• Anonym (greta)

Varför vill inte du ha barn i december? /Varför vill du ha barn i dember?

Jag har alltid tänkt att jag inte vill att mina barn ska födas i december. Om jag kan välja förstås. Jag inser att detta inte är något stort problem egentligen, att det finns betydligt vära saker än att födas sent på året, men för mig har det ändå betydelse.

Det jag tänker på först och främst är att barnet har nackdel i skolan av att vara nästan ett helt år yngre än de som är äldst. Barn mognar olika snabbt, så det är ju inte säkert att barnet mognadsmässigt faktiskt ligger efter. Men för det enskilda barnet är det ju stor skillnad på att börja skolan när man är 7,5 år eller bara 6,5. På ett år hinder det ju hända så himla mycket i barnets utveckling som barnet kan dra nytta av i skolan, oavsett om det i grunden är tidig eller sen mognadsmässigt. Också i idrott delas ju barnen oftast in i grupper efter vilket år man är född. Även där blir barnet yngst och har sämre förutsättningar. Många tänker först och främst på att födelsedagen hamnar i skymundan av jul, men jag tycker att de mer genomgripande skillnaderna i förutsättningar som kommer av att födas sent på året väger mycket tyngre än att själva födelsedagen hamnar i kläm. Sedan är det så klart inte obetydligt att barnet kommer att vara sist med allt, moppe, krogen osv.

Jag fick mens den 2 april. Det var tidigare än jag hade beräknat. Vi hade tänkt sätta igång bebisverkstan den här månaden, men nu när jag fick mensen så tidigt blir bf någon gång första dagarna i januari och då kan ju bebisen lika gärna födas i december. Detta gör att vi nog väljer att vänta en månad till. Hur tänker ni andra? Hur viktigt är det för er att barnet kommer en viss tid på året? Jag förstår att det inte är viktigt alls om man får kämpa för att bli gravid och jag vet att man inte alltid planerar barn. Men ni som planerar och kan välja- hur tänker ni??? Finns det kanske till och med fördelar med att vara född sent på året som jag missar? Ni får gärna omvända mig - jag är gansla sugen på att "tjuvstarta"

• Svar på tråden Varför vill inte du ha barn i december? /Varför vill du ha barn i dember?
  • Anonym

"Hur tänker ni andra? Hur viktigt är det för er att barnet kommer en viss tid på året? Jag förstår att det inte är viktigt alls om man får kämpa för att bli gravid och jag vet att man inte alltid planerar barn. Men ni som planerar och kan välja- hur tänker ni???"

Vi har två barn som kommit till på naturlig väg. När vi skulle skaffa 3:an så tog det 1,5 år och sen fick vi reda på att vi inte kan få barn själva. Har nu gjort IVF och är gravid. De två första blev till direkt när vi började försöka skaffa barn. Så man kan inte ta det för givet att man kan få barn och planera deras nedkomst hur som helst. Så JA, jag skulle bli glad att få barn i december.

• Saadie

Det enda jag kan tänka mig för nackdel är att december är i början av vintern, i kalla Sverige. Det kan bli lite jobbigt att klä på dem mycket när man går ut.

Vad gäller åldern så... Ja, det är STOR skillnad på ett barn som är 2 år och ett barn som är 1 år och 2 månader. MEEEEEEEEEN::::::

Ju äldre de bli destu mindre blir skillnaden. Dessutom så mognar kanske december-barnen fortare för att de alltid får input och stimulans från barn som är 8 månader äldre, medan januari-barnen får sänka sin nivå lite för att klassen ska hålla jämn takt.

Sen mognar olika barn olika fort, en del ligger 2 år före, andra ligger 2 år efter, då spelar det ingen roll vilken månad man är född i.

Summan av kardemumman är nog ändå: När man är vuxen har alla kommit ikapp.
    Det finns så många "disadvantages" man kan råka ut för som liten, synfel, hörselproblem, eksem, allergi, fattigdom. Att vara född i december får nog räknas till en av de mildare...

