• Flowerfairy

Liten sulky på kullersten?

Vi är på gång och ska köpa sulky till min 1-åring och behöver tips.

Önskemål:

Min förhoppning är att hitta en som passar både hemma och på resor. Dels ska vi på bilsemester, så den måste vara så liten att man får med sig en del packning samtidigt. Dels ska vi ut och flyga med den till varmare länder. Den ska hålla sulky-tiden ut. Min son är ganska stor för sin ålder (vägde strax över 10 kg vid 10 mån), kanske räcker det inte med maxvikt på 15 kg? Den bör ha liggläge och en bra suflett. Den måste fungera för kullersten. Gärna svängbara hjul, fast inget tvång (Jag har svängbara hjul på min nuvarande vagn och gissar att det blir svårt att vänja om sig?) Några förslag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:50
    Några jag har funderat på: Kronan sulky, Babyjogger citi mini, Chicco liteway, carena easy,Britax B-mobile, Maclaren...
  • Svar på tråden Liten sulky på kullersten?
  • Dixie

vi har en kronan sulky som jag är nöjd med - men den har inte så mycket packutrymme, vi har även en carena easy som resevagn, men kronan är helt klart smidigare och lättare att köra.

i princip alla vagnar har nu 15 kg som maxvikt (efter ngn ny eu lag.....) det är ju inte så att vagnen går sönder för att ett barn på 16 kg sitter i den, det händer att storebror (som väger 20 kg) sitter i våra vagnar och det fungerar
  • Hannol

Jag vill också rekommmendera Kronans sulky. Den har en smart väska som man kan packa den i vid resor, mycket smidigt. Den har fullt liggläge och inbyggt solskydd + insektsnät. Luftdäck, lättkörd & stabil - helt enkelt toppen!

• Shadilly

Kronan är jättebra, vi är apnöjda.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Laguna

City mini är den bästa vagn jag haft. Tar en vikt på 22 kg. Min dotter som snart blir 5 sitter bra i den.

• SweetiePie1

Brio Spin borde funka...

• Flowerfairy

Är det någon av er Kronan-användare som tidigare använt svängbara hjul regelbundet? Hur var övergången till fasta hjul? Vilken maxvikt tål Kronan sulkyn? Hur är det med tipprisken (Jag har hört att den vält)?

Brio Spin hade jag inte koll på tidigare! Den ser ju också intressant ut. Men har den fullt liggläge?

Hur stabil är City Minin? Fungerar den bra på kullersten? Sitter även en 1-åring bra i den (den verkar ha ganska djup sitts)?

• Shadilly
    Flowerfairy skrev 2010-04-06 17:01:36 följande:
    Är det någon av er Kronan-användare som tidigare använt svängbara hjul regelbundet? Hur var övergången till fasta hjul? Vilken maxvikt tål Kronan sulkyn? Hur är det med tipprisken (Jag har hört att den vält)? Brio Spin hade jag inte koll på tidigare! Den ser ju också intressant ut. Men har den fullt liggläge? Hur stabil är City Minin? Fungerar den bra på kullersten? Sitter även en 1-åring bra i den (den verkar ha ganska djup sitts)?
    Alla sulkys med fullt liggläge har en tipprisk om barnet ligger nerfällt. Men enda gången vår sulky nästan tippat är när jag har hängt mycket väskor och kassar på handtaget, vilket är helt emot rekommendationerna vare sig det gäller barnvagnar eller sulkys idag.
    Min son har stått på knä vid sufletten i vår Kronan utan att jag fått hålla i den extra.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • SweetiePie1

Spin har nästintill fullt liggläge, helt klart vilsamt och tillräckligt, UTAN tipprisk!

• Flowerfairy

Idag har vi varit och provkört lite vagnar och kommit fram till:

*Chicco, McLaren och Carenan är inte tillräckligt bra att ha som enda vagn för oss. Iallafall inte om den ska köras mycket på kullersten.

* Brio swing gillade vi mycket, MEN den hade inte tillräckligt liggläge för en 1-åring. Den var också ganska stor när den var ihopfälld.

Nu väljer vi mellan Britax B-mobile, Babyjogger City Mini och Kronan:

* Babyjoggern verkar alla nöjda med. Den kändes bra och stabil, lätt och liten, bra suflett. Den har dessutom en maxvikt på 22 kg. Den är dock något dyrare än de andra. Men det går ju tydligen att skicka efter den från England billigare (fast utan svensk garanti förstås) ) Jag skulle också önska att man kunde fälla upp fotstödet så att man kan ha fötterna plant när man ligger i fullt liggläge. Styret var också något högt för mig (164 cm). Korgen verkade lite svår att komma åt.

