• Nettan73

Efterlyses: Boktips till 15- årig tjej

Ja, julklappsshoppingen drar snart igång och som den bokmal jag är vill jag gärna smyga in lite böcker under granen.

Har en bonusdotter på 15 som läser sporadiskt, om man stoppar något bra i handen på henne, typ.. Jag vill sporra hennes bokintresse, men har inte full koll på utbudet för ungdomar numer. Har du något bra tips??

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Efterlyses: Boktips till 15- årig tjej
  • Dinturiel

Vet inte jag heller, men kanske nått åt fantasyhållet. De brukar vara populæra. Men kan tyværr inte rekomendera nått...

• toll

Katarina Bredows "Hur kär få man bli" är uppskattad av tjejer i åttan/nian. Jag har själv läst den och tyckte den var bra.

• Borboleta

Kanske en klassiker som Anne Franks dagbok?

• Nettan73

Tack, snälla! Hon har läst Anne Franks dagbok - annars är det ett riktigt bra tips!

"Hur kär får man bli" är beställd!! Känns som en bra bok! Dessutom är det mig hon pratar kärleksbekymmer med så, varför inte..

Tack!

• en vanlig jävla muffins

Allt med Peter Pohl! Har hon läst "Jag saknar dig, jag saknar dig!"?
    Annars borde hon göra det

• Nettan73

Ah, Peter Pohl - rinegr en positiv klocka långt bak i huvudet! Tack!!

• tifflan

Fantasy:
    Den Mörka Materian, Philip Pullman - 3 delar om flickan Lyra, de är jättebra

Liftarens guide till galaxen, Douglas Addams -en riktig tegelsten, men det är en klassiker av rang

Sagan om belgarion, David Eddings - hur bra som helst, finns sammanlagt 24 böcker utgivna på svenska (jag har allihop)

Sagan om ringen, JRR Tolkien - behöver ingen presentasion

Typ deckare :
    alla böcker av Janet Evanovich, hur kul som helst

Annars skriver Marian Keyes bra böcker, Suschi för nybörjare, vattenmelonen å nån till

Lycka till med bokhandlandet..............

• Dii

Linas kvällsbok av Emma Hamberg.

Min syster är 16 och hon bara älskar den boken!

• eurekah

Systrar i jeans av Ann Brashares
    Lättläst underhållande handlar om fyra 15åriga tjejer. Finns tre böcker om de här tjejerna tror jag.

Svar på tråden Efterlyses: Boktips till 15- årig tjej