• Anonym (Förvirrad)

Blodgrupper

Visste inte under vilket ämne jag skulle lägga dett inlägget? Jag är en kvinna som har stora funderingar om mitt liv,min blodgrupp och min biologiska pappa. Jag ska göra detta inlägget så kort som möjligt utan att röra till det.

Jag har länge misstänkt att jag inte har samma far som mina andra 3 syskon,men jag har aldrig fått det bekräftat av min mamma eller min mormor.Jag har frågat dom men det har bara blivit bortpratat....Så det har dom tagit med sej i graven innan jag fick svar på mina frågor.

Mina syskon Rh+ medans jag är den enda som är Rh-   Och det har satt mej i funderingar eftersom jag är den enda av mina syskon och jag vet inte om det är möjligt att ett av flera syskon kan vara negativ om man har samma föräldrar?

Jag är inte lik någon av mina syskon.

Idag hittade jag papper från min mamma som jag läst igenom,och där står att min mamma skilde sej från min sk pappa och bodde ihop med en annan man (Som jag tror är min biologiska far)

Kan jag och mina syskon lämna blodprover för att se om vi har samma gener T.ex??
    Om jag vill ha reda på vad den (mannen som jag tror är min far) vart han bor,vart vänder jag mej då till? Jag har ett namn på han och hans senaste adress (från 1972) Men det är allt.

Skulle gärna vilja höra vad ni vet om det med blodgrupper och om vart man ska vända sej för att kunna få tag på den mannen.

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Blodgrupper
  • Anonym

RH- eller RH+ har inget med faderskap att göra. Gentest där syskon jämförs borde kunna göras där man jämför DNA.

• Anonym (Förvirrad)

Men är det möjligt att 1 av syskonen kan bli Rh- om man har samma föräldrar? Vart ska man vända sej för att få DNA fastställt syskon emellan?

Anonym skrev 2010-04-05 19:23:07 följande:
    RH- eller RH+ har inget med faderskap att göra. Gentest där syskon jämförs borde kunna göras där man jämför DNA.
  • Anonym
    Anonym (Förvirrad) skrev 2010-04-05 19:28:58 följande:
    Men är det möjligt att 1 av syskonen kan bli Rh- om man har samma föräldrar? Vart ska man vända sej för att få DNA fastställt syskon emellan?
    Om jag minns rätt så är RH- grupper ett tillstånd på de röda blodkropparna och man kan bara vara det ena eller det andra. Tror att medlemmar i samma familj kan ha olika RH-grupper. När man gör ett faderskapstest så gör man ett DNA test.
  • Piii

"Om mamman är Rh-negativ och pappan Rh-positiv finns det 50 procents risk att barnet blir Rh-positivt. Om båda föräldrarna är Rh-negativa får barnet samma faktor. Om båda föräldrarna är Rh-positiva finns möjligheten att barnet blir antingen Rh-negativt eller positivt."

Det är alltså möjligt att du och dina syskon har samma föräldrar trots att ni har olika rh-faktor.

Om du vet vilken blodgrupp dina förmodade föräldrar har kan det säga mer, annsra är det som agt DNA-test som gäller.

• Anonym (Förvirrad)

Det är bara jag och mina syskon som är i livet..... mannen som jag tror är min far lever har jag fått reda på.

Piii skrev 2010-04-05 19:43:47 följande:
    "Om mamman är Rh-negativ och pappan Rh-positiv finns det 50 procents risk att barnet blir Rh-positivt. Om båda föräldrarna är Rh-negativa får barnet samma faktor. Om båda föräldrarna är Rh-positiva finns möjligheten att barnet blir antingen Rh-negativt eller positivt." Det är alltså möjligt att du och dina syskon har samma föräldrar trots att ni har olika rh-faktor. Om du vet vilken blodgrupp dina förmodade föräldrar har kan det säga mer, annsra är det som agt DNA-test som gäller.
  • Anonym
    Anonym (Förvirrad) skrev 2010-04-05 19:52:05 följande:
    Det är bara jag och mina syskon som är i livet..... mannen som jag tror är min far lever har jag fått reda på.
    Om dina syskon går med att jämföra DNA så skulle jag nog börja där.
  • Leijonmamma

jo jag tror man kan vara en Rh+ och en Rh-.

Om jag fattat det rätt så är vi det (vi är två helsyskon) På den tiden det begav sig (slutet 70-tal) kunde det finnas risk för syrebrist hos barn nummer två om ettan var det ena eller andra.

Nu för tiden kan man behandla i förtid.

• knäppisen

Om du har hans namn och adress från 1972 så kan du ringa skattemyndigheten o se om de hittar honom. Vet du ungefär när han är född så är det lättare att hitta, likaså om mannen har ett ovanligt namn

• suomynonA

du kan ju begära DNA testning.

• Anonym
    knäppisen skrev 2010-04-07 18:27:49 följande:
    Om du har hans namn och adress från 1972 så kan du ringa skattemyndigheten o se om de hittar honom. Vet du ungefär när han är född så är det lättare att hitta, likaså om mannen har ett ovanligt namn
    Tycker att hon ska börja med syskonen först. Tänk om det visar sig att de faktiskt har samma pappa. Onödigt att vända upp och ner på en annan människas liv i onödan. Börja med syskonen TS om det går. Visar det sig att ni inte har samma pappa så kan du kontakta den eventuella fadern.
  • sextiotalist
    Anonym (Förvirrad) skrev 2010-04-05 19:28:58 följande:
    Jag är det enda syskonet som är Rh-, jag tror inte pappa var det.
  • Anonym (insatt)

Rättsmedicinalverket www.rmv.se gör syskonutredningar.

Finns din ev. pappa i Sverige kan du ringa folkbokföringen (=offentligt register) eller kolla själv på www.birthday.se

• Anonym (Mallan)

Mina föräldrar är mamma: RH+ o pappa: RH-, har 2 helsyskon, de har RH- från pappa o jag har RH + av mamma. Så det är nog lite svårt o avgöra måste nog testas med blodprover för att utredas.. hoppas de löser sig! Kram

Svar på tråden Blodgrupper