• Kazeer

Företag vid skilsmässa?

Han och hon ska skiljas.

De äger ett hus tillsammans och har gemensamt lån på huset.

Han har ett företag med lån och skatteskulder. Företaget kom in i bilden under äktenskapet.

När allting ska delas upp i samband med skilsmässan, kommer företaget med dess skulder att räknas med?

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Svar på tråden Företag vid skilsmässa?
  • kath69

Om de inte har skrivit ett äktenskapsförord så räknas allt in. Man lägger ihop skulderna för sig, tillgångarna för sig, drar skulderna från tillgångarna och delar på det som blir kvar. Kortfattat {#lang_emotions_tongue_out}

• Kazeer

Så bra! Då är det som jag trodde.

Tack för svaret!

• jummie

Men är det inte beroende på vilken bolagsform det är?

• Kazeer
    jummie skrev 2010-04-06 13:04:15 följande:
    Men är det inte beroende på vilken bolagsform det är?
    Om det finns något som heter "enskild firma", så är det nog det.
  • Kazeer
    Kazeer skrev 2010-04-06 13:10:57 följande:
    Det är ett enmansföretag. Inget aktiebolag eller handelsbolag eller kommanditbolag. Det var ett tag sedan jag läste en grundkurs i juridik, så jag är inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt "namn" på de olika bolagsformerna.

(Visst finns det något som heter kommanditbolag...? *funderar*)
  • jummie
    Kazeer skrev 2010-04-06 13:10:57 följande:
    Ja det framgick ju inte av TS vilken typ av firma det var. Men är det en enskild firma så är det nettovärdet av firman som ska bodelas. Jag tänkte om det var ett AB då är det väl aktiernas värde som styr vad som delas o inte skulder o liknande..eller?
  • Kazeer
    jummie skrev 2010-04-06 13:15:48 följande:
    Ja det framgick ju inte av TS vilken typ av firma det var. Men är det en enskild firma så är det nettovärdet av firman som ska bodelas. Jag tänkte om det var ett AB då är det väl aktiernas värde som styr vad som delas o inte skulder o liknande..eller?
    Räknar man med skatteskulden, när man räknar ut firmans nettovärde? Det gör man väl...?
  • JBC

Mamma och pappa skiljde sig för inte så längesen. Tre år närmare bestämmt. Min mamma, som är lite girig, trodde att hon även skulle ha hälften av min pappas företag (bilar, och annat som hör det till) men där fick hon lång näsa eftersom det inte riktigt var så. Hon fick nöja sig med hans privata tillgångar och jag fick en väldigt nöjd far. Det är i detta fall en enskild firma som har startade innan dom var gifta. Vet inte om firman var skriven som enskidl egendom eller om det bara var så att en firma är en firma och ingen privat tillgång på samma sätt.

Svar på tråden Företag vid skilsmässa?