Varför vill inte du ha barn i december? /Varför vill du ha barn i dember?
Jag har alltid tänkt att jag inte vill att mina barn ska födas i december. Om jag kan välja förstås. Jag inser att detta inte är något stort problem egentligen, att det finns betydligt vära saker än att födas sent på året, men för mig har det ändå betydelse.
Det jag tänker på först och främst är att barnet har nackdel i skolan av att vara nästan ett helt år yngre än de som är äldst. Barn mognar olika snabbt, så det är ju inte säkert att barnet mognadsmässigt faktiskt ligger efter. Men för det enskilda barnet är det ju stor skillnad på att börja skolan när man är 7,5 år eller bara 6,5. På ett år hinder det ju hända så himla mycket i barnets utveckling som barnet kan dra nytta av i skolan, oavsett om det i grunden är tidig eller sen mognadsmässigt. Också i idrott delas ju barnen oftast in i grupper efter vilket år man är född. Även där blir barnet yngst och har sämre förutsättningar. Många tänker först och främst på att födelsedagen hamnar i skymundan av jul, men jag tycker att de mer genomgripande skillnaderna i förutsättningar som kommer av att födas sent på året väger mycket tyngre än att själva födelsedagen hamnar i kläm. Sedan är det så klart inte obetydligt att barnet kommer att vara sist med allt, moppe, krogen osv.
Jag fick mens den 2 april. Det var tidigare än jag hade beräknat. Vi hade tänkt sätta igång bebisverkstan den här månaden, men nu när jag fick mensen så tidigt blir bf någon gång första dagarna i januari och då kan ju bebisen lika gärna födas i december. Detta gör att vi nog väljer att vänta en månad till. Hur tänker ni andra? Hur viktigt är det för er att barnet kommer en viss tid på året? Jag förstår att det inte är viktigt alls om man får kämpa för att bli gravid och jag vet att man inte alltid planerar barn. Men ni som planerar och kan välja- hur tänker ni??? Finns det kanske till och med fördelar med att vara född sent på året som jag missar? Ni får gärna omvända mig - jag är gansla sugen på att "tjuvstarta"