Råd om menskopp
Jag försöker just nu testa min nya menskopp för första gången. Men det verkar inte vara så lätt som jag trodde att få den rätt. Finns det någon här som har vanan inne och kan ge mig några tips?
Jag försöker just nu testa min nya menskopp för första gången. Men det verkar inte vara så lätt som jag trodde att få den rätt. Finns det någon här som har vanan inne och kan ge mig några tips?
Insättning:
Om koppen inte vecklar ut sig: Börja med att ta tag i undersidan och rotera menskoppen ett halvt eller hel varv åt ena hållet. Du ska då känna med fingrarna att de vecklar ut sig. Om den inte gör det, kan det var en idé att ta ut menskoppen, slappna av och börja från början. Har du inte sköljt av menskoppen i kallt vatten, prova det, menskoppen blir lite styvare av kallt vatten. Du kan också använda dig av tummen att trycka mot slidväggen för att skapa plats.
Om koppen ändå inte vecklar ut sig trots ovanstående tips - Det tyder på att menskoppen är för stor för slidan. Detta är något som kan förändras genom livet. En del kvinnor får ökat spänst tex pga de börjar träna. En del kvinnor kan också tillfälligt bli mer spända i underlivet, tex beroende på hur matsmältningen fungerar. Har du storleken för kvinnor över 30 / fött barn, ska du byta ner till modellen för yngre kvinnor.
Om du av misstag tryckte upp den för högt innan du släppte den, ta ut den och börja om (se nedan om uttag). Menskoppen ska inte sluta om runt livmodertappen.
Ett fåtal kvinnor kan ha svårt att föra upp menskoppen pga torrhet i slemhinnorna. Testa ett vattenbaserat glidmedel eller en ren olivolja. Kontakta läkare om torrheten är besvärande. Har du tidigare använt tampong kan dina besvär kanske bli bättre med tiden.
Om den lilla piggen besvärar dig eller sticker ut utanför slidmynningen kan du klippa av den. Prova att klippa av lite i taget och var försiktig så att du inte klipper undersidan av menskoppen. Klipp INTE av hela piggen förrän du är helt säker att du kan ta ut menskoppen under mens, utan att använda piggen.
Uttag
Om menskoppen fastnat - Om du satt in menskoppen för långt kan du krysta ner den med hjälp av slidmusklerna tills du får tag i undersidan. Det hjälper att sitta på toaletten eller på huk. Hur man krystar: Slappna av, ta ett par andetag och gör mjuka krystningar. Spänn musklerna från övre delen av slidan och tryck mjukt neråt. Ta inte i allt du orkar, det får musklerna att spänna sig ännu mer. Krysta mjukt neråt, menskoppen kommer då vandra långsamt neråt. Det tar lite tid, det går bra att ta pauser ibland. Det är viktigt att slappna av och ta det lugnt.
Om det låter när du tar ut menskoppen beror det på att du drar ut den innan vakuumet har släppt. Tryck ihop den lite med fingrarna så att vakuumet släpper innan du drar ut den.
Tack!
Oj! Vad är en menskopp? Hur fungerar den? Jag har aldrig hört talas om något sådant här förut??
googla menskopp eller mooncup så hittar du nog info. Har själv använt i ca ett halft år och tycker att den är super!