• Lycklig Mamma

Han gjorde grimaser och vår dotter blev ledsen - tror han att han är rolig?

Vi har en bekant som brukar göra grimaser när han träffar vår dotter. Jättekul tycker han, verkar det som. Jättekul kan vår dotter också tycka ibland (när hon är pigg och glad). För ett tag sedan träffade vi den här personen och vår dotter var vid det tillfället väldigt trött (hade inte kommit till ro och bara 10 min på förmiddagen). Jag skulle försöka få henne att sova tänkte jag, men så började vår bekant att göra fula grimaser och vår dotter blev jätteledsen (hon var lite "gnällig" redan innan). Hon blev lite skrämd varpå han gör en till ful grimas! Jag blev sur och gick iväg med vår dotter och vår bekant verkade tycka att jag överdrev och var larvig. Jag tycker inte att det är larvigt att bli förbannad när någon gör något mot ens barn som h*n inte tycker om!

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Han gjorde grimaser och vår dotter blev ledsen - tror han att han är rolig?
  • Molnet

Jag skulle inte tagit illa upp men jag hade sagt till att "hon verkar inte tycka att det är så kul".
    Men jag håller med, vuxna ska respektera barn precis som man respekterar vuxna. Och man gör/säger ju inte saker som andra blir ledsna av.

• Lycklig Mamma

Molnet
    Jag kanske blev lite väl sur, men grejen är att den här personen doppade vår dotter i hundskålen när hon var 2-3 månader. Alltså, doppade hennes fötter däri (ganska hastogt) och hon blev skrämd och började gallskrika. Såna saker är så himla onödiga att göra!

• Jefa

Men om hon brukar bli glad är det väl inte konstigt om han gör en grimar? Hur ska han kunna veta hur lite hon sovit?
    Nä, får nog hålla med kompisen om att det var lite onödigt att bli sur för det

• jesus älskar dig

Min bror har skrämt våran dotter ibland också inte med flit. sånt som händer, de är ju ovana. har hon tyckt det varit det varit roligt innan så är det klart han fortsätter. jag hade aldrig blivit sur på honom. ungen va trött... Man kan ju inte förvänta sig att andra känner ditt barn lika bra sm du. är du säker på att hon blev rädd eller va timingen bara dålig? blir hon alltid rädd för det är det kanske bäst om du varnar innan eller avdramtiserar det hela genom att le mot barnet och trösta det samtigt som du förklara att det inte va ngn faras. så brukar jag göra och då går det över. annars kan min rädsla el reaktion få barnet att tro att dess rädsla verkligen var befogat.

• Lycklig Mamma

Jefa
    Jag sa till honom att hon är trött och att han ska låta bli att göra grimaser. Ändå gjorde han det, och dessutom en gång till efter att hon blev ledsen! Fortfarande larvigt av mig..?

• S vali s

Instämmer med Jefa, inte så lätt för honom att veta att din dotter var trött just då och inte uppskattade grimaserna som hon brukar göra - inte helt lätt att som utomstående veta om barnet ifråga inte sovit som det brukar.

• Molnet

Ts låter som du är irriterad på den här personen överlag och att den här händelsen gjorde att droppen rann över (eller vad man säger).

• Lycklig Mamma

jesus älskar dig
    Jo, timingen var dålig. Och jag förklarade för vår bekant att han inte ska göra grimaser eller larva sig. Nog tror jag att han känner till hur vårt barn är, att hon inte tycker om (eller vad det nu kan vara, hon blir i alla fall ledsen!) att man gör grimaser etc när hon är trött. Det har jag förklarat för honom flera ggr!
    Jag tröstade och log precis som du säger att man ska göra. Jag gick iväg just för att inte reta upp mig och på så vis visa att "rädslan" var befogad.

• Lycklig Mamma

Jag börjar undra om det inte är så att jag är larvig ändå..? Hmmm... Jag tycker i alla fall inte att det är ok att göra t ex grimaser när jag säger att man inte ska göra det, just för att jag vet hur vår dotter reagerar när hon är trött. Varför ska man äventyra hennes lugna humör (hade precis blivit lugn för en stund) när jag tydligt säger att det INTE ÄR OK att larva sig just då.

Svar på tråden Han gjorde grimaser och vår dotter blev ledsen - tror han att han är rolig?