• amanda333

Finns det goda sockerpastatårtor?

Jag har börjat göra sockerpastatårtor, tycker det är super kul. Men till min förskräckelse har jag upptäckt att det är inte särskillt goda :( Någon som har tips på en god sockerpastatårta? Bra fyllningar som passar ihop? Sist gjorde jag med hallon och dumle och dumlen tog över all smak... ingen kul alls!

• Svar på tråden Finns det goda sockerpastatårtor?
  • Minifer

Är det inte som med alla andra tårtor att experimentera med fyllningar tills man hittar något man gillar? Menar det har väl inget med sockerpastan att göra? Eller hittar du bara konstiga recept? Dock måste jag fråga, var hittar du din sockerpasta? Jag är sjävl galet förtjust i att baka cupcakes, men vet inte var man köper sockerpasta?

• Tess76

Håller med Minifer, det har ju inte med sockerpastan att göra...eller? Gör en tårta som vilken som helst, det finns ju mängder med kombinationer.
    Vaniljkräm + jordgubb el. hallon el. choklad el.......
    Passionsfrukt + hallongrädde + spackla med lemoncurdgrädde
    cappucchino + vit chokladmousse
    vit chokladmousse + blåbär el. hallon el. jordgubb el.......
    Banan + choklad
    (Hallon + dumle är en favorit hos oss iofs)

Minofer: sugerpaste kan du köpa på t ex www.kakburken.se eller www.tartdecor.se

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Minifer
    Tess76 skrev 2010-04-06 06:51:50 följande:
    Håller med Minifer, det har ju inte med sockerpastan att göra...eller? Gör en tårta som vilken som helst, det finns ju mängder med kombinationer. Vaniljkräm + jordgubb el. hallon el. choklad el....... Passionsfrukt + hallongrädde + spackla med lemoncurdgrädde cappucchino + vit chokladmousse vit chokladmousse + blåbär el. hallon el. jordgubb el....... Banan + choklad (Hallon + dumle är en favorit hos oss iofs) Minofer: sugerpaste kan du köpa på t ex www.kakburken.se eller www.tartdecor.se
    åh dräggel! namnam!! tack så mycket! Jag visste iofs att man kan köpa på kakburken.se, menade om det finns i någon fysisk affär? Eller är det kakburken och tårtdecor alla andra hobbybagare köper från?
  • Tess76

Dom flesta som hänger här på fl handlar därifrån vad jag vet. Men möjligtvis att det kan finnas på panduro också.

• Minifer
    Tess76 skrev 2010-04-06 07:26:58 följande:
    Dom flesta som hänger här på fl handlar därifrån vad jag vet. Men möjligtvis att det kan finnas på panduro också.
    ah ok! Tack så jättemycket!!! Ska beställa =)
  • amanda333

Ballinas sockerpasta från tårtdecor är bra på det sättet att den kan du använda grädde när du fodrar. Jag använder själv Ballinas och tycker den är bra :0) Med Ballina kan du dessutom välja mellan vanilj, vit-choklad och mörk choklad. Av det som har smakat mina tårtor tycker att mörk choklad sockerpastan är godast hittills iaf! Själv tycker jag det är svårt att känna skillnad.

Jag vet inte, men jag upplever det som att sockerpastan förstör hela tårtan. Haha, visst är jag positiv? :0) Även de som smakat tårtorna tycker att marsipan och gräddtårtor är godare. Så jag håller nu på att prova en massa och försöker hitt the one när det gäller tårtfyllning och sockerpasta. Inte det lättaste!

• Leos och Vincents mamma

Jag tycker att sockerpastan är för söt och därmed förstör tårtorna, blir inte alls så gott.

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • amanda333

Ja, det kanske är så! Inge kul att bjuda på snygga men inte speciellt goda tårtor, då är det ju roligare att bjuda på en fulare tårta som smakar himmelskt gott istället!

• Minifer
    amanda333 skrev 2010-04-06 13:10:23 följande:
    Ballinas sockerpasta från tårtdecor är bra på det sättet att den kan du använda grädde när du fodrar. Jag använder själv Ballinas och tycker den är bra :0) Med Ballina kan du dessutom välja mellan vanilj, vit-choklad och mörk choklad. Av det som har smakat mina tårtor tycker att mörk choklad sockerpastan är godast hittills iaf! Själv tycker jag det är svårt att känna skillnad. Jag vet inte, men jag upplever det som att sockerpastan förstör hela tårtan. Haha, visst är jag positiv? :0) Även de som smakat tårtorna tycker att marsipan och gräddtårtor är godare. Så jag håller nu på att prova en massa och försöker hitt the one när det gäller tårtfyllning och sockerpasta. Inte det lättaste!
    åh *suger åt mig* Jag avskyr Marsipan och mandelmassa tyvärr =/ Men det stämmer man kan inte fodra all sugarpaste med grädde va, den svettas eller något?
  • Tess76

Jag tycker inte heller om smaken på sugerpaste, tycker det är för sött. Ibland har jag blandat 50/50 med marsipan för att få mer smak av marsipan men elasticiteten från sp'n.

Svar på tråden Finns det goda sockerpastatårtor?