tappar skinn på tårna
Har en 2-årig son som börjat tappa skinnet på sina tår. Började med att skinnet på stortån var löst och till slut tappade han det men nu är det på nästan alla tår! Nån som varit med om nå liknande?
Har en 2-årig son som börjat tappa skinnet på sina tår. Började med att skinnet på stortån var löst och till slut tappade han det men nu är det på nästan alla tår! Nån som varit med om nå liknande?
Det här följer jag med intresse! Samma sak har hänt min dotter (15 månader), men bara på ena foten. Det började vid stortån och har nu spridit sig.
Det började på ena stortån för min son med men nu är det på båda fötterna och nästan alla tår!
Ingen som vet??
Kanske kan vara atopiska vinterfötter som beskrivs här:
http://huden.nu/dermatologen/atopiska-vinterfotter/
http://huden.nu/fragor-och-svar/flagnande-hud/flagnande-hander-och-fotter/
Längst ned på den här sidan står det lite också (även bilder): http://huddoktor.com/doctor/Klinik/611.html
Jag minns att jag hade liknande själv som barn och att jag kunde dra av stora sjok hud på händer och fötter... Pappa smorde med svampmedel (typ Pevaryl tror jag) - men jag vet inte om det hjälpte direkt.
Det här känner jag igen från sonens fötter. Han är snart 2,5 år. Men det är bara på undersidan av tårna för hans del, och han har inga sprickor eller så. Det ser helt enkelt ut som om han flagar. Liknar lite det där atopiska eksemet, fast mycket lindrigare.
Säg till om ni kommer på nåt. Vi har undrat och kliat oss i huvudet här hemma.
Tack! Kanske det kan vara det, fast tycker inte det stämmer in helt!
Han har inga sprickor och verkar inte lida av det! Kanske får ringa bvc och kolla upp det! var in på apoteket och hon sa att det var väldigt vanligt att barn hade så. Köpte en salva för torr hud som jag ska smörja på
Jag gick till vår husläkare idag eftersom det spridit sig ännu mer nu. Han sa att det var en typ av eksem, förmodligen för att hon har för täta skor... Tji fick man för att man köpte vattentäta GoreTex-skor..
Så kan det nog vara för oss mednu när jag tänker efter. Köpte nya fodrade stävlar till Leo eftersom det är så blött ute och det började nefter ahn fått dem!
Måste kanske köpa nya nu då, irriterande eftersom de inte är billiga direkt!
Kunde man göra nåt åt de eller går det till sig av sig själv?
För mig blev det också tydligt, då det kommit efter att jag köpt de skorna. Nu gick jag genast och köpte nya skor. Hittade ett par luftiga sportskor för 300 kr, så då får hon använda GoreTex-skorna bara när det är blött ute.
Då fortsätter jag smörja med salvan jag köpte på apoteket! Klart att det är därför, nu känns det självklart! ska testa med ullstrumpor i stövlarna då det är blött så kanske han inte blir lika fuktig!
Låter mycket logiskt. När raggisarna försvann och det blev mer plats i stövlarna försvann flagorna snabbt. Fuktskador drabbar med andra ord inte bara badrum och kök...
Hej
Vi har precis varit till läkare med vår dotter på nästan två år. Hon har liknande symtom som ni beskriver. Huden på tårna blir röda, nästan åt det glansiga håller, det lossnar "flikar" från huden och när det är som värst får hon sprickor.
Hon är även ganska torr om benen och får röda fläckar. Hon har så ont i tårna att hon ofta tar tag i fötterna och säger "ont". Bada är inte att tänka på att ta av sockarna kan få henne att gråta.
Hon fick diagnosen atopiska vinterfötter som ni skrivit om tidigare. Det kan utlösas av att man har täta skor och vistas i torr innomhusluft. Så som man gör om vintern. Därför blir det ofta bättre över sommaren för att sen komma tillbaka till hösten och sommaren- under många många år.
Vi fick en remiss till barnkliniken eftersom hon är så liten och det kan finnas andra allergier i botten. Dessutom ska vi smörja med mjukgörande och hydrokortison. (Max 1 v åt gången)
Så mitt tips är att ni går till vårdcentrelen. BVC men det är inte deras roll att utreda allergier.
Hoppas det ger sig!