• Storslagen

Hemmagjord barnmat

Hejsan !
    Jag har en son på 6 månader som har börjat äta mat , en burk om dagen.
    Jag försöker att göra mycket egen barnmat , jag tänkte om vi här kunde dela lite recept och tips ?

och så en fråga , hur länge klarar  sig hemmagjord barnmat i kylskåpet ?

• Svar på tråden Hemmagjord barnmat
  • Storslagen

Kan man frysa barnmatsburkarna om man lämnar lite luft & inte fyller ända upp ?

• Charmeuse

Barnmat är väl som all annan mat, klarar sig väl sådär 5 dagar i kylen. Men jag brukar bara ha mat för mag två dagar framåt i kylen. Resten fryser jag in i burkar och byttor. Märker det alltid med frysetikettet.

Mitt grundrecept är ungefär såhär:

1 morot
    4 potatisar
    purjolök (ungeför 4-5 cm skivat)
    1 lagerblad
    fryst persilja
    100 g köttfärs (biten är väl typ 10x10cm)

Skär allt i 1-2 cm stora bitar och kokar i kastrull med så lite vatten som möjligt (så det täcker), kokar i 10 minuter. Sen lägger jag över den kokta maten i en hög och smal bunke med sked så jag har kokspadet kvar i kastrullen. Mixar tills det blir lite småbitar i för min dotter är 9 månader och tillsätter kokspad, mjölk och ekologisk bregott så det blir bra konsistens och lite fett i

Ibland har jag i ärtor, palsternacka, broccoli, blomkål, sötpotatis, äpple... Försöker köpa så mycket ekologiskt som möjligt, framför allt potatisen som är så hårt besprutad annars. Burkarna jag använder mig av är tomma fruktpure-burkar och köpta plastbyttor. Jag tycker det är svårare att göra fruktpure själv. Hur gör ni andra? Man vill ju inte laga äpple och päron 7 dar i veckan...

• Charmeuse
    Storslagen skrev 2010-04-06 08:43:33 följande:
    Kan man frysa barnmatsburkarna om man lämnar lite luft & inte fyller ända upp ?
    Ja, det är så jag brukar göra Sen försöker jag ta fram brukarna och tina i kylen över natten, fast jag är rätt glömsk av mig så det blir tyvärr ofta micron
  • NmjF

hejhej
    Man kan väl tänka att hållbarheten är samma som vanlig mat. 2-3 dagar kanske. Jag har allt i frysen och tar fram och tinar.
    Senast jag lagade barnmat gjorde jag:

Flygande Jakob (utan nötter) med ris
    Pasta med broccoli och ostsås
    Chili zin Carne med potatis

Gamla favoriter
    Kalops och potatis
    Spaghetti Sojafärssås
    Quorn och fruktgryta
    Ugnsgratinerad sojakorv med potatismos

Är veg så lagat enbart veg.mat men det går ju att göra med kött och kyckling och så också. Jag brukar tänka att han får äta det vi äter, fast barnanpassat då såklart. Då känns det som han lär sig smakerna i maten i vår familj och att det inte blir nån särskilt stor övergång när han ska äta samma som oss.

Kanske nåt tips du kan använda!

• Charmeuse

Receptet jag hade i inlägget är för 4-6 portioner för min dotter. Beror ju så klart på hur mycket ens barn äter men ungefär så.

• Svala

Jag kan tipsa om en bok som heter "andra mosboken" av Johanna Westman!

Den är helt suverän och ger en massa inspiration!
    Spring till bokhandeln och köp den!!!

• längtan09

Frys in det i isbitsformar är mitt tips. För gör du många portioner så kanske hon hinner börja äta mer innan det är slut och med isbitar kan man lätt öka portionerna.

Vi gjorde t. ex Biffstroganoff (med krossade tomater istället för passerade för dom är osaltade), köttfärsås, kokade kyckling och använde buljongen som blev och gjorde sås på. På mitt BVC kunde man köpa en tjockare broschyr för 10 kr med MÄNGDER med recept. Tror det är livsmedelsverket som gav ut den.

