• Mslee

Ska jag bara acceptera??

Är det rätt att jag som mamma ska behöva stå för allt? Har ingen kontakt med barnens pappa alls, han har dom varannan vecka. Det irriterar mig så att det bara är jag som ser till att barnen har bra kläder, jag som köper skor, jackor, ser till att dom har vad som behövs i skolan m.m m.m... Han vägrar samarbete, köper inte jag så lär dom få gå i vinterskor hela sommaren typ. Han har ny sambo som oxå har barn...jag är ensamstående o har inte råd att stå allt själv. I början då vi hade skiljt oss betalade vi hälften var av det barnen beövde, jag köpte o han gav mig pengar. Sen han träffade den nya vägrar han samarbete, kan inte ens skicka ett sms om barnen...jag får skicka till hans nya o meddela om det e nått som handlar om barnen...hur länge ska man orka...vad kan man göra? Jag har inte ekonomi att stå allt själv då jag är sjukskriven...:(

• Svar på tråden Ska jag bara acceptera??
  • MalinNiklasHarryBebis

kan du inte få hjälp av en familjerådgiver, soc eller något sådant som kan hjälpa dej att få ekonmoisk hjälp av pappan ?

jag är inte så insatt i hur det fungerar men jag skulle behöva hjälp med om jag och min gubbe skulle gå olika vägar...

lycka till

• Mslee

Har pratat med familjerådgivningen o så länge han inte går med på samarbete frivilligt så kan dom inget göra. O soc tycker inte dom har med saken att göra. Jag får ju underhållsstöd av fk för att jag har för liten inkomst o e sskriven...men jag kan inte stå för allt själv ändå. Han har lika mycket ansvar som mig o bör se vad barnen behöver...

• kath69

Tyvärr är det där ett dilamma när man har växelvisboende, jag vet hade samma problem. Ett evigt tjafsande! Ni ska dela på allt det där, och mer därtill. Alla utgifter ska delas på så som kläder som flyttar fram och tillbaka, mobil, utflykter, semester mm mm. Problemet är hur man ska kräva in pengarna. Lagen säger att ni ska dela så kanske det kan fungera att "skrämma" med advokat/jurist? Eller testa att lämna barnen utan skor... Att ha växelvisboende kräver att man är överens och kan kommunicera annars faller det totalt, tyvärr. För min del slutade det med att barnen flyttade hem till mig på heltid.

• D med N och A

Jobbigt när det blir så. :( Betalar han alltså inte underhåll eller så heller?

• Helene70

Vems konto sätts barnbidraget in på?

Om han får hälften(vilket jag antar att han får(?)) så be honom sätta in dom på ditt konto eftersom dessa pengar är till för att barnen bl.a. skall få nya kläder.

• Helene70
    D med N och A skrev 2010-04-06 12:44:54 följande:
    Jobbigt när det blir så. :( Betalar han alltså inte underhåll eller så heller?
    Underhåll ska väl han inte betala vid delad vårdnad!(?)
  • Mslee

Han betalar inget underhåll nej , för vi har gemensam vårdnad. Barnbidraget sätts in hälften var....Kanske borde ta kontakt med jurist el liknande.

• Mslee
    kath69 skrev 2010-04-06 09:09:25 följande:
    Tyvärr är det där ett dilamma när man har växelvisboende, jag vet hade samma problem. Ett evigt tjafsande! Ni ska dela på allt det där, och mer därtill. Alla utgifter ska delas på så som kläder som flyttar fram och tillbaka, mobil, utflykter, semester mm mm. Problemet är hur man ska kräva in pengarna. Lagen säger att ni ska dela så kanske det kan fungera att "skrämma" med advokat/jurist? Eller testa att lämna barnen utan skor... Att ha växelvisboende kräver att man är överens och kan kommunicera annars faller det totalt, tyvärr. För min del slutade det med att barnen flyttade hem till mig på heltid.
    Så det är alltså så..att det ska delas på dom utgifterna ja..precis vad jag fattat det som men inte han...detta måste jag gå vidare med...tack:)
  • kath69
    Mslee skrev 2010-04-06 18:20:48 följande:
    Så det är alltså så..att det ska delas på dom utgifterna ja..precis vad jag fattat det som men inte han...detta måste jag gå vidare med...tack:)
    Var så lite så {#lang_emotions_wink}
    LYCKA TILL! {#lang_emotions_flower}
  • Glimma76

Jag hade kontaktat familjerätten. Spara alla kvitton på det du handlar till barnen så att du har dem.

Och kontakta familjerätten och förklara att du inte har råd att stå för allt själv, eftersom han inte betalar underhåll.

