• vittra

Hon ville ju inte lyda!!!

Så jag slog!!!

Efter att ha sett dokumentären från i söndags ur programserien "Dokument inifrån" är jag förvånad över att inte hitta några trådar om detta ämne. Det blir allt mer omdiskuterat, och barnuppfostran är ett hett ämne. Ska man curla, eller ska man vara auktoritär och slå? Eller kanske försöka vara någonstans mitt i mellan? Barnläkare gör uppror, medan somliga andra offentliga personer stödjer kränkning, våld och auktoritär uppfostran. Mesiga föräldrar ger odrägliga barn?

Upplever ni att våld mot barn är mer accepterat idag? Vad tycker ni själva, är det ok att använda våld och slag i syfte att gränssätta och fostra barnen? Som förälder? Som lärare? Som utomstående?

I de fall som tas upp i dokumentären har i princip hela samhället tagit tydlig ställning för den som utförde våldshandlingen och rättfärdigat handlingen, barnet var ju ouppfostrat! Barnet ville inte lyda!

Vad tycker ni, har acceptansen ökat och är det bra eller dåligt?
    Är den en auktoritär föräldrastil som krävs för att barnen ska utvecklas till fina människor?

"Det var ju pojkens fel att jag slog"

Är det verkligen ett förhållningssätt vi som föräldrar bör sträva efter..?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 11:20
    Dokumentären finns att se på svt play:
    svtplay.se/t/103466/dokument_inifran
  • Svar på tråden Hon ville ju inte lyda!!!
  • 071001

Om jag skulle slå Siri varje gång hon inte gör som jag säger skulle hon vara blåslagen vid det här laget!

Jag slår henne alltså INTE och tycker inte att det är okej.

• 7Illyl1

Jag såg inte programmet så jag har lite svårt att diskutera just det, men jag upplever inte att auktoritär barnuppfostran eller misshandel har ökat. Snarare tvärtom.

Men det är baserat på mina erfarenheter av människor runtomkring mig såklart.
  • vittra

Såg nu att det faktiskt fanns ett par trådar, men sökfunktionen ville inte hitta.. nåja, så finns det flera

Nej jag skulle heller aldrig få för mig att slå mitt eget barn, och jag är glad att pappan är av samma åsikt!

Men är acceptansen större?
    Är en örfil ok från en lärare med en omöjlig elev?

Bör man rättfärdiga ett sådant beteende? Vad tror ni det ger för signaler till barnen som upplever den här acceptansen från de vuxna och från samhället?

• 071001

Jag har inte upplevt att acceptansen har ökat runtomkring mig och min bekantskapskrets.

• 7Illyl1

Nej jag upplever inte att acceptansen har ökat. Inte bland de människor jag träffar.

Däremot kan jag uppleva att människor som inte har barn kan ha väldigt bestämda åsikter om gränser och vad som inte är ett ok beteende hos ett barn. 
  • ozapoza

Jag har inte heller upplevt att acceptansen har ökat bland folk jag har pratat med men jag minns tråden som handlade om "gubbjäveln" här på FL. En förbluffande majoritet tyckte att gubben hade all rätt att slå. Vet inte vad folk hade skrivit för 10 eller 20 år sedan men visst är acceptansen stor nu. Många tycker inte att en örfil är våld även om gubben erkände att "jag slår ju ganska hårt".

Det är HELT GALET att vuxna som skall vara förebilder tar sig friheten att utöva våld mot barn. Det var en bra och viktig dokumntär men jag tror tyvärr inte att problemet uppmärksammas tillräckligt.

• vittra
    7Illyl1 skrev 2010-04-06 10:52:57 följande:
    Jag såg inte programmet så jag har lite svårt att diskutera just det, men jag upplever inte att auktoritär barnuppfostran eller misshandel har ökat. Snarare tvärtom. Men det är baserat på mina erfarenheter av människor runtomkring mig såklart.
    Dokumentären finns att se på svt play:
    svtplay.se/t/103466/dokument_inifran

Jag har helt klart uppmärksammat en hårdare föräldrastil, men det beror ju på vad du tolkar som misshandel och auktoritär uppfostran? Det kanske är det som är problemet, att man ser inte den här typen av handlingar som misshandel, och man ser det inte som onödigt aukoritär uppfostran utan tvärtom något som krävs för att få väluppfostrade barn.

Tydligt är ju att tom domstolarna bedömer att den typen av våld är rätt ok, så då är det ju inte misshandel... eller?
  • Kyanita

Jag upplever inte att det är mer accepterat att slå barn. Sen att vara auktoritär betyder ju inte att man slår på sina barn heller. Däremot kan jag nog känna att det ät för mycket curlande men det är min åsikt och ingen absolut sanning.

• ozapoza
    vittra skrev 2010-04-06 11:05:25 följande:
     Tydligt är ju att tom domstolarna bedömer att den typen av våld är rätt ok, så då är det ju inte misshandel... eller?
    Precis, dessutom visade ju jämförelser i dokumentären att samma brott tilldömdes olika straff om offret var vuxen eller barn. Tvärtemot lagen som säger att man skall se allvarligare på våld mot barn blev det i de fallen mildare domar.
Svar på tråden Hon ville ju inte lyda!!!