• Anonym (greta)
    Saadie skrev 2010-04-06 10:58:06 följande:
    Det enda jag kan tänka mig för nackdel är att december är i början av vintern, i kalla Sverige. Det kan bli lite jobbigt att klä på dem mycket när man går ut.Vad gäller åldern så... Ja, det är STOR skillnad på ett barn som är 2 år och ett barn som är 1 år och 2 månader. MEEEEEEEEEN::::::Ju äldre de bli destu mindre blir skillnaden. Dessutom så mognar kanske december-barnen fortare för att de alltid får input och stimulans från barn som är 8 månader äldre, medan januari-barnen får sänka sin nivå lite för att klassen ska hålla jämn takt.Sen mognar olika barn olika fort, en del ligger 2 år före, andra ligger 2 år efter, då spelar det ingen roll vilken månad man är född i. Summan av kardemumman är nog ändå: När man är vuxen har alla kommit ikapp. Det finns så många "disadvantages" man kan råka ut för som liten, synfel, hörselproblem, eksem, allergi, fattigdom. Att vara född i december får nog räknas till en av de mildare...
    Tack för dina synpunkter. Du har rätt i att det kanske är en liten missgynande faktor sett i ett större perspektiv.

Det är sant att normalvariationen är stor. Och att olikheterna absolut jämnar ut sig med tiden. Efter 18 års ålder kan jag inte se någon nackdel med att vara född i december. MEN att vara yngst under hela uppväxten (i skolan, i idrotten) påverkar barnet tror jag. Det påverkar säkert olika individer på olika vis, men jag kan inte själv se någon fördel med att vara född sent på året. Där emot ser jag flera fördelar med att vara född tidigt på året...
  • Anonym

Jag har två pojkar som är födda i nov och dec och de är nu vuxna (så gott som!) Den ena fyller 19 i år och den andra 21.

De skulle med facit i hand ha börjat skolan ett år senare. De har i alla år i skolan legat ungefär ett år efter mognadsmässigt och när de gick i högstadiet var det riktigt jobbigt för den lille, han hamnade i en klass med tre killar och resten tjejer och de var högpresterande och målinriktade medan min son inte alls tog skolan på så stort allvar, även om han gjorde så gott han kunde så behövdes det pepp och stöd från alla håll och kanter pga att han jämfördes med tjejerna. Han kom aldrig upp i deras kapacitet.

Sen så klart är det moppe och körkort och krogen! Alla sådana saker är ju viktiga för ungarna när de är i just den åldern när "alla andra får", men det är ju bara det året, men kan vara nog så jobbigt.

Så jag kan känna, skulle man kunna bestämma helt själv och egoistiskt är det inte helt optimalt att vara född i dec, både för föräldrar och barnen själva.

• Pimpinellan

Jag vill hemskt gärna ha barn i december för vi har försökt nästan 4 år!! Det har i.o.f.s aldrig spelat någon roll för oss när vårt extremt efterlängtade barn föds,men om möjligt ännu mindre nu efter all kamp. Det är ett lyx"problem" utan dess like att inte acceptera att barn inte kommer på beställning utan de kan dröja hur länge som helst. Om de ens kommer! Det är inte mer synd om barn födda i december än de födda andra månader. Fråga de som är födda då om de hellre inte funnits alls än varit födda då och jag garanterar att 99,99% svarar att de hellre lever.

• Anonym (britta)
    Pimpinellan skrev 2010-04-06 11:59:30 följande:
    Jag vill hemskt gärna ha barn i december för vi har försökt nästan 4 år!! Det har i.o.f.s aldrig spelat någon roll för oss när vårt extremt efterlängtade barn föds,men om möjligt ännu mindre nu efter all kamp. Det är ett lyx"problem" utan dess like att inte acceptera att barn inte kommer på beställning utan de kan dröja hur länge som helst. Om de ens kommer! Det är inte mer synd om barn födda i december än de födda andra månader. Fråga de som är födda då om de hellre inte funnits alls än varit födda då och jag garanterar att 99,99% svarar att de hellre lever.
    Jag förstår din situation, men nu var det väl inte riktigt det som ts handlade om. Frågan är väl mer "Om du kan välja när du får barn (många kan faktiskt det)- Varför vill du inte då ha barn i december? Eller varför vill du det?"