• Flinga 06

Meddela fk att du vill ha hela barnbidraget! Mammor kan faktiskt göra så! och han kan inte göra något för att ändra det!

• Mslee
    Flinga 06 skrev 2010-04-09 01:55:33 följande:
    Meddela fk att du vill ha hela barnbidraget! Mammor kan faktiskt göra så! och han kan inte göra något för att ändra det!
    Jasså...kan man??? Åh, då ska jag prova detta:)
  • sirisdotter
    Mslee skrev 2010-04-06 18:19:56 följande:
    Han betalar inget underhåll nej , för vi har gemensam vårdnad. Barnbidraget sätts in hälften var....Kanske borde ta kontakt med jurist el liknande.
    Mslee skrev 2010-04-06 08:36:44 följande:
    Har pratat med familjerådgivningen o så länge han inte går med på samarbete frivilligt så kan dom inget göra. O soc tycker inte dom har med saken att göra. Jag får ju underhållsstöd av fk för att jag har för liten inkomst o e sskriven...men jag kan inte stå för allt själv ändå. Han har lika mycket ansvar som mig o bör se vad barnen behöver...
    Är jag (plötsligt...)  dum i huvudet - får inte det här att stämma.  Ni har gemensam vårdnad och du får underhållsstöd - han betalar inget underhåll.

Visst, det kan vara så att pappan av någon anledning inte betalar underhåll, det förekommer.

Men du får underhållsstöd, trots att ni har barnet halva tiden var?
  • Helene70
    sirisdotter skrev 2010-04-11 22:17:23 följande:
    Är jag (plötsligt...)  dum i huvudet - får inte det här att stämma.  Ni har gemensam vårdnad och du får underhållsstöd - han betalar inget underhåll.Visst, det kan vara så att pappan av någon anledning inte betalar underhåll, det förekommer.Men du får underhållsstöd, trots att ni har barnet halva tiden var?
    Jag får inte heller ihop det!
  • Mslee
    sirisdotter skrev 2010-04-11 22:17:23 följande:
    Är jag (plötsligt...)  dum i huvudet - får inte det här att stämma.  Ni har gemensam vårdnad och du får underhållsstöd - han betalar inget underhåll. Visst, det kan vara så att pappan av någon anledning inte betalar underhåll, det förekommer. Men du får underhållsstöd, trots att ni har barnet halva tiden var?
    Jag får underhålls stöd av fkassa, inte av pappan...

info..
    inkomstprövat underhållsstöd vid växelvis boende

Om barnet bor växelvis ungefär lika mycket hos er, kan ni få ett särskilt underhållsstöd Det kallas underhållsstöd vid växelvis boende och betalas ut till båda föräldrarna. Ni söker underhållsstöd vid växelvis boende var för sig, och stödets storlek beror på era respektive inkomster.

• sirisdotter
    Mslee skrev 2010-04-12 13:31:42 följande:
    Jag får underhålls stöd av fkassa, inte av pappan...info..inkomstprövat underhållsstöd vid växelvis boende Om barnet bor växelvis ungefär lika mycket hos er, kan ni få ett särskilt underhållsstöd Det kallas underhållsstöd vid växelvis boende och betalas ut till båda föräldrarna. Ni söker underhållsstöd vid växelvis boende var för sig, och stödets storlek beror på era respektive inkomster.
    OK,  då fick jag lära mig något.

Och pappan får halva barnbidraget - och köper ingenting till barnet?

Kanske han också får underhållstöd?
  • Mslee
    sirisdotter skrev 2010-04-12 13:38:58 följande:
    OK,  då fick jag lära mig något. Och pappan får halva barnbidraget - och köper ingenting till barnet? Kanske han också får underhållstöd?
    ja, han får halva barnbidraget, inget underhållsstöd eftersom han har för hög inkomst för att få det. Nej, om han köper nått e det för att jag sagt till han att han måste köpa, annars inte. Han ser inte vad barnen behöver. vägrar ge mig pengar då jag köpt nått som dom har på båda ställen m.m...
  • mossan

det bästa är att spara kvitton och/eller skriva upp det som du anser han också ska stå för. skicka detta till honom och förklara så han lär sig, antingen är han ouppmärksam eller snål, oavsett blir det lättast, bäst och snabbast om du visar upp och förklarar. säg att du inte anklagar honom men vill få honom att förstå hur mycket det kostar för dig och att era barn, inte du, måste ha hjälp med alla grejer. fungerar inte det så kontakta en jurist, men det kan kosta pengar det med. skriva ett papper och kopiera kvitton är nästintill gratis :)  lycka till!

Svar på tråden Ska jag bara acceptera??