• AnnanAnna

5 personer i en trea, möbleringstips

Jag undrar om det är några andra som bor trångt som kan dela med sig av tips och idéer hur vi ska möblera här hemma.

Vi bor alltså i en trea och har två små barn, en på snart 2 och en på 3½ år boende här på heltid, och en tjej på snart 14 som bor här två veckor och är sedan hos sin mamma i två veckor.
    Vi letar förstås för fullt efter större, men vi har ändå förberett oss på att bo såhär i något år till.

Lägenheten har två sovrum (ett stort och ett halvstort), ett halvstort vardagsrum och ett litet kök och en minimal toalett. Inga andra rum.
    Just nu har vi det stora sovrummet som vi vuxna plus de två små bor i, där vi har alla deras leksaker plus allas våra sängar. Nackdelarna med detta är många! De små som behöver mer och mer utrymme och har mycket leksaker och småplock har nästan ingen plats att leka på. Vi vuxna har ingen egen vrå och inget utrymme som är bara vårat där vi kan vila, att sova i ett barnrum är inte direkt rofyllt.

Den enda den här lösningen är bra för är för 14-åringen, som ju har ett eget rum där hon kan vara ifred och ha alla sina saker etc. Men det här rummet står ju helt tomt två veckor i månaden, samtidigt som vi andra trängs och knappt har plats!

Jag lider verkligen av att han det såhär så jag behöver hjälp! Å ena sidan så förstår jag verkligen att en tonåring behöver eget space, och jag vill att hon ska ha det. Men å andra sidan så står hennes rum tomt 50% av tiden, och när hon är här så är hon ändå den som använder sitt rum minst då hon oftast bara är hemma på kvällarna.

Hur fasen gör man?

• Svar på tråden 5 personer i en trea, möbleringstips
  • sweetpea

Rent spontant: Ge 14-åringen det lilla rummet, ge de små barnen det större rummet och sov i vardagsrummet själva. Kanske en skön bäddsoffa eller ett sängskåp kan funka? Då får 14-åringen eget rum, barnen får plats med sina leksaker och ni får en vuxenvrå att dra er tillbaka till, nattetid i alla fall.

• AnnanAnna
    sweetpea skrev 2010-04-06 21:35:29 följande:
    Rent spontant: Ge 14-åringen det lilla rummet, ge de små barnen det större rummet och sov i vardagsrummet själva. Kanske en skön bäddsoffa eller ett sängskåp kan funka? Då får 14-åringen eget rum, barnen får plats med sina leksaker och ni får en vuxenvrå att dra er tillbaka till, nattetid i alla fall.
    Ja det är det enda förslag jag själv kan komma fram till, men det känns inte helt optimalt då man liksom sover mitt i allting då. Vardagsrummet har liksom ingen egen vrå utan det ligger mitt i lägenheten. Men visst, det är ett förslag jag tänkt på! Synd att man inte kan göra som i Kalle Anka när han är på husvagnssemester och bara göra om rummen på ett ögonblick
  • Kalia

Eller om vardagsrummet är stort kan man kanske göra ett eget rum med hjälp av någon lättbyggd extravägg till stora flickan? Hon är ju ändå nästan bara där när de små somnat..? Så de inte ska störa med ljud osv...

Annars tyckte jag sängskåp var smart!

Svar på tråden 5 personer i en trea, möbleringstips