05 följande:
    Oj, nu blev inlägget konstigt.. aja strunt samma bara det går att skriva hehe...

Jahaaaaaa, då förstår jag för jag har alltid undrat om man kan ha flera ägg under samma cykel. Ja juste ja, det är ju stegring så man får utslag på testerna sen släpper ägget inom 48 timmar. Då hänger jag med. Det kan vara så att mitt ägg inte släppte denna månad och fick stegring igen, därför som jag har fått minus på gravtesterna.

Tack så mycket för hjälpen!
  • JaneDoe10

När man läser om angus castus på engelska sidor verkar det mera vedertaget utomlands. Kan det verkligen vara så bra som det låter? Måste nog prova vid nästa mens.(När den nu blir...)

Svar på tråden Vill korta ner menscykeln