*Britaxen kändes bra, lätt och liten ihopfälld. Stabil. Plus för att den går att få med två svängbara hjul. Hjulen är dock mindre än på Babyjoggern. Dock verkar det inte finnas någon bygel till den. Jag har heller inte hört några erfarenheter av den, så den är ett osäkert kort...

* Kronan har jag nästan bara hört positivt om. Den blir liten ihopfälld och har en väska. Bra suflett. Bra korg. Men den är mycket tyngre än de andra två och saknar svängbara hjul, men är kanske därmed också stabilare? Jag är dock osäker på hur jag kommer vänja mig vid fasta hjul. Sedan känner jag mig osäker på att "köpa grisen i säcken" eftersom jag inte har haft någon möjlighet att provköra den...

Vad kan ni råda mig till? Vilken ska jag köpa av de tre ovan? Eller kanske någon annan?

• Shadilly
    Flowerfairy skrev 2010-04-11 01:14:32 följande:
    Idag har vi varit och provkört lite vagnar och kommit fram till: *Chicco, McLaren och Carenan är inte tillräckligt bra att ha som enda vagn för oss. Iallafall inte om den ska köras mycket på kullersten. * Brio swing gillade vi mycket, MEN den hade inte tillräckligt liggläge för en 1-åring. Den var också ganska stor när den var ihopfälld. Nu väljer vi mellan Britax B-mobile, Babyjogger City Mini och Kronan: * Babyjoggern verkar alla nöjda med. Den kändes bra och stabil, lätt och liten, bra suflett. Den har dessutom en maxvikt på 22 kg. Den är dock något dyrare än de andra. Men det går ju tydligen att skicka efter den från England billigare (fast utan svensk garanti förstås) ) Jag skulle också önska att man kunde fälla upp fotstödet så att man kan ha fötterna plant när man ligger i fullt liggläge. Styret var också något högt för mig (164 cm). Korgen verkade lite svår att komma åt. *Britaxen kändes bra, lätt och liten ihopfälld. Stabil. Plus för att den går att få med två svängbara hjul. Hjulen är dock mindre än på Babyjoggern. Dock verkar det inte finnas någon bygel till den. Jag har heller inte hört några erfarenheter av den, så den är ett osäkert kort... * Kronan har jag nästan bara hört positivt om. Den blir liten ihopfälld och har en väska. Bra suflett. Bra korg. Men den är mycket tyngre än de andra två och saknar svängbara hjul, men är kanske därmed också stabilare? Jag är dock osäker på hur jag kommer vänja mig vid fasta hjul. Sedan känner jag mig osäker på att "köpa grisen i säcken" eftersom jag inte har haft någon möjlighet att provköra den... Vad kan ni råda mig till? Vilken ska jag köpa av de tre ovan? Eller kanske någon annan?
    Du har inte möjlighet att provköra den i Täby ?
  • Flowerfairy

Nej, jag bor alldeles för långt därifrån: Söderköping

• Shadilly
    Flowerfairy skrev 2010-04-11 01:36:41 följande:
    Nej, jag bor alldeles för långt därifrån: Söderköping
    An... Men kanske kan du fråg i Kronan-tråden om det finns någon i närheten av Söderköping som har sulkyn?
  • SweetiePie1

Du hade testat Brio Swing....
    Kollade du Spin?

• Flowerfairy
    SweetiePie1 skrev 2010-04-11 10:11:58 följande:
    Du hade testat Brio Swing.... Kollade du Spin?
    Oj, jag menade Brio Spin. Brio Swing har jag aldrig sett.

Idag testade vi Babyjogger city Mini och Britax B-mobile igen. Vi provade dem i vårt bagageutrymme. Babyjoggern fick plats stående på sidan och tar alltså minimalt utrymme, men det gjorde inte Britaxen. Så min man tycker att vi ska välja Babyjoggern. Jag känner mig inte lika säker, delvis eftersom den känns så hög. Detta är dock inget problem för min man som är 1,87.

Jag tror vi har uteslutit de andra vagnarna pga tyngden... Men jag har alltid svårt att bestämma mig, så jag kan säkert ändra mig i morgon {#lang_emotions_wink}
    Fast jag skulle gärna testa en Kronan ändå....
Svar på tråden Liten sulky på kullersten?