~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • Storslagen

Oj tack så mycket för era snabba och BRA svar :) Jag har försökt variera med hemmagjort och köpt , men iom att jag är grön på området har det mest blivit köpt mat, men nu när jag samlat på mig burkar och sådär tänkte jag testa mina kunskaper i att laga barnmat till min lille prins .

Jag gör nog ett kok idag , och får se lite hur många burkar det blir . Jag har tagit 1 kycklingfilé som jag kokar i vatten med lite citron i . Och så ska jag koka potatis och sommargrönsaker (ni vet den där mixen med morötter , ärtor & blomkål) Har tyvärr inga färska grönsaker hemma , vilket jag skulle föredra annars .

Kan man krydda med lite vitlökspulver och oregano ?

Den boken ska jag nog inhandla :) Det är ju jättekul med massor av recept .

• Storslagen

Förresten , tänkte frysa in i 200grams burkar, han äter nu en halv sån ungefär . Men det som blir över måste ju klara sig till morgondagens middag .

• längtan09
    Storslagen skrev 2010-04-06 09:03:22 följande:
    Oj tack så mycket för era snabba och BRA svar :) Jag har försökt variera med hemmagjort och köpt , men iom att jag är grön på området har det mest blivit köpt mat, men nu när jag samlat på mig burkar och sådär tänkte jag testa mina kunskaper i att laga barnmat till min lille prins . Jag gör nog ett kok idag , och får se lite hur många burkar det blir . Jag har tagit 1 kycklingfilé som jag kokar i vatten med lite citron i . Och så ska jag koka potatis och sommargrönsaker (ni vet den där mixen med morötter , ärtor & blomkål) Har tyvärr inga färska grönsaker hemma , vilket jag skulle föredra annars . Kan man krydda med lite vitlökspulver och oregano ? Den boken ska jag nog inhandla :) Det är ju jättekul med massor av recept .
    du kan krydda med allt utom salt. Sen på slv.se står det vad barn under ett inte ska få i sig, det jag minns är honung och mangold, men det är fler saker.

Att koka frysta grönsaker går jättebra, i den boken jag tipsade om står till och med att man kan göra det :) Sen finns även Första och andra mosboken som handlar om barnmat som många rekomenderar. Den har varit slutsåld tills nu så jag köpte den aldrig för nu äter han samma mat som oss.
    ~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • Neosmama

Min son är 10 månader, vi har lagat mat till honom sen han va 4 månader, i början var det bara grönsaks purer, sen avancerade vi med tex. lite fisk som fick koka med potatis, morot, purjolök och lagerblad, sedan mixa med lite av spadet och smör, tills det blev en bra konsistens. 

Nu förtiden lagar vi samma mat till sonen som till oss, fast hans e ju utan salt så klart{#lang_emotions_smile}
  • Charmeuse
    Storslagen skrev 2010-04-06 09:03:22 följande:
    Oj tack så mycket för era snabba och BRA svar :) Jag har försökt variera med hemmagjort och köpt , men iom att jag är grön på området har det mest blivit köpt mat, men nu när jag samlat på mig burkar och sådär tänkte jag testa mina kunskaper i att laga barnmat till min lille prins . Jag gör nog ett kok idag , och får se lite hur många burkar det blir . Jag har tagit 1 kycklingfilé som jag kokar i vatten med lite citron i . Och så ska jag koka potatis och sommargrönsaker (ni vet den där mixen med morötter , ärtor & blomkål) Har tyvärr inga färska grönsaker hemma , vilket jag skulle föredra annars . Kan man krydda med lite vitlökspulver och oregano ? Den boken ska jag nog inhandla :) Det är ju jättekul med massor av recept .
    Det går nog bra med kryddorna, jag brukar koka med en hel färsk vitlöksklyfta som jag sen tar bort innan jag mixar.
  • Neosmama
    Charmeuse skrev 2010-04-06 08:47:05 följande:
    Jag tycker det är svårare att göra fruktpure själv. Hur gör ni andra? Man vill ju inte laga äpple och päron 7 dar i veckan...
    Vi ger honom all möjlig frukt. Mango, papaya, banan, kiwi, äpple, päron, apelsin, passionsfrukt.. 
  • Storslagen
    Neosmama skrev 2010-04-06 09:05:48 följande:
    Min son är 10 månader, vi har lagat mat till honom sen han va 4 månader, i början var det bara grönsaks purer, sen avancerade vi med tex. lite fisk som fick koka med potatis, morot, purjolök och lagerblad, sedan mixa med lite av spadet och smör, tills det blev en bra konsistens.  Nu förtiden lagar vi samma mat till sonen som till oss, fast hans e ju utan salt så klart
    Kan man ta en klick lätt och lagom i ?
  • Sandyjoe

Min son är 6 mån, vi är i full gång med smakportionerna och alltid kul med lite nya tips!

Recept på fruktpuré:

använd äpple som bas och ha sedan i ex frysta hallon/blåbär eller päron eller förvällda katrinplommon eller jordgubbar, ja det mesta fungerar nog. Skala frukten och skär i små bitar, häll i litet vatten, knappt så det täcker och koka upp på spisen. Läg på lock och låt koka i ett par minuter, bara så det blir lite mjukt. Låt svalna, häll över vätskan i en bunke vid sidan av. Mixa sedan och häll tillbaka vätska om det blir för tjockt.

Jag brukar ha 2 äpplen och två päron och då blir det ca 3-4 fulla iskubslådor/sats. I den satsen brukar jag även ha i lite kanel och låta två stjärnanis ligga i under koktiden(tas sedan bort innan mixning). Blir supergott!

• Neosmama

jag vet inte, men jag har för mig att dom behöver "riktigt" fett. lätt o lgom är väl mer som margarin... 

• Storslagen

Ja jag ska verkligen köpa boken om den finns och inte är slutsåld . tack så mkt för tipset . & ska kika på sidan om vad de inte ska få i sig .

Ah , tack för tipset , bra idé att koka med en hel vitlöksklyfta ! :)

• Storslagen

Okej , har dessvärre inget fett hemma just nu . Men annars kan man ju köra på solrosolja eller olivolja med mild smak ? eller kanske "äkta" smör ?

• Neosmama

om du har "smör" hemma är det de bästa tycker jag (de e ju gott oxå!) annars kan du ta lite solrosolja! lycka till o hoppas att ditt barn gillar maten! de blir mycket billigare och säkert roligare för barnet att äta "samma" mat som föräldrarna!

• Svala
    Storslagen skrev 2010-04-06 09:15:16 följande:
    Ja jag ska verkligen köpa boken om den finns och inte är slutsåld . tack så mkt för tipset . & ska kika på sidan om vad de inte ska få i sig . Ah , tack för tipset , bra idé att koka med en hel vitlöksklyfta ! :)
    I boken finns även allt nänmt som dom inte skall äta.
    Den är verkligen bra för det känns som om man kan variera maten i oändlighet. Den fokuserar även på att man kan göra smakrikmat med örter och kryddor (utan salt såklart).

Jag brukar göra storkok ur den boken. Jag väljer några rätter och dubblar eller tredubblar recepten.
    Sen låter jag den svalna av och delar upp den i fryspåsar i lagomstora portioner.
    Sen är det bara att ta en påse ur frysen och lägga i kylskåpet.
    Man lagar den utan smör eller mjölk så håller den bra i frysen. När jag har värmt upp den så brukar jag klicka i smör innan jag serverar.
    Jag brukar använda äkta smör (med minimal salthalt).

Det som är så trevligt med hemlagad mat är att den både ser vacker ut när man serverar och doftar ljuvligt gott.
Svar på tråden Hemmagjord barnmat