• Anonym

Tradera, varför vill man komma hem till säljaren och hämta sin vinst??

Jag är en köpglad mamma som finansierar en del av mitt shoppande genom att sälja urvuxna kläder på Tradera. Det går bra, jag har hittills bara fina omdömen och nöjda köpare.

När jag säljer så fyller jag alltid i att jag inte vill ha avhämtning utan endast skickar per post.

Eftersom jag bor i en större stad så händer det ganska ofta att jag får vinnande bud från människor som bor ganska nära mig (i samma stad).
    Efter vinst händer det då att de frågar om det är ok att hämta det hemma hos mig.

Jag vill det inte egentligen men är för dumsnäll för att säga nej.

Till saken hör att jag har en lätt social fobi så för mig blir det alltid uppförstorat när någon ska komma hem till mig, om det så bara är för att hämta ett paket och inte ens komma in.
    Jag måste städa, jag oroar mig, för det mesta så är personen försenad.
    När sedan omdömet kommer så brukar de bara krysa i "positivt" utan kommentar, trots att jag varit så tillmötesgående man kan (tagit emot i mitt hem, stannat hemma för att lämna varan, ringt extra tel samtal osv). Då börjar jag tänka på varför de inte ger en kommentar, vad gjorde jag för fel osv

Jag är noga och vill att andra ska tycka att jag duger, det är jättedumt av mig men jag är sådan.

jag kan inte förstå varför man gör sig besväret att åka flera mil i vissa fall och "störa" någon för att slippa porto på 12-36 kronor.

Hur upplever andra detta?
    Både köpare och säljare.

• Svar på tråden Tradera, varför vill man komma hem till säljaren och hämta sin vinst??
  • Anonym

Känner samma som du. Jag brukar hitta på att jag tillfälligt bor på annan ort så därför kan de tyvääääärr inte hämta själv.

• Turvann

Det ända jag kan tänka mig skulle vara att slippa betalaportot, men då trodde jag ju det skulle handla om större belopp.
    Är det så lite det gäller så är det nog mest nyfika personer

• Anonym

...eller för att inte bli lurad och inte få någon vara alls. Jag har råkat ut för det. Personen hade bara positiva omdömen, jag betalade porto för att få varan skickad, men fick ingenting. Personen sa att det måste ha kommit bort med posten, men hur ska man veta att det är så?

Ett tips är att bestämma en mötesplats utanför din bostad. Kanske bara utanför porten eller vid närmsta affär/tunnelbana?

• Anonym

Jag kan förstå om folk är oroliga när det handlar om större summor, jag säger dock konsekvent nej.
    Jag har inte tid att boka tider, se till att vara hemma etc.
    Det funkar inte för mig.
    Säg nej, och skriv det i ditt personliga brev på tradera, att du endast skickar.
    Jag är som du, blir lätt nervös över att ha folk springande här..

• Champis

Jag traderar en del. Man kan förutom annonsen lägga till informatin till köparn som är generell och alltid finns där. I annonsen så skriver du. OBS: läs mitt personliga meddelande. I det personliga meddelandet skriver du att du endast skickar  och att inget är för avhämtning. Om någon missar detta så hänvisar du till ditt personliga meddelande. Du är INTE skylgig att låta folka komma hem till dig om du inte vill. Klart man ska sträva efter att ha bra kontakt med sin köpare och få fina omdömmen men om du inte vill att folk ska komma hem till dig så ska du inte behöva ta emot köpare i ditt hem.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-06 07:36:52 följande:
    ...eller för att inte bli lurad och inte få någon vara alls. Jag har råkat ut för det. Personen hade bara positiva omdömen, jag betalade porto för att få varan skickad, men fick ingenting. Personen sa att det måste ha kommit bort med posten, men hur ska man veta att det är så? Ett tips är att bestämma en mötesplats utanför din bostad. Kanske bara utanför porten eller vid närmsta affär/tunnelbana?
    De gånger som jag har lämnat över varor så har det mer eller mindre varit krångel med köparen. De har inte haft med jämna pengar, ändrat tiden, inte hittat till min adress, känts arroganta, varit enormt pratglada och upptagit tid etc

Jag har över 500 positiva omdömen och inga neg, så jag tycker att det borde vara nog för att lita på mig.
  • Trollet i skogen

JAg handlar heldre från TraderA ÄN bLOCKET JUST för att slippa HÄMTA. JAg vill ha mina skaer skickade och slippa stå och var trevlig inför en säljare, eller ännu värre ÅNGRA mig när jag ser varan och ändå måsta köpa den.

Jag köpte ett storttäcke en gång och då erbjöd säljaren att jag skulle hämta det vilket jag gärna åkte och gjorde i stället för betala porto på 300kr.

Håller med föregående, sätt ut de i annonsen och peppa dig själv före att det är nej!

• Turvann
    Anonym skrev 2010-04-06 07:42:24 följande:
    De gånger som jag har lämnat över varor så har det mer eller mindre varit krångel med köparen. De har inte haft med jämna pengar, ändrat tiden, inte hittat till min adress, känts arroganta, varit enormt pratglada och upptagit tid etcJag har över 500 positiva omdömen och inga neg, så jag tycker att det borde vara nog för att lita på mig
    Kan man inte respektera ditt val så får de väl strunta i att handla av dig. Förstår mig inte på folk ibland
  • AnniPanni

Jag har alltid avhämtning som ett alternativ. Bor man nära mig så ska man ha en möjlighet att slippa betala frakt om man vill. Det kan leda till högre bud på plagget och så slipper jag faktiskt hålla på och mecka med att packa, tejpa och posta *pust*.

Att inte lämna någon textrad när man hämtat varan hos någon är rent ut sagt ofärskämt tycker jag. Jag har haft många många som hämtat saker här och har alltid fått någon liten positiv text om det i alla fall.

Men tycker du att det är så jobbigt ha få hem folk så säg nej! Det är du som säljer och köparen får helt enkelt gilla läget. Inte ska du behöva känna dig stressad, städa etc.

• skorpionen80

Att de åker några mil kan ju bero på att du bor i en större stad så de har säkert ändå ärendet in dit. Och hämtar de varan så ger de ju inga pengar innan de ser att de verkligen får varan, ska du skicka så ökar ju risken för att bli lurad.

Var lite hårdare, säg att de inte kan hämta varan. Hitta på att du jobbar, är sjuk eller något liknande.

Svar på tråden Tradera, varför vill man komma hem till säljaren och hämta sin vinst??