Klart man hellre lever och är född i december, än inte lever alls. Vad är det för jämförelse. Frågan är väl om det finns några nackdelar med att vara född så sent på året. OM man nu kan välja när man skaffar barn så kan man ju vilja välja att underlätta så mycket som möjligt för barnet på alla möjliga områden i livet.

Jag tänker som du ts, att det faktiskt finns nackdelar med att vara född så sent på året. Och jag skulle välja att vänta, om det bara handlar om någon månad.
  • Pinje

Ja vi hoppade över en månad för att inte få barn i december, nästa månad fastnade 'det' och jag hade beräknat datum 15 januari. Massor av förvärkar och stort jubel på nyårsaftons tolvslag. Min dotter är född 00.30 2:a januari! Så det blev lyckat tycker jag! Sedan kan man få andra överraskningar, läs min pres om du vill! ;)  Men livet är bra med ett fyraårigt busigt januaribarn.

• Sara och Henrik

Jag blev gravid i mars 2007. Enligt sista mensen, så var bf 30/11-07 och enligt UL 4/12-07. Min dotter kom ut den 18/12-07. Med andra ord ett decemberbarn, med bara 6 dagar kvar till julafton. Jag ångrar absolut inte graviditeten eller min dotter. Jag tycker det är mysigt med barn i december. Mysigt med allt pynt som var uppe då jag var på BB osv. Men visst finns det nackdelar med att ha decemberbarn också.

Nackdelar kan vara:
    - extra mycket kläder på bebis vi hemfärd och promenader
    - mer risk för förkylningar (vuxna som kan smitta ner bebis)
    - KALLT
    - för nära jul

Finns ju förstås fördelar med decemberbarn också..
    + bättre med decemberbarn än januaribarn, då lönen i januari inte är så "fet"
    + härligt med julstämmningen och bebis
    + bebis är över halvåret under sommaren

Som sagt det finns för och nackdelar med allt. Jag har ju som sagt en decemberflicka, men får jag bestämma och "planera" så ska nästa barn INTE komma i december. Jag vill gärna ha födelsedagarna lite utspritt, men blir det ändå ett decemberbarn, så kommer jag självklart inte bryta ihop. Bebis är välkommet oavsett när den kommer

• Anonym (Gärna i december)

Har ett barn fött 15 december.

Efter tre års barnlängtan, 5 inseminationer, och sedan provrörsbefrukning så fick jag mitt efterlängtade barn.

• sahara sahara

Jag ville först, nästan lite slentrianmässigt, försöka undvika december. Jag har flera kompisar som tycker att det är trist att fylla år i december - av den anledningen att det alltid ska kommenteras och tyckas synd om.

Vi skulle ha börjat försöka i maj, men i mars kunde vi inte hålla oss längre, och det "tar ju ändå inte på första försöket". Jo, men visst gjorde det det. BF runt lucia. Nu kom hon redan i början av november, men jag hann bli nådigt trött på alla kommentarer om "dålig planering."

Som jag ser det så är skolan den stora nackdelen med att vara född sent på året. Men faktum är att det kommer att vara spridning i klassen, både mognadsmässigt och åldersmässigt, och alla kan inte ligga i mitten. Det är en omöjlighet. Visar det sig att min dotter inte är redo att börja skolan det året hon fyller sex år, ja, då får hon vänta ett år. Och simsalabim är hon äldst i klassen. Svårare än så är det inte. I alla klasser jag har gått har det skilt 1,5-2,5 år mellan äldst och yngst.

En fördel med att inte vara född i mars-juli är att det är mindre annat "ivägen". Eftersom födelsetalen ser ut som de gör så är det inte lika många som fyller år samtidigt, och det är inte mitt i påsklov och skolavslutningar och industrisemester, utan oddsen är rätt goda att man blir uppmärksammad.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Varför vill inte du ha barn i december? /Varför vill du ha barn